Hej alla på forumet!
Detta är mitt första inlägg och jag vill få tips om min grundplan låter stabil och gynnar mitt liv och mina mål. Har nyligen börjat lägga om min plan enligt RikaTillsammans-filosofin och uppskattar verkligen forumet och podden!
Mitt mål är att kunna hålla min nuvarande levnadsstandard (kanske öka den något närmsta åren) och sedan när jag är runt 50-55 år kunna gå ned i arbetstid successivt och börja spendera några månader vid varmare breddgrader under vinterhalvåret årligen.
Jag är 35 år nu. Arbetar heltid. Äger bil. Bor själv i bostadsrätt sedan 10 år tillbaka som är högt belånad (jag har amorteringsfritt). Har byggt upp ett kapital vid sidan av.
Kapitalet är det som är 100% nedan. Inget av mitt pensionssparande är inräknat utan ligger tryggt vid sidan om och puttrar på. Lånet och bostaden ligger vid sidan av detta också. Se nedan fördelning av kapital och vad jag funderar på att göra.
Fördelning just nu av kapital (100%):
- Ca 30% investerat i Lysa nyligen. Har automatisk kontodragning hit med del av lönen varje månad. Lysa tänker jag ha som huvudsparfunktion och tänker börja lyfta pengar tidigast om 15-20 år.
SPARKONTO BUFFERT
- Ca 30% på Sparkonto på Avanza 3,30% ränta med fria uttag. Detta är tänkt som min buffert. Just nu så vill jag dock flytta delar av detta, eftersom det inte behövs så mycket i buffert, till antingen Lysa eller betala av ca 30% av bolånet.
PENGAR ATT INVESTERA
- Ca 30% på Placeringssparkonto låst 3 månader 3,75% ränta som är på väg ner. Funderar på att flytta dessa pengar någon annanstans som känns säkert då dessa eventuellt kan behövas till ny insats om jag skulle flytta inom 5 år vilket jag inte vet om jag kommer göra. Vilket Sparkonto erbjuder bäst ränta nu?
PENGAR ATT INVESTERA
- Ca 10% på lönekontot då jag precis sålde av aktier. Dessa funderar jag på att investera i Lysa vid nästa dipp.
Kom gärna med konkreta och enkla förslag som skulle passa mig. Hoppas jag skrivit tillräckligt tydligt för att ni ska kunna ge råd. Vill framförallt veta vilket sparkonto som har bäst ränta nu. Vill även veta om det är värt att betala av ca 30% procent av mitt bolån?