Hej. Behöver er hjälp. Lyssnat på alla avsnitt av RT och hängt runt en del här men behöver lite råd. Jag har nyligen sålt min bostadsrätt i Stockholm. Jag kommer ej köpa ny bostad då jag flyttar in hos min sambo. Vi har varit tillsammans i tio år.
Efter skatt så kommer det bli ca 1,8 milj kr över. Jag står som ägare till ett lantställe. Det är obelånat och värt ca 3 milj kr. Då det är ett släktställe har jag inte för avsikt att någonsin sälja det och det ger mig enorm glädje att det är obelånat. Huset är i gott skick. Taket ska bytas ut om 5–10 år med en kostnad om ca 300 000kr.
Jag äger en hel del konst och design som har ett värde men inte någon buffert att tala om. Jag har en fluktuerande lön men tjänar ca 40 000 kr netto i månaden. Jag har fasta kostnader om ca 4000kr för drift av huset. Jag kan framåt spara ca 20 000kr i månaden. Hur skulle ni placera pengarna? Jag har tänkt ca 100 000 kr i buffert (50/50 likviditetsbuffert och trygghetsbuffert), 300 000 kr i buffert för landstället. Kanske i räntefond? De andra 1,4 milj kr?
Tittar man på fyra hinkar så brukar ju den långsiktiga delen oftast vara en mindre del då boende och pension är den stora delen för många. Jag har svårt att sätta lantställen i någon hink alls då jag inte vill belåna eller sälja det.
Då skulle 1,4 milj kr i 100 % global aktieindexfond vara en stor del. Är inte van börsen eller sparande och tycker att det är läskigt. I synnerhet då jag på ett sätt lämnar bostadsmarknaden och är rädd att hamna efter om något skulle hände i vår relation.
Börjat intressera mig mycket och vill jobba för att ha ca 10 milj kr vid 60 års ålder. Jag är idag 46 år. Hoppas det här inte blev för rörigt och tack så mycket på förhand!
Tack. Den bostadsrätten förvärvades innan vi blev tillsammans och långt innan vi blev sambos så är ej samboegendom. Vi har ej barn så kan ej heller hävda synnerliga skäl för mig att få del av den. Ej heller skulle jag någonsin komma på tanken.
Om du följer guiden för t.ex. en fondrobot så får du ett förslag. Det beror på sparhorisonten, men sedan får man korrigera nedåt för att du är nybörjare.
Jan gav ett bra svar! Men om du känner dig själv bra och vet hur du agerar när det brinner i knutarna så behöver du inte justera ner risken. Men om du tror att du som person kommer börja snegla på sälj knappen vid 20,30,40,50% ras så får du ta höjd för det med högre andel räntor. Är du bra på att stoppa huvudet i sanden och tänka på annat kan du ha högre % aktiefonder.
Själv äger jag bara aktiefonder/aktier med en del hävstång, men jag är också ung och (dum). (historiskt har det inte varit dumt)