Börja spara och investera

Hej!
Jag har nyligen satt mig in i sparande och fyra hinkar teorin samt lyssnat på många bra poddavsnitt och poänger härifrån; stort tack Jan och Caroline! :slightly_smiling_face:

Misstänker att mitt inlägg kan bli lite långt och hoppas jag kan få hjälp att klura ut mina funderingar för att komma vidare. Kort om bakgrund; Har varit höginkomsttagare ca 4 år nu, är 34 år och äger min bostadsrätt, har inga barn och ska snart bli sambo (vid gemensamt ägande i ny bostad ska vår ägarandel vara 50/50.

Jag har genom åren levt gott och sparat relativt lite men framförallt stor del av kontantinsatsen då den endast kommit av egna besparingar, jag äger min bostadsrätt i stockholmsområdet. Har nu landat i att vilja börja investera och beslutet kommer falla på Lysa. Mina hittills relativt blygsamma besparingar på Avanza kommer jag då också flytt över till Lysa. Buffert kontot är på plats och kanske lite väl generöst tilltaget (men har det hos Lunar så får då också en ränta).

Hursom har jag ett par frågor utifrån min situation, med vad jag bedömer som rätt goda marginaler i ekonomin, vill om (troligen ett par år) köpa ett hus i stockholmsområdet men landar i att det jag nu ska spara bör läggas initialt i hög-risk hinken för att börja investera och få ränta på ränta effekten.

Fråga 1; vid månadsspar på ca 12 000 - 15 000kr i månaden; bör jag inte lägga allt i 100% aktier via Lysa alt 90/10? Detta för att få en avkastning på pengarna.

fråga 2: Undrar också hur det här med avkastningen fungerar; ska jag omfördela 1 gång per år (har förstått att det rekommenderas på sina håll). Innebär inte omfördelning att avkastningen tas ut…? Om så; bör jag efter ca 1 år med att endast investera i högrisk hink då öppna upp för en mellanrisk hink och börja spara samt sätta in eventuell avkastning där?

Tacksam för hjälp framåt!

Varma hälsningar
M

Hej och välkommen! :slight_smile:

Allt beror på din tidshorisont och riskvilja! Behöver du pengar till kontantinsats om några år så skulle jag välja ett sparkonto till detta. Det som blir över i sparandet och som är på längre sikt kan du med fördel lägga i Lysa. Jag brukar tänka 10% aktier per år i sparhorisont. Förutom sista 3 åren då är det bara sparkonto. Så t.ex om du tror att du behöver pengarna om 5 år så ställ in Lysa på 50/50 och om du behöver det om mer än 10 år så kör 100% aktier.

Om du använder Lysa så behöver du inte ombalansera. Det gör Lysa automatiskt åt dig löpande under året. Ställ bara in fördelningen mellan aktier och räntor utifrån din sparhorisont (10% aktier per år). Du kan ha flera konton för olika sparmål och tidshorisonter.

1 gillning

Tack för svar och din input! :slight_smile:

Kontantinsatsen i det här fallet kan röra sig om 5 år bort alternativt närmare 10 år, så baserat på det gissar jag att hur mkt risk jag är villig att tag i relation till det blir avgörande. Kan inte en klok idé i mitt exempel vara att spara del av månadsspår på en tidshorisont om 10år + och där 100 % aktier samt ha ytterligare ett lysa konto där resterande del av sparandet per månad läggs och där fördelning är mer 50/50, eller är det nått jag missar här…?

Jag tycker alltid att man ska h ett långsiktigt sparande igång så starta du ett 100/0 konto till det. Behöver inte användas till kontantinsatsen heller.

Resten som är till kontantinsats om 5-10 år kan ju vara lämpligt kanske med en 50/50-portfölj fram tills dess du vet en mer exakt tidshorisont :slight_smile:

1 gillning