En miljon att investera med målet att säkra kapitalet mot inflation och bygga en trevlig pengamaskin

Hej Jan,

Sticker in i den här tråden då jag också sitter med ca 1Msek som jag är i fart med att investera!

Har fastnat för er youtube kanal nu i julhelgen och sträckkollat typ 50 episoder. Har speciellt fastnat för 4-hinkar principen och har påbörjat sätta upp mitt privata sparande efter modellen för att få en bra tillgångsallokering, har du möjlighet att ge ett utlåtande på om jag kan vara på rätt spår och hur jag bör fördela dom tillgångar jag snart får in på kontot?

Målet är dels att säkra kapitalet mot inflation, samt att bygga en trevlig “pengamaskin” som för att kunna säkra en bibehållet bra livskvalitet för mig och familjen.

Tillgångar som i början av året som skall investeras/sparas (ej på kontot än):
Utdelning AB 150kkr
Arv 500kkr
Vinstskatt bostadsrättsförsäljning 200kkr

Buffert:
Lönekonto 40kkr
Lysa 10/90 0kr
Sparkonto Santander 0kr
Transaktionskonto i AB 800kkr (oskattade)

Mellanrisk:
Lysa 50/50 bred 244kkr

Avanza ISK
LF Global 110kkr
SEB Hållbar Sverige indexnära ca 30kkr
AMF Räntefond Lång ca 90kkr
AMF Räntefond Mix ca 50kkr

Bostadsrätt 4,1Msek ca 65% belånad

Hög risk:
Lysa 90/10 Bred ca 105kkr
Lysa 90/10 Hållbar ca 175kkr
TJP ca 300kkr globala indexfonder

Lite bakgrundsuppgifter
Årliga utgifter för hela familjen ca 300kkr
Jag + partner 30-35 års åldern, högt humankapital, 1 barn
Inkomster 45+45kkr lön + årlig utdelning 200kr
Inom 2-4 års period ett barn till samt flytt till villa 6-7Msek

Tacksam för allt stöd jag kan få! :slight_smile:

Först och främst grattis till en väldigt god ekonomisk situation. :+1:

Jag skulle säga att nyckelfrasen som sticker ut för mig i ovan är:

Det skulle jag säga är det primära att organisera ekonomin kring. Sedan är ju allt annat mer eller mindre nice-to-have, medan ovan är need-to-have.

Jag har väldigt svårt att tänka mig något scenario där det skulle gå dåligt ekonomiskt för er i framtiden givet att ni inte börjar göra vårdslösa saker. Men med tanke på vart ni har kommit i 30-35 års åldern, så är det mest galna ni kan komma på ekonomiskt fortfarande inom ramen vad många skulle kalla ansvarigt. :slight_smile:

Jag skulle nog snarare ge samma tips som jag gav till @Nightowl i en annan tråd, att fundera på:

• Vad är det som är viktigt i livet för er?
  • Vilka är värderingar, känslor och egenskaper är viktiga för er?
  • Vad vill ni äga, ha, uppleva, ge bort i livet?
  • Hur vill ni att livet ska kännas?

Sedan skulle jag börja organisera ekonomin och investeringsstrategin för det.

Hej Alexander (@Alec)

Jag tycker det är jättesvårt att sätta sig in i någon annans ekonomiska situation och svara något vettigt, men för egen del har jag funnit Fyra-hinkar-principen oerhört användbar och utifrån det beskrev jag i några steg i en annan tråd hur jag gått tillväga med att organisera min egen ekonomi. Svaret där vänder sig till en person i annat skede av livet än du (och jag) men stegen för att angripa problemet är de samma, även om svaren som kommer ut av det blir annorlunda.

Länkar mitt svar här och hoppas att det ger dig något: Size på hinkar - 24 år och snart köpa bostad

I just din (och min) situation i livet med barn och familj tänker jag att punkten 4 i mitt länkade svar (att tänka igenom hur man hanterar “otrevliga” scenarion) är extra viktigt.

Tack för bra svar! :slight_smile:

Jag har genom hela min investeringskarriär kastats mellan just dom frågorna du ställt och vilken risknivå jag är villig att ta, som i princip alltid lett till en väldigt försiktig portfölj med låg andel aktieexponering och stor andel sparkonto. Mycket pga att jag och min sambo varit i uppbyggnadsfasen med studier och karriärer, och för att jag inte gillar att se pengar minska i värde. Tyvärr har det ju lett till att jag missat en hel del avkastning senaste deceniet.

Det absolut mest våghalsiga jag kan komma på att göra är att lägga 100kkr i 10/90 och resten i 90/10, skulle du säga det är för våghalsigt?

Med vänlig hälsning, Alexander

Hej!

Imponerade bra situation ni har!

Jag hade nog först satt undan av pengarna ni har kontant för att först säkra att ni slipper extra amorteringskravet. Alltså att ni behöver låna mindre än 70% av 6-7 MSEK villan inklusive de pengar ni har i bostadsrätten. Då säkrar ni att ni har bra månadslikviditet även efter husköpet så att ni kan fortsätta med bra/högt månadssparande därefter. Månadssparande genom livet är sjukt viktigt! Den summan (30% av 6-7 MKR minus eget kapital ni har i bostadsrätten) hade jag satt på ett separat konto på nischbank. Så kan ni åtminstone få någon ränta ca 1% men ändå ha tillgängligt när ni behöver. Det måste nog vara prio om ni är aktiva på hus tittande.

Buffert - jag hade nog inte sett AB transaktionskonto som buffert. Som jag förstår det, om ni snabbt skulle behöva pengar så måste ni ta ut det som lön, och på den nivån lär ni hamna över brytpunkten med högre skatt, vilket är onödigt dyrt. Jag hade satt av från lönen till ett privat buffertkonton i en nischbank till vettig ränta, så ni klarar även större oförutsedda utgifter. Dimensionera det mht att ni blir husägare dvs kan bli större oförutsedda utgifter.

Hink kontona ser bra ut. Jag hade kanske inte gjort exakt samma val men är också äldre. Fyll på mellan risk hinken tills ni är nöjda med totalen (dimensionera enligt hink artikeln) och sen bara månadsspara in i passiva hinken med sina delar.

Enda tipset jag har är att se till att ni verkligen månadsspar, varje månad, i ur och skur och gärna på en hög nivå. Det ger en fantastisk utveckling genom krascher och uppgångar. Ni har tiden för er!

Lycka till!

Tack för svar och tips!

Tror du slår lite huvudet på spiken i vad min egentliga fråga är. Om jag räknar med att köpa en bostad för 6,5Msek och ha en belåningsgrad 70% så behöver jag trycka in ca 500k extra, vilket känns bra i hjärtat, men hjärnan säger åt mig att det troligtvis är mer fördelaktigt att ta ett lån på 85% och istället investera 500kkr på 90/10 Lysa. Tankar kring detta?

/Alex

Självklart ska du inte binda upp nästan två miljoner i en bostad, blir ju liksom en alternativkostnad på ~13.000kr/mån. Minimera egna kapitalet så mycket som möjligt.

1 gillning

Vad som är “självklart” idag kan vara helt tokigt imorgon :wink:

Det jag hade funderat på är långsiktighet, god nattsömn, att se till att ni har bra månadslikviditet/kan månadsspara rejält (även senare med högre boendekostnad) och kanske allra viktigast om det finns någon som helst risk att någon av er tappar i lön eller blir tillfälligt arbetslös (banken kanske då inte ger ett lån på 85% av 6-7 Mkr)… så tycker jag det är rimligt att hålla undan 500 k för att kunna lägga in 30% i boendet för att slippa extra amorteringen. Ni har ju mer pengar att investera så ni kan ju göra både och!

Om du lägger in även dessa 500 k på Lysa och börsen rasar rejält inom nästa 2-4 år, klarar ni det utan att få panik och sälja vid helt fel tillfälle? Även om ni behöver pengarna för en insats? Är det värt risken att inte kunna köpa det där drömhuset för att försöka klämma ut lite mer avkastning på 500 k?

Men då är vi inne mycket mer på Jans förslag att tänka på
"

• Vad är det som är viktigt i livet för er?
  • Vilka är värderingar, känslor och egenskaper är viktiga för er?
  • Vad vill ni äga, ha, uppleva, ge bort i livet?
  • Hur vill ni att livet ska kännas?
    "

Viktigaste rådet från mig är att se till att ni kan månadsspara i ur och skur.
Ni har gjort ett fantastiskt bra jobb med er ekonomi så lita på er själva. Ni kommer att hitta en bra lösning! Lycka till!

1 gillning