Sparande - hur, var och när?

Hej!

Jag har cirka 1.700.000 kr på olika Fasträntekonton med ränta på ca 3 %. Har påbörjat barnspar på Lysa samt Opti. Jag har sparat lite i fonder tidigare men har inte jättebra erfarenhet av det och har därmed blivit lite feg, inte så riskbenägen. Samtidigt inser jag att det är dumt att ha för mycket pengar ståendes på bankkonto. Funderar lite på hur jag ska lägga upp allt, fördelning… Man brukar ju tänka 10 % aktier per år. Säg att en viss summa har en placeringshorisont på 5 år. Ska jag då sätta 50 % av den summan i en global indexfond och 50 % på bankkonto eller heller köra 50/50 hos Lysa?

Ska tilläggas att jag är 43 år, ensamstående med en tvååring på heltid, bor i en hyresrätt, nettoinkomst på ca 24.000 kr/månad.

2 gillningar

Grattis till en fin ekonomisk situation.

Jag skulle rekommendera att läsa:

samt

1 gillning

Hej och välkommen till forumet.
Grattis till en stabil ekonomi.

Du har redan fått relevanta avsnitt länkade. Jag rekommenderar att lyssna på dem och eventuellt prata med en ekonomisk rådgivare.

Rent statistiskt är det bästa att sätta in allt på engång i marknaden.

MEN vad som är statistiskt bäst och vad som är emotionellt bäst är ofta 2 olika saker. Har man såpass mycket pengar känns det med stor sannolikhet bättre att sätta in 100 000-200000 i månaden för att snitta in sig under 1-1,5 år.

Du behöver själv fundera på om du är emotionellt redo att investera allt på engång eller om du vill snitta in dig.

Lycka till!

1 gillning

Kan berätta om min utveckling med har inte alls de summorna du har men jag är nöjd.

Jag är som sagt novis i detta, har fonder på Avanza sedan 3 år. Jag har lite hög risk, flera medel. Min portfölj har idag ökat 37% sedan köp en mer några mindre. Fick panik i våras när det bara var rött rött rött men valde att bara sitta lugnt i båten, fortsätta månadsspara och sluta gå in och titta.

Min plan är att spara till pensionen, långsiktigt och kommer inte ta ut något från fonderna utan mer förändra vid behov under tiden. Buffert har jag till nöjen och oförutsedda utgifter.

Tycker detta är kul nu :blush: Lycka till!

1 gillning

Båda dessa alternativ är ungefär lika bra, så välj det som du tycker verkar bekvämast.

1 gillning