Jag har aldrig ägt bostad eller bil. Jobbat i olika storstadär (hyrt lägenhet) med alla bekvämligheter men nu har jag funderat på att flytta till en svensk småstad och köpa hus, möbler, och bil. Skulle vilje kolla med er som har mer erfarenhet än mig hur man ska tänka när man planerar att spendera sina sparade pengar.
Just nu har jag 2 miljoner i kapital där jag för tillfället har fördelat 1 miljon på Avanza och 1 miljon på sparkonto. Planen är att ha kvar pengarna på Avanza och shoppa för det jag har på sparkontot. Tänkte att jag kanske skulle köpa en lägenhet på 2 miljoner med 40% i insatts / 800k. Vill gärna ha så stor insatts som möjligt då räntan är hög. 100k på en begagnad bil, aldrigt köpt bil innan så vet inte vad man ska sattsa på (ska man lease istället?). Sen 100k till möbler, elektronik, och inredning.
Finns det något annat man ska tänka på? Gå in med ännu högre insatts för att få ner månadskostnaden på räntan och ta lite från Avanza? Min inkomst är omkring 50k och skulle inte vilja ha för mycket utgifter över 25k per månad.
Är den? Börja med att fundera på det så du nu inte utgår från saker som inte nödvändigtvis stämmer.
Behöver du bil? Annars skippa det helt. Behöver du bil för kortare sträckor - satsa på en ännu billigare.
Då fär troligen bättre avkastning på ett ISK (om det är vad du har på Avanza) över tid än vad du betalar för bolånet minus ränteavdraget. Sedan finns det vinster att vara skuldfri, men gör matematiken utifrån dina förutsättningar.
Jag bedömer att ett sådant scenario är extremt osannolikt, även om det så klart inte är omöjligt. Sannolikheten är i så fall större att vi går ner mot 2%. Då hade dina pengar gjort större nytta på börsen.
Vi (jag) resonerade tvärtom när vi köpte hus i höstas. Gick in med en så liten kontantinsats som möjligt. Resterande kapital, utöver buffert, är i fortsatt arbete på börsen där jag räknar med att kunna slå bolåneräntan. Samtidigt får man hitta en risknivå som passar.
Rekommenderar detta avsnittet om du ännu inte betat av det:
Tack JEriksson. Jag får tänka på det också. Är bara lite orolig för de fastna kostnaderna per månad då det är enbart jag som har lön i hushållet. Men kanske kan gå ändå att bara spara en bråkdel och tänka på att man har pengar på börsen istället.