Göra om plånboken? Hjälp nybörjare

Hej!

För några månader sedan så upptäckte jag forumet och denna hemsida och startade mitt Lysa-konto.
Sedan dess har 20% av min inkomst gått in på 2st olika konton (60/40 och 100/0) automatiskt varje månad.

Jag är relativt ung, bor ensam i hyresrätt (bostadsförening, förstahand) och målet är nu en kontantinsats till en lägenhet i framtiden. Eftersom jag börjar från 0kr i princip så handlar det väl om en sparhorisont på 5-7 år.

Jag har försökt läsa mig till information här på hemsidan men min okunskap fäller krokben för mig.
Ska jag gå på fyra hinkar-principen? Jag känner att jag inte riktigt behöver ha en buffert - eller?

Hur skulle ni hantera de 20% jag lägger undan varje månad? Gärna så enkelt som möjligt… :slight_smile:

Tacksam för all hjälp!

Om du ska köpa bostad om 5-7 år så hade jag flyttat sparfokuset till det. 10% aktier per år i sparhorisont. Forutom de sista 3 åren då allt på sparkonto istället.

Ska du köpa bostad så skulle jag säga att du även bör ha en buffert. Kan tillkomma en hel del oväntade utgifter i samband med att äga en bostad.

1 gillning

Tack för svar!

Förlåt för okunskap men vad menas med 10% aktier per år?
Menar du att jag endast borde lägga in på 1 sparkonto på Lysa med 90/10% fördelning?

Pengar som skall användas om 4 år kan du placera till 40% i aktier
Pengar som skall användas om 5 år placeras till 50% i aktier
osv
Pengar som skall användas om 10 år eller mer kan, om du har nerver att behålla aktiererna över en börskrasch, helt placeras i aktier.

1 gillning

Om du har 5 år kvar till ditt sparmål så väljer du på Lysa 50/50 fördelning. Då får du 50% aktier och 50% räntor. Om det är 8 år kvar så väljer du 80/20 fördelning. När det är mindre än 3 år kvar så flyttar du hela innehavet till ett vanligt sparkonto istället.