Hej, Sen ett år tillbaka har jag och min fru ett nu ett barn (10månader) och äger för första gången vår bostad. Det fick mig att få upp ögonen för privatekonomi och sparande. Jag har lärt mig så mycket från forumet (TACK!) och nu skulle jag vilja be om lite feedback på vår privatekonomi och ställa några frågor.
Vår familj
Jag, 34år, är ingenjör och har stabil anställning.
Min fru, 33år är arkitekt och blir nu uppsagd efter mammaledighet - kan bli lite tröga tider framöver i hennes branch. Men hon är duktig och uppskattad så det kommer nog lösa sig!
Ett barn + ett syskon som vi tänker oss dyker upp kommande åren ![]()
** Inkomster per månad (brutto)*
Lön 1 (2024): Ingenjör: 37 000 efter skatt, Kommer under kommande halvår få ut ca 33 som föräldraledig.
Lön 2 (2024): A̶r̶k̶i̶t̶e̶k̶t̶:̶ ̶2̶5̶0̶0̶0̶ ̶e̶f̶t̶e̶r̶ ̶s̶k̶a̶t̶t̶ Arbetslös med a-kassa ca 18 000 efter skatt
Netto: ca 55 000
Utgifter per månad
Snitt totala utgifter ink. amortering (har rörlig ränta på bolån): 43 000
Tillgångar
Bostad
Lägenhet i göteborg som köptes för 3 550 000, för 1.5 år sen (strax före peaken…)
Bufferthink
Räntekonto - 120 000
Mellanriskhink
Lysa 40/60 - 300 000
Passivhink
Lysa 10/90 - 380 000
Skulder
CSN
Studieskulder: 600 000
Bolån
Bostadslån: 2 700 000
Avslutande kommentarer
- Vi kommer inte gå så mycket plus varje månad kommande år - överskott kommer fyllas på i den hink som behöver fyllas.
- Ett av våra livsmål är att kunna njuta av vardagen snarare än att bränna alla pengar på flådiga semestrar , vår melodi är snarare att gå net i arbetstid.
- På sikt (5år?) skulle vi vilja bo i större lägenhet eller hus.
(nu vaknade grabben, återkommer senare med lite frågor!
)