Stabil grundplan ekonomiskt?

Hej alla på forumet!

Detta är mitt första inlägg och jag vill få tips om min grundplan låter stabil och gynnar mitt liv och mina mål. Har nyligen börjat lägga om min plan enligt RikaTillsammans-filosofin och uppskattar verkligen forumet och podden!

Mitt mål är att kunna hålla min nuvarande levnadsstandard (kanske öka den något närmsta åren) och sedan när jag är runt 50-55 år kunna gå ned i arbetstid successivt och börja spendera några månader vid varmare breddgrader under vinterhalvåret årligen.

Jag är 35 år nu. Arbetar heltid. Äger bil. Bor själv i bostadsrätt sedan 10 år tillbaka som är högt belånad (jag har amorteringsfritt). Har byggt upp ett kapital vid sidan av.

Kapitalet är det som är 100% nedan. Inget av mitt pensionssparande är inräknat utan ligger tryggt vid sidan om och puttrar på. Lånet och bostaden ligger vid sidan av detta också. Se nedan fördelning av kapital och vad jag funderar på att göra.

Fördelning just nu av kapital (100%):

LYSA

• Ca 30% investerat i Lysa nyligen. Har automatisk kontodragning hit med del av lönen varje månad. Lysa tänker jag ha som huvudsparfunktion och tänker börja lyfta pengar tidigast om 15-20 år.

SPARKONTO BUFFERT

• Ca 30% på Sparkonto på Avanza 3,30% ränta med fria uttag. Detta är tänkt som min buffert. Just nu så vill jag dock flytta delar av detta, eftersom det inte behövs så mycket i buffert, till antingen Lysa eller betala av ca 30% av bolånet.

PENGAR ATT INVESTERA

• Ca 30% på Placeringssparkonto låst 3 månader 3,75% ränta som är på väg ner. Funderar på att flytta dessa pengar någon annanstans som känns säkert då dessa eventuellt kan behövas till ny insats om jag skulle flytta inom 5 år vilket jag inte vet om jag kommer göra. Vilket Sparkonto erbjuder bäst ränta nu?

PENGAR ATT INVESTERA

• Ca 10% på lönekontot då jag precis sålde av aktier. Dessa funderar jag på att investera i Lysa vid nästa dipp.

Kom gärna med konkreta och enkla förslag som skulle passa mig. Hoppas jag skrivit tillräckligt tydligt för att ni ska kunna ge råd. Vill framförallt veta vilket sparkonto som har bäst ränta nu. Vill även veta om det är värt att betala av ca 30% procent av mitt bolån?

Min direkta känsla är att det är väldigt låg risktagande (dvs låg aktieandel) om målet är att bygga kapital så att du kan leva på pengarna till viss del om 15 år.

Min tanke är att ha ca 70-80% av mitt kapital på Lysa inom en tvåårsperiod. Funderar ju på att betala av delar av bolånet. Förhoppningsvis har det klarnat då om jag eventuellt ska flytta eller ej. För isåfall kanske jag kommer ha ännu mer på Lysa. Tänker du att skippa Sparkonto (utöver buffert) och satsa nästan allt på Lysa i mitt fall?

Jag tänker att man inte behöver krångla till det
Pengar du inte behöver på 5+år 100% aktier.
Pengar du behöver de närmsta åren på sparkonto.

Men det är ju min personliga åsikt, alla ser risk och möjligheter olika.

Du får också gärna meddela mig när dippen är i denna tråden så kan jag passa på att köpa också :slight_smile:

1 gillning

Ja, det är nog någonstans där jag kommer landa mellan aktier och sparkonto.

Ska jag göra :+1:

Ja ungefär så

Förstår vad du menar, tack!

Skulle fortfarande behöva råd kring om jag ska betala av delar av mitt bolån nu? Om det är ett bra drag eller om det finns något bättre sätt att använda eller investera pengarna?

Försök ligga på 50% belåning med amorteringsfritt och mata in så mycket pengar du kan i globala indexfonder och håll så länge du kan, gärna 15+ år.

Ha buffert på 3 månadsutgifter ungefär.

Det är tryggt med 50% belåning, och du kommer ha många miljoner i indexfonder då, vilket också skapar trygghet, samtidigt som du är likvid.

Tycker personligen det är den bästa strategin, men beror på hur riskbenägen du är såklart.

Tack, känns som en riktigt bra plan :blush:

1 gillning