Hur snabbt gå från sparkonto till fonder?

Hej

Ny här på forumet och som namnet säger har jag varit en flitig men feg sparare med stor andel sparande på sparkonto. Förvisso roligare på sista tiden när det faktiskt finns någon ränta att tala om men ändå för stor andel.

Har läst lite om storleksrekommendationer för buffert och insett att min är alldeles för hög. Alltså om man ser det som buffert om pengarna är på olåst sparkonto. Kommer alltså vilja överföra pengar från sparkonto till indexfonder och vill veta hur mycket som är lagom att köpa fonder för varje månad och ändå “risksprida”. Har ändrat mitt kommande månadssparande till Lysa 88 % aktier så sparkontodelen kommer inte öka. Tänker att jag ska minska den till drygt 5 månadslöner netto, fortfarande högt med tanke på att jag bor i hyresrätt och inte har bil men passar mitt lynne.

Kommer varje månad sätta in 8000 - 14000 på Lysa och sen 2000 i ett pensionsspar med indexfonder på Avanza. Funderar på om jag utöver detta alltså bör investera 20 000 i månaden i indexfonder under perioden jag minskar min andel på sparkonto. Vad tror ni? Blir det för mycket eller lagom? Bör jag gå fram långsammare i dagens läge?

1 gillning

Kan tillägga att horisonten för att få ner sparkontodelen till mitt mål med denna strategi är drygt 15 månader om det är av vikt

Det finns ett poddavsnitt/blogg om detta:

Det matematiskt riktiga är att ta det allt på en gång eftersom du då har längst tid i marknaden. Det är egentligen bara mänskliga känslor som gör att vi vill sprida ut investeringarna. Det kan kännas jobbigt om man satt in alla sina pengar och så går det ner direkt efteråt.

Jag brukar tänka så här: om jag sprider ut insättningarna så kommer jag tids nog ändå att vara fullt investerad. Varje dag som jag är fullinvesterad så står jag där med den där risken att det dippar. Det är spelar alltså inte så stor roll riskmässigt om jag börjar ta den risken idag eller om ett år, förr eller senare har jag fulla risken. Vad blir skillnaden mellan att ha fulla risken i 30 år eller 29 år?

Men känslomässigt kan det kännas bra att sprida det lite. Personligen skulle jag framförallt tycka att väldigt stora oväntade rörelser precis i början vore jobbigt. Jag hade därför tagit kanske 100t kr åt gången med någon veckas eller månads mellanrum. Bara så att jag inte råkar köpa PRECIIIS innan en börskrasch. Trots att jag vet att det är lite ologiskt. :slightly_smiling_face:

Jag hade inte spridit det över ett helt år.

2 gillningar

Du har nog helt rätt i att detta är en skillnad i logik och känslor. Ekonomi är väl oftast en balans mellan just dessa två. Stort tack för ditt utförliga och genomtänkta svar, låter klokt och jag ska fundera en sväng på det.

3 gillningar

Jag har två årslöner i buffert på bankkontot.Jag vet men det Passar mitt kynne.
Skuldfri och ingen lånad hävstång.
Hyresrätt, ingen bil.
Sover gott om natten som bolmesson brukar säga.
Övrigt
33% Fysiskt Guld, 47% Global index och 20% aktier i investmentbolag.
Fyller på allt eftersom.