5.5MKr hur investera på bästa sätt?

Hej Alla på forumet!
Jag skulle behöva lite tips hur jag ska göra med följande tankar.

Jag kommer få 3MKr i Maj (efter skatt) från en försäljning.
Har ett hus som är värderat till 5MKr, inga lån på det.
Lön 50KKr innan skatt.
Är inne på att låna 50% av husets värde för att inte behöva amortera, dvs 2.5MKr istället för att månadsspara till pension och dylikt.

Hur hade ni gjort med dom 3MKr? Vad hade ni placerat i och varför?

Dom 2.5MKr är tanken ungefär den samma. Hur hade ni gjort?

Sedan är den stora frågan om det kommer något börsras under 2021. Känns väldigt osäkert att bara sätta in pengarna på börsen nu när den är så otroligt övervärderad. Pengarna som jag lånar hade ni väntat att ta ut dom från banken (dvs har lånelöfte) eller hade ni haft dom på banken redo att placeras? Då blir det givetvis en månadskostnad för att ha dom där men gör att man kan komma igång fort och placera om man vill så.

Tack för hjälpen!

Om du inte har någon strategi, viket du antagligen inte har eftersom du frågar, hade jag varit försiktig. Pengarna är ditt verktyg att skapa avkastning med. Var rädd om dem och ha inte för brått.

Hade jag varit i din situation skulle jag köpa en eller möjligtvis två fonder för en fjärdedel av kapitalet. När dessa har stigit 5-10% skulle jag köpa för ytterligare en fjärdedel osv. Om det går fel har du på så sätt skapat en buffert av orealiserad vinst att “offra”. Har din första fjärdedel stigit med t.ex 10% vet du dessutom att du inte placerat alldeles galet.

Vad du ska köpa får du söka inspiration till här på forumet.

Teoretiskt är det bäst att köpa för hela summan direkt men för mig hade det inte känts bekvämt.

Tack för ditt svar Nils!
Nog inte så dumt som du skriver att köpa två fonder för 25% av kapitalet (av dom 3MKr).
Hur hade du gjort med dom lånade pengarna, 2.5MKr? Hade du väntat tills det går ner (om det gör så) eller hade du placerat dom också?

Vad jag hade gjort:

Den sammanslagna summan hade aningen gått in på flera olika nischbanker som ger ränta med statlig insättningsgaranti till 100%, eller till en defensiv variant av Rikatillsammansportföljen.

Minst hälften av summan hade varit på nischbanker som erbjuds via Avanza för att snabbt ha tillgång att flytta över till isk den dagen det är aktuellt igen.

Jag är försiktig och föredrar att köpa in mig i omgångar. En del placerar periodiskt, typ varje månad oavsett börsutvecklingen, men jag föredrar att köpa efter en viss procentuell ökning. Då vet du att du handlar med trenden plus att du skaffar en buffert att “offra” om det går fel. Är trenden stark kommer du att vara fullinvesterad på ganska kort tid. Är trenden svagare kommer det att ta längre tid. Är trenden negativ köper du inget alls. Jag tycket att det finns en logik i detta.

Jag är inte säker på att jag hade tagit lånet överhuvudtaget. Räntan är inte problemet utan risken att det du köper tappar i värde.
Du har 3 milj att förvalta före lånet. Sparar du i en ISK och kan få ut 10% i snitt per år har du 300.000 kr disponibelt varje år. Utöver detta har du sannolikt lön, pension eller annan ersättning och billigt boende. Räcker inte det?

Du kan ju förvalta dina 3 milj och se hur det går. Går det bra och du känner att du har en fungerande strategi kan du överväga att ta lånet.
Skulle det gå mindre bra är du säkert tacksam över att slippa tappa värde på lånade pengar.

I teorin skulle du kanske låna maximalt och placera allt i en global indexfond men jag, som sitter i samma situation som du, lever inte i teorin eller i ett Excel-blad utan vill bara ha ett bra och bekymmersfritt liv.

2 gillningar

Det kan väl bara ha varit tur/otur? Samma om han köper och det råkar gå ner?

Tycker du borde lyssna igenom de senaste avsnitten, finns ju även flertalet trådar på forumet gällande detta tema.

Tldr: placera i breda indexfonder, kanske med mer räntor etc då du är i ”stay rich”-fasen som rekommenderat ovan.

Eller du har ju inte skrivit direkt ditt mål med sparandet förutom pension, men inte hur länge det är dit eller vilken risk du är villig att ta.

1 gillning

Kul med lite pengar att investera. Jag hade personligen i din situation inte tagit lånet. Möjligheten finns ju kvar fram över. 3 Mkr att investera är mycket om du börjar från noll. Det finns teorier som talar för att du skall investera allt på en gång. Jag hade dock gjort något i likhet med det som föreslagits ovan. Köpa in mig lite i taget och se hur jag reagerar på olika scenarion. Eftersom du vidare anser dig ha kassaflödet till att betala ränta på ett 2,5 Mkr lån så att jag parallet tagit de pengarna i ett månadssparande som jag hade kört lite kläm och känn på det här med att investera och se vad som triggar om det är kul och passa på att lära mig vad som passar mig.

Ok du sätter in pengarna där men vad gör du av dom sen? Väntar du på börsnedgång och köper in dig i olika steg eller hur tänker du? Är 47år och vill om möjligt gå ner i tid vid 55år. Resten ska barnen ha för hjälp till bostad m.m.

Har du länk?

Pratade med banken idag. Blir nog inga problem att låna 2.5MKr, ska pratas vid nästa vecka igen. Får se hur jag gör, kanske bättre att börja investera de 3MKr och sen om börsen rasar så lånar man 2.5MKr men då får man kanske inte låna och därför varit bättre att redan tagit lånet och haft dom på banken med ränta och insättningsgaranti.

8 år är en väldigt kort tid, även om börsen inte varit så högt värderad. Kan lika väl komma fler krascher under denna tid. Kraschen kanske inte ens hinner bottna. Inga garantier för att huvudtaget gått plus vid 55.

Detta talar ännu mer för att inte investera nu i något riskfullt.

När väl börsen börjar bli ok värderad så hade jag gått in med pengar i omgångar.

Då du har behov av pengarna snart, då hade jag fortfarande haft en betydande del i en portfölj med lägre risk.

Letade lite, kanske finns något i länkar nedan som kan hjälpa:

Avanza har väldigt fördelaktig ränta på bostadslån om du/ni har 3 miljoner investerat.(räknas ihop med din partner). Private Banking heter det. Kan vara tips att kolla på detta alternativet innan du bestämmer något med banken. Kravet är att du får max ha 50% belåningsgrad av marknadsmässig värdering.

Vi behövde inte göra en egen värdering utan Avanza hade någon lista de gick efter. Vi var mycket nöjda med deras lista, då den var faktiskt högre än vad vi tyckte vårt hus var värt baserat på vad grannar har sålt sina hus för den sista tiden.

Jag hade investerat så mycket jag kunde. Jag hade köpt i större shok under en period av kanske 6-12 månader. Är det inte tvunget att du tar ut vid 55 (kan börja plocka ut tjänstepensionen då) så kan du alltid låta investeringen ligga kvar ett tag till innan du börjar plocka ut den.