21årig miljonär behöver hjälp

Hej, såhär ligger det till när jag precis hade fyllt 20 så gick min morfar bort. Jag fick ärva ett hus. Jag kände att jag var för ung för att äga ett hus så jag bestämde mig för att sälja.

I skrivande stund så har jag köpt en bil och tagit nästan 2 år till att bara samla ihop mig. Så just nu har jag 1,3 i cash som sitter i ett vanligt bankkonto (sparkonto). Jag har inte investerat dem utan dem bara sitter där och väntar. Sen har jag cirka 900.000 i aktier och fonder.

Min fråga är nu vafan gör jag? Haha… jag kollade på avsnittet 191 där @janbolmeson och @carolinebolmeson går igenom hur man kan göra kring arv osv. Jag tycker ändå att jag skött det bra utifrån er “rådgivning” i avsnittet.

Men inflationen är här, lågkonjukturen är här, mina pengar äts upp. Jag har flera gånger varit på väg att köpa en fastighet. Men jag har ingen inkomst utan jag pluggar och får CSN.

Jag tar gärna emot all rådgivning jag kan få! Tack.

1 gillning

Hej.

Grattis till en bra start på ditt vuxna liv.
Jag håller inte med om att du faktiskt lyssnat på råden. Ditt utfall har dock varit bra.
Men leker vi med tanken att detta varit ett år sedan just nu, och du fått pengarna för 3 år sedan och du inte hade gjort nått, du hade du känt att du hade missat en 40 procentig uppgång, trots att du gjort samma sak som du “råkade” göra nu.

Men. nu står vi här, och du har kvar majoriteten av dina pengar.
Egentligen kan jag inte ge dig några råd som inte RT redan gett dig.
Däremot är min fråga hur mottaglig du egentligen är. För du har redan agerat mot rekommendationerna. Givet att du har en lång tidshorisont på dina investeringar såklart.

Är din tidshorisont 3-5 år bara, för att du kanske skall plugga klart, få ditt första jobb och sen köpa ett boende, och kanske en ytterligare lgh (beroende på vart du bor och hyr dyrt det är) så att du kan börja få lite extra inkomster den vägen.
Under tiden ha du pengarna på ett sparkonto där du nu kan få rätt OK ränta, inte som täcker inflationen, men priser på fastigheter går eventuellt ner, så där har du ingen direkt inflation, så dina pengar kommer kunna vara en bra insats när det är dags att slå till.

Eller har du en livslång tidshorisont skall ALLT in på börsen nu, global indexfond, rakt av.
Men det är det få som “vågar” även om det tydligen är statisiskt bästa alternativet.

4 gillningar

Hej, jag har inte lyssnat fullt ut men jag följde råden kring att vänta och inte stressa över att investera pengarna. Som sagt jag tog två år där jag bara “levde”. Hade inte mycket utgifter och jag investerade inget. I mars gjorde jag min första transaktion in på börsen, men cirka en halv miljon och sedan dess har jag lagt in medan saker har gått ner allt mer 400tkr yttligare.

Jag har ett långsiktigt tänk med dessa pengar. Men min fråga är vad jag ska göra med resten. Jag har tankar kring att investera i fastigheter så jag vill inte slänga in allt på börsen. Efter jag gått ut skolan är tanken att starta eget företag. Där kan också kapital behövas.

Jag fick rådet kring att ifall jag inte vill riskera att pengarna ska gå ner allt för mycket på 2år (då min utbildning är klar ungefär) så bör jag slänga in det på Avanza Zero.

1 gillning

Tycker du varit mycket sansad.

Inga pengar du ska använda på 5 års sikt ska in på börsen. Punkt.

Sen har folk lite olika take på när du investerar på börsen; allt med längre tidshorisont än 3 år, 5 år, 10 år etc. Men om man VET att dom ska användas ska dom inte exponeras för någon risk alls.

4 gillningar

Precis det är lite så jag tänker också. Jag letar ju fastigheter och ifall jag hittar en eller två som verkar vara sunda investeringar så kanske jag lägger mina pengar där och om det finns något utöver det så slänger jag in det på börsen senare.

tack för din input :smiley:

Jag hade nog funderat på fasträntekonto, för i alla fall en del av pengarna, om det kan vara rimligt att låsa dem nåt år eller två.

Och/eller gjort som jag gör idag med en stor del av mina sparpengar: Jag håller koll på bästa rörliga räntan och är beredd att flytta pengarna om jag tycker det behövs (just nu har ju flera bolag höjt mycket medan andra halkat efter).

Du har kanske bra koll på det redan, men det finns bra jämförelsesidor.

Ex:
https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/jamforelser/sparande--pension/eget-sparande/jamfor-sparkonton/jamfor-sparkonton---rantor/
Eller

Dock kan de ju vara lite dåligt uppdaterade så alltid värt att dubbelkolla hos respektive bolags sida själv också.
Jag vill ha fria insättningar och uttag samt insättningsgaranti.

Hade jag haft dem på mitt vanliga sparkonto hos min bank hade jag haft 0 i ränta fram tills nu då de precis gått ut med att införa 0,35% ränta. Men jag har dem istället på ett konto med 2% ränta och har svårt att tro att min bank kommer komma upp i samma nivå.

Investera kapitalet i global fond med låg avgift t ex Länsförsäkringar global index och sätt in “rörligt kapital” på ett räntekonto med insättningsgaranti. Grattis till en bra ekonomisk start på livet (investera CSN också när du ändå håller på:))

1 gillning

Vill bara säga att det var mycket bra gjort av dig att ta det lugnt! Det är jobbigt när en närstående går bort, man behöver tid för att bearbeta det och få tillräcklig distans för att kunna fatta långsiktiga rationella beslut.

Dessutom, är man så ung som du är har man begränsad erfarenhet av börser och ekonomi, så risken för att svängingarna hade fått dig att agera i panik om du lagt in allt på börsen är inte obetydliga. Så jag tycker du gjorde helt rätt :slight_smile: Du har spridit riskerna och inte gjort något som känns obekvämt.

Du har också helt rätt i att lägga pengar du tänker använda inom dom närmaste åren på ett sparkonto med ränta. På så kort sikt är börsen alltför volatil för att vara ett rimligt alternativ, så den mindre förlusten som inflationen orsakat är ändå mindre än vad du hade förlorat i en fond!

För framtiden kan jag inte ge några råd som inte hemsidan redan erbjuder, bara lite uppmuntran om att det är bra det du gör och att det inte är fel att ta sin tid! Den emotionella aspekten är större än många ekonomer vill ge sken av…! :slight_smile:

2 gillningar

Tack för dem fina orden! Angående begränsad erfarenhet så absolut så är det, dock så blev jag konstigt nog intresserad utav aktier och fastigheter redan vid 14 års ålder haha. Så jag har ändå lite koll, men som sagt erfarenheten är absolut inte där. Möjligtvis en viss grundkunskap men det räcker inte hela vägen :stuck_out_tongue: Speciellt inte i denna ekonomin.

1 gillning

Jag tänker är Avanza Zero ett bra alternativ? Dem har ingen avgift har jag för mig?

Tack så hemskt mycket, jag tog CSN de första månaderna och slängde in allt ihop haha, kändes lite smått olagligt för jag tror inte det är till för börsen… men men, jag skrattar hela vägen till banken haha :smiley:

Lägg pengarna i en permanent portfölj (typ Rikatillsammans portföljen) som viktar om en gång per år till rätt vikter.

En annan liknande portfölj skulle kunna vara:
25% guld etf ex xetras
25% SEB Korträntefond C USD - Lux
25% Länsförsäkringar Global Indexnära
25% Spiltan Investmentbolag.

En angenäm situation. Dina pengar bör placeras till största delen på börsen. Men gör din egen analys. Lyssna inte på folk på internet, de vet inte bättre. Lyssna inte på bankrådgivare.

Jag skulle lagt 90 % i aktier och fonder. 10 % i sparkonto.

Pengar du tror dig behöva skall du utöver detta också ja på sparkonto.

Jag skulle begränsa andelen som jag tillåter mig själv spekulera med, dvs välja aktier själv.

En kvalificerad majoritet av placeringarna bör vara i tex global indexfond.

Givetvis kan fastighet vara en idé. Men det är hög risk och kan kräva belåning.

Eftersom du är ung kanske det är bättre att hyra studentrum och läsa en bra utbildning?

Nja…jag skulle säga 80% Länsförsäkringar global index och Spiltan aktiefond investmentbolag 20%. Då har du täckt in det mesta till en låg kostnad (kanske till och med köra 70/30 nu när börsen knäar?) Fortsätt med CSN, lägre ränta lär du inte få någon annanstans!:slight_smile:

En aktie är faktiskt betydligt större risk än en indexfond.
De flesta aktier går sämre än en indexfond.

Det är några få aktier som står för större delen av börsernas kursrörelser, men vilka aktier det är ändrar sig hela tiden och är svårt att förutsäga.

Investors aktie är nog bäst för nybörjare för den liknar en indexfond.

1 gillning

Jo visst. 10 % av min portfölj är Investor. Ett utmärkt innehav.