Jag har fått ett förtidsarv på 50 000 kr och vill börja spara via t.ex Lysa. Jag är nybörjare och vet inte mycket men har lyssnat på er podd och lärt mig en del. Men jag har inte hört något om hur mycket som är bra att börja med. Om jag vill investera allt, skickar jag in allt till Lysa på en gång eller ska jag ta det i etapper med lite då och då? Hoppas att ni förstår frågan!
Allt beror på vilken sporhorisont och risk du är beredd att ta.
Det matematiskt rätta om du har lång sparhorisont är att investera allt på en gång men det kan vara känslomässigt jobbigt att se sina tillgångar rasa i värde vid en eventuell sättning på börsen. Om du väljer 100% aktier hos Lysa så ska du vara mentalt förberedd på att dom kan gå ned 50% i värde och att det kan ta 10 år innan dom är tillbaka till ursprungsvärdet.
Om du väljer att skapa ett konto hos Lysa så kommer du få svara på ett antal frågor för att du ska hitta rätt risknivå. Alltså fördelningen mellan aktier och räntor, så ett bra första steg kan vara att öppna ett konto där och svara på frågorna så kommer du få ett förslag på fördelning.
Se gärna avsnitt #92 och #191, där går dom igenom precis det du efterfrågar. Lycka till!
Fick du ett förtidsarv utan anledning ungefär, eller är det avsett för att hjälpa till att köpa bostad snart eller liknande?
Ska du ha pengarna inom 1-2 år hade jag övervägt ett sparkonto.
Längre sparhorisont hade jag lagt in i fonder (LYSA om du vill ha det, jag har mina grejer på Avanza). Har du inte tänkt använda pengarna på flera år, särskilt om du är bekväm med att vänta ut eventuella nedgångar på börsen, hade jag satt mycket på aktiefonder. Efter jag valt hur pengarna ska sparas eller investeras hade jag satt in allting direkt. Avsnitten länkade här ovanför är jättebra
Jag fick pengarna av min pappa och hans anledning att ge oss de pengarna var för han själv mindes hur den ekonomiska situationen kunde se ut när man var småbarnsföräldrar och har familj. Så egentligen att trygga ekonomin.
Jag vet ju inte hur gammal du är eller hur lång tidshorisont du tänker dig att pengarna ska sparas/investeras innan du ska använda dem, men det låter som att syftet är långsiktig trygghet och inte bara maximera avkastning. Därför tänker jag att det kan vara en bra idé att ta det lite i taget, lära sig mer och bygga upp bra vanor över tid snarare än att tjoffa in allt på aktiemarknaden på en gång med högsta risk. Det är nog lika viktigt att förstå varför man investerar som man gör som att faktiskt investera i rätt saker.
Om du inte tror att du kommer bli superintresserad och spendera mycket tid på att jämföra och pilla själv är Lysa ett mycket bra alternativ. Om du har hyfsade egna inkomster och 50 000 inte känns som någon ouppnåelig summa du skulle bli helt förkrossad om den krympte lite grann tillfälligt utan snarare att 50 000 är en trevlig bonus du vill göra något bra med räcker det nog med att skapa ett konto på Lysa, svara på deras frågor och ta ställning till det investeringsförslaget de ger dig och investera dina 50 000 efter det på en gång. Det är också lätt att sätta igång ett automatiskt månadssparande på Lysa, så att du kan investera de 50 000 lite i taget utan att behöva fundera på om det är rätt läge precis just nu att investera osv. eller fortsätta månadsspara en del av din inkomst.
Jag är nyssfyllda 37. Jag är faktiskt osäker på vad jag vill egentligen. Eller det enda jag är säker på är att jag inte vill slösa bort dessa pengar på skit. Vilket är lätt att göra… jag vill både ha ett långsiktigt sparande men kanske också lära mig om hur man kan få sina pengar att växa snabbt. Man kan ju ha flera olika konton på Lysa såg jag.
Steg 4: Nu kan du börja fundera på hur länge du kan låta pengarna vara ifred, om hur många år skulle du vilja ha pengar redo för en större utgift (bostad t.ex.) och låta detta styra ditt beslut.