Komma igång med LYSA med stort ingångskapital?

Hej!

Jag har varit sugen på att komma igång med ett organiserat sparande en tid, men får inte tummen ur. Jag har ärvt+tjänat ihop ca 4,5M varav det mesta just nu ligger i en bostad och resten (ca 1 M) ligger på banken. Varje månad får jag över ca 15.000 kr på lönen. Jag har inga lån.

Planen är att inom närmsta året använda större delen av den där miljonen som nu ligger på banken, men då summan nu tickat upp över insättningsgarantin (har dock fördelat det på olika konton för att vara safe) och varje månad fylls på, så vore det kul att också få igång ett ordentligt sparande. Det planerade köpet (av gemensam bostad med sambon) kommer oavsett kräva ett visst lån i tillägg så jag tänker att kanske 300.000 kr vore lämpligt som investering i LYSA. Frågan är bara, hur ska jag placera dem?

Sparhorisonten på de pengarna tänker jag är jättelång. Jag är 30 år och t ex skulle de kunna bli ett tillägg till pensionen.

Ska jag investera alltihop direkt i typ 80/20, eller borde jag pytsa ut investeringen över tid för att säkra upp mot marknadens svängningar, så inte alla 300.000 används när marknaden står som högst?

Inser också att jag helt frångår 4-hinkarsprincipen vilket jag egentligen inte vill göra, men vet inte helt hur jag ska applicera den på min ekonomiska situation. Några tips på hur jag ska få ihop det bättre än beskrivet ovan?

Tack för all input!

Det kommer en uppdaterad artikel om Fyra-hinkar-principen om ca 14 dagar, så häng gärna kvar. Det blir en variant på tråden: “De olika hinkarna och fyra-hinkar-principen | Total Make Over 2021? 🤔

När det gäller att investera allt på en gång eller sprida ut det rekommenderar jag följande artikel:

Jag tänkte även återkomma med en artikel om specifikt arv, men det tar några dagar. :slight_smile:

2 gillningar