21årig miljonär behöver hjälp

Hej, såhär ligger det till när jag precis hade fyllt 20 så gick min morfar bort. Jag fick ärva ett hus. Jag kände att jag var för ung för att äga ett hus så jag bestämde mig för att sälja.

I skrivande stund så har jag köpt en bil och tagit nästan 2 år till att bara samla ihop mig. Så just nu har jag 1,3 i cash som sitter i ett vanligt bankkonto (sparkonto). Jag har inte investerat dem utan dem bara sitter där och väntar. Sen har jag cirka 900.000 i aktier och fonder.

Min fråga är nu vafan gör jag? Haha… jag kollade på avsnittet 191 där @janbolmeson och @carolinebolmeson går igenom hur man kan göra kring arv osv. Jag tycker ändå att jag skött det bra utifrån er “rådgivning” i avsnittet.

Men inflationen är här, lågkonjukturen är här, mina pengar äts upp. Jag har flera gånger varit på väg att köpa en fastighet. Men jag har ingen inkomst utan jag pluggar och får CSN.

Jag tar gärna emot all rådgivning jag kan få! Tack.

1 gillning

Hej.

Grattis till en bra start på ditt vuxna liv.
Jag håller inte med om att du faktiskt lyssnat på råden. Ditt utfall har dock varit bra.
Men leker vi med tanken att detta varit ett år sedan just nu, och du fått pengarna för 3 år sedan och du inte hade gjort nått, du hade du känt att du hade missat en 40 procentig uppgång, trots att du gjort samma sak som du “råkade” göra nu.

Men. nu står vi här, och du har kvar majoriteten av dina pengar.
Egentligen kan jag inte ge dig några råd som inte RT redan gett dig.
Däremot är min fråga hur mottaglig du egentligen är. För du har redan agerat mot rekommendationerna. Givet att du har en lång tidshorisont på dina investeringar såklart.

Är din tidshorisont 3-5 år bara, för att du kanske skall plugga klart, få ditt första jobb och sen köpa ett boende, och kanske en ytterligare lgh (beroende på vart du bor och hyr dyrt det är) så att du kan börja få lite extra inkomster den vägen.