Jag(31) och min fru(31) har under 5 år sparat en del av vår lön för att investera på börsen. Det har i princip bara handlat om indexfonder. Det rör sig om ca 400tkr per år och vi har nu ett gemensamt sparande på ca 2mkr och utöver det en kontantinsats i lägenhet som kan vara allt mellan 500-800tkr.
Vi har nyligen fått en son och behöver sannolikt byta boende inom en relativ snar framtid, 6 mån - 1 år. Tanken är att vi ska använda pengarna vi sparat till insats i ett hus och även en bil som vi sannolikt kommer ta kontant.
För att försöka minska risken har jag sedan flera månader slutat att investera pengar på mitt ISK varje månad och sparar istället dessa på ett bankkonto med ränta. Dock har jag endast aktivt sålt ca 10% av mitt innehav nyligen för att finansiera tidigare nämnda kommande bilköp.
Alldeles oavsett omvärdsläget undrar jag hur jag ska agera smartast för att minska min exponering gentemot aktiemarknaden? Att sälja av hela innehavet på en gång känns instinktivt fel. Sälja av under tid verkar vara den gällande linjen, men eftersom vi kommer behöva pengarna i relativ närtid kommer det bli lite stora belopp varje månad? Hur hade ni tänkt?
Givetvis borde jag ha börjat planera detta för flera månader sedan, men det är lätt att vara efterklok.
Du tänker alltså använda pengarna inom 6-12 månader? Där du skriver: -Tanken är att vi ska använda pengarna vi sparat till insats i ett hus och även en bil
En rejäl pang i Hormuzsundet kan ju omgående ge uppemot tvåsiffriga röda siffror över en natt…
En stor världsomspännande energikris kan också komma snabbare än vi anar och även den snabbt ge ännu större tvåsiffrigt röda siffror över ett par veckor/månader.
Så vad väntar/hoppas du då på egentligen om du ligger kvar med pengar som du tänkt använda snart? Hoppas du de ska öka med i genomsnitt 7% årligen eller vill du spela på lotteri och hoppas på en oväntat snabb och bestående fred som skulle kunna ge en rejäl skjuts uppåt?
Jag försöker bara tänka på potentiell uppsida (sannolikhet x uppgång) kontra nedsida (sannolikhet x nedgång) utifrån det du skriver och personligen hade jag sålt av ganska omgående pga att jag ser betydligt högre nedsida.
Rimligen borde jag ha börjat planera för detta för flera år sedan, men ibland går livet lite snabbt. Har bara haft tur att börsen generellt har stigit senaste åren.
Onekligen är det så att situationen i Hormuzsundet känns väldigt oroande just och känner mig lite tagen med byxorna nere. Upplever inte heller att marknaderna reagerat riktigt adekvat!
Jag hoppas egentligen inte på någon ökad avkastning på pengarna utan var mest nyfiken över den bästa strategin med att sälja på kort horisont. Som lekman är jag också orolig för att övertolka marknaden.
Jag har varit inne på det du skriver, men är orolig på att ta dumma beslut(på grund av okunskap/bristande erfarenhet/ångest) .
Det rekommenderas generellt att man skall ha pengar man behöver inom 2-3 år på ett sparkonto. Om du följde detta skulle du i så fall redan haft pengarna på sparkonto en längre tid, så du är sent ute.
Detta håller jag inte alls med om. Du tar stor risk genom att ha pengarna investerade och jag håller med om kommentarerna att risken är stor för negativa överraskningar inom en inte alltför avlägsen framtid är stor.
Om jag var i din sits skulle jag sälja av det jag behöver omedelbart.
Jag vill bara tacka för era svar och beklagar om frågan uppfattades som banal.
Givetvis har jag inte följt råden änsålänge, framförallt på grund av att jag fastnat i “månadsspara och glöm bort det” utan att tänka på de stora livshändelserna framöver.
Grattis till barnet, grattis till en fin ekonomisk sits. Imponerande att lägga undan 30tsek per månad i 5 års tid, häftigt!
Behöver ni verkligen byta upp er till ett hus pga barnet? Eller är det ni själva som vill ta det klivet? Ett barn kräver inte många m2 de första 3-4-5-10 åren.
Bil, är det också ett faktiskt behov nu?
Jag själv upplevde att jag prioriterade annorlunda kring väldigt många saker ang hur jag bor och på vilket sätt innan kontra efter jag blev förälder, är det möjligt skulle jag säga att ni ev ska invänta barn och därefter fundera på hur ni vill bo?
Slutligen, det vore klokt att sälja av allting som ska användas till kontantinsats omgående, men jag tycker inte att det är SÅ fel att du haft det investerat på börsen tills nu, så länge man tillåter flexibilitet i när man ska använda dem (ex börskrasch och vänta 5 år med husköp). Som du säger har det dessutom varit tacksamt med lite flyt senaste åren.
Håller i nån mån med om att barn behöver mindre yta inne än man kan tro. Däremot är en uteplats där man kan ställa en vagn och en säker lekyta ute där du helst kan vara kvar inne och ha koll genom ett fönster eller dyl något som blir guld värt. Det har iaf höjt min livskvalitét enormt sen vi bytte upp oss till det med barn nr 2.
Gick lite snabbt när jag räknade, rör sig nog snarare om ca 300k per år. Men vi fortsatte i princip att leva som studenter, ingen bil och relativt få resor gör sitt!
Bilen har det nog varit tal om länge och nu när vi fick tillskott kostar det för mycket på bekvämlighetskontot att vara utan. Vi tycker om att vara i naturen och det blir lite för mycket om man också ska planera dagen efter busstider(kändes dock ok innan!)
Däremot sätter ni ju huvudet på spiken kring boendet. Vi kanske trots allt inte behöver ett helt hus, utan radhus eller dylikt kanske tydligt täcker våra behov samtidigt som vi bor lite billigare(och enklare). Iom de nya lånekraven behöver vi ju inte heller ha lika stor kontantinsats som tidigare.
I vilket fall landat i f.n att jag sålt av ca 20% av innehavet och ska fundera de kommande dagarna kring hur jag ska göra med resten. Pengarna skulle kanske få ligga kvar och pyra några 1-2 år till innan jag gör en mer planerad justering inför husköp om säg 5 år.
Är väl guldläge att sälja nu? Är ju ändå ATH just nu. Själv var jag i en liknande sits för några veckor sen och blev tvungen att sälja när börsen var sämre för kontantinsats.
Likt ovan nämner så ska inte sånt ligga på börsen men livet kommer emellan och helt plötsligt köper man hus !
Äsch, ni har ju inte ens bestämt om och vad ni ska köpa för bostad än!
Jag hade min kontantinsats på börsen fram till dagen den skulle användas, alla vägar funkar.
Ta ut för bilen om det är ett bestämt köp. Fortsätt öka sparkontot. Sälj av successivt när det känns som bra läge för just det givna innehavet.
Det beror ju också på om ni redan har summan ni önskar, eller om det hade varit bra om den kunde öka lite till. Och hur jobbigt det blir om summan sjunker.
Mjae. Deras ekonomiska sits är riktigt bra. Varför skulle dom inte gör livet trevligare och mer praktiskt med ett hus i närtid om dom har möjlighet.
Vi bet ihop ekonomiskt mycket mer än dom behöver och flyttade till hus när den förstföddde var 1 år. Lagom till dess hen kunde knata runt i vår lilla trädgård på baksidan av huset. Om man numera behöver arbeta hemma ibland och ha möten mm och den som skall arbeta nästa dag behöver gå till annat rum och kanske annan våning för att få sova är ett hus med fler rum klart nice to have.
Och när storken kommer med nr 2 kanske inom ett par år och man verkligen vill ha mer utrymme men har än mer dåligt med tid och ork har man redan flyttat klart!
Även en rejäl kombibil med plats för barnstolar och barnvagnar mm är trevligt för den som är hemma med barnen. Första åren hade vi en bil vilken jag behövde till jobbet.
Mycket trevligare läge när vi efter några år hade råd med två bilar.
Huset hade flera fördelar.
Man kan bullra fritt utan att störa grannar.
Liten väl inhängnad tomt utan “rymningsrisk”. Plats för egen sandlåda och plaskpool.
Två toaletter.
Plats för cyklar, vinterdäck, takbox, pulkor, skidor, trehjuling , barnvagn ,sulky, i markförråd med egen dörr bredvid ingången
Eget bilgarage och bilplats för bil nr 2 nära huset.
Groventre för leriga barn
Torkskåp för blöta vinterkläder.
I stort sett Trafikfri, buller och avgasfri närmiljö.
Ängar, skog, gräsplaner nära.
Säker gångväg till förskola och skola.
Socialt bra område.
Promenadavstånd till affärer , kommunala transporter mm
Bäst är väl att ta ut pengarna från börsen när man faktiskt behöver säkra dem, typ vid kontraktsskrivning. Fram till dess tycker jag att time in the market beats timing the market.
Har tänkt efter lite ytterligare nu. Har som tidigare sagt sålt av en del av innehavet nu, vilket ger likvida medel på ca 400k, varav 300 är tänkt att gå till inköpet av en bil. Övriga pengar kommer antagligen att stanna på börsen. Vi kommer pausa våra investeringar för att bygga upp lite mer likvida medel de närmaste 6 månader.
Jag har inte insett förrän nu att de förändrade bolånereglerna från 1 april(som jag egentligen är emot) innebär att vi får större möjlighet att låna mer pengar då det borttagna skärpta amorteringskravet ger större marginal i bankernas kalkyl på vår ekonomi. Det innebär att de pengarna vi för närvarande har i vår bostad(7-800k) antagligen kommer räcka väldigt långt vad gäller insats. Vi får väl bara ta ett handpenningslån så länge. I bästa fall behöver vi inte röra våra investerade pengar förrän om väldigt lång tid.
För övrigt upplever jag faktiskt aldrig att jag behövt bita ihop för att få ekonomin att gå ihop. Vi har gemensamt ungefär 100k/månad i brutto. Köper mycket begagnat och letar kampanjer mest för nöjes skull, lagar mycket mat hemma och har blivit mest tältsemestrar i fjällen!
Tack för alla insiktsfulla svar och inser att jag skrev detta i lite panik utan att grundligt ha tänkt igenom situationen!
Jag köpte nyligen in mig i min sambos hus. Så fort jag visste att det var den långsiktiga planen så flyttade jag 500tkr från isk till sparkonto, blev liggande där ca 6 månader. Min sambo tyckte det var dumt (sambo är mer riskvillig än jag på börsen). Jag sov gott på natten dessa månader, börsen var på ett okej ställe när jag sålde. Strax innan alla papper var klara, skulle skrivas under och pengar flyttas så började oroligheterna i hormuz. Jag sov då ännu bättre på natten, att mina resterande innehav sjönk spelade ingen roll, jag har lång sparhorisont på dem.
Rent personligen skulle jag gladeligen realisera vinst just nu. Oavsett om börsen går upp mer så kan man vara glad för det som varit. Jag skulle inte må bra av att bli greedy och bli tvungen att sälja i ett dåligt läge. Min högst subjektiva åsik, quit while you’re ahead. Ränta på sparkonto ger ju också lite, man får inte glömma det heller. Dom 500tkr jag hade på sparkontot blev min bästa placering dessa månader. På grund av timing.
Allt som man vill ska hända inom 1-3 år bör man ha en klar finansiering på som inte är helt beroende på hur börsen går, dvs sparkonto/räntefond, då ökar möjligheten att det man vill göra/åstadkomma blir verklighet. Några saker man kan förbereda:
Skaffa lånelöfte från banken så ni vet bankens förutsättningar, ex måste ni sälja först eller accepterar dom att ni köper först och säljer sen? Vad är max bolån vid 90% belåning? mm
Sätt av 10% för handpenning/insats på ett sparkonto/korträntefond, resten kan ligga kvar investerat i globala indexfonder
Ansök om portföljbelåningsavtal på era ISK depåer för att skaffa flexibilitet
Börja lite sakta leta ny bostad, köp inte första bästa utan hitta en bostad som ni vill ha.
Vid eventuellt bilköp så kan man överväga att använda värdepappersbelåning istället för eget kapital