Råd kring sparande/investeringar!

Jag har nyligen genom ett arv på några miljoner hamnat i en helt annan ekonomisk situation än jag tidigare varit i. Jag har även nyligen sålt min lägenhet, en etta, och flyttat in hos min sambo. Vi letar hus och hoppas hitta det vi söker i hyfsad närtid, men har ingen stress. Jag har tänkt fördela mina nya tillgångar ungefär såhär (en del är redan placerat på det sättet).

• 2 miljoner från lägenhetsföräljning in på sparkonto hos Avanza med 1,3% ränta (detta eller delar av detta är tänkt som kontantinsats till huset).
  • 2 miljoner i globala indexfonder, jag har redan lagt en miljon i DNB global indeks s och en miljon i länsförsäkringar global index (vet att det överlappar men jag tänkte det kunde vara lärorikt att se hur de två olika fonderna går istället för att lägga båda två miljonerna i samma breda fond).
  • 0,5 miljoner i övriga fonder med låg avgift. Här vill jag hemskt gärna ha tips och råd!!! Jag börjar bli intresserad av sparande och investeringar, så jag behöver inte den allra enklaste lösningen bara för enkelhetens skull, vill hellre fokusera på att göra goda investeringar.
  • Ca 0,5 miljoner i buffertsparande på sparkonto.

Utöver detta har jag sedan tidigare ungefär 0,5 miljon i olika indexfonder och en betydligt mindre summa hos lysa. Jag vill gärna separera mina ärvda pengar samt bostadspengarna från detta. Jag har en normal månadsinkomst (50k) och inga lån sedan tidigare.

1. Vad tycker ni med mer erfarenhet om mitt upplägg? Låter fördelningen adekvat?
  2. I vilka fonder tycker ni jag ska lägga de 500 000 jag ännu inte har investerat?

Stort tack på förhand!!

2 gillningar

Varför lägger du inte de där två miljonerna på ett sparkonto med högre ränta? 1,3 är inte direkt mycket.

Annars tycker jag det låter bra. Har inga rekommendationer på fonder direkt, investmentbolag? Sverige eller EM? Det är upp till dig.

Haha, jag som tyckte att jag fick hög ränta när jag bytte till Avanzas sparkonto med 1,3 jämfört med Handelsbanken (min huvudsakliga bank) som har 0,05. Jag vill inte binda upp sparpengarna över för lång tid på tex fasträntekonto iom att jag inte vet när husköpet blir av. Har du bättre tips för sparpengarna?

Rörlig ränta på Collector just nu är 2,35% med månatlig utbetalning. Jag gissar att Avanza har årsvis utbetalning? (Det spelar ingen roll egentligen, ränta-på-ränta-effekten på avkastningen är försumbar).

Men 1,3% sparränta ger ca 1500:- i månaden efter skatt, medan tex Collector på 2,35% sparränta ger dig ca 2700:- i månaden efter skatt. Mellanskillnaden ger du bort i dagsläget.

Ska du ha pengarna placerade på sparkontot lite längre så kan du även se över möjligheten att låsa pengarna kvartalsvis/halvårsvis för att få ännu bättre ränta - jämför sparkonton på tex Compricer.

Tänk även på att insättningsgarantin gäller endast summor på strax över miljonen, så du vill kanske välja två olika sparkonton?

Avanzas sparkonto är mer tänkt som en tjänst till de som tillfälligt placerar pengar där mellan investeringar (köp-och-sälj-affärer för sina investeringar) och inte ett sparkonto med konkurrenskraftig ränta.

Även buffertsparandet skulle kunna ligga på ett konto med bra ränta - det kan ta ca 2 dagar att få ut pengarna pga banköverföring, så om du vet med dig att du ofta behöver pengar snabbare än så så kanske du ska ha en liten del på ett bankkonto i husbanken, trots att den inte ger någon sparränta.

Hur du väljer att göra är såklart upp till dig :slight_smile:
I övrigt har jag ingen input på fondvalen. Globalfonder är tryggt, och det är bättre att ha pengarna investerat än att de står utanför marknaden om de inte ska användas inom kort :slight_smile:

Grattis till en superfin ekonomisk situation!

Som ovan skrev. Men jag kör Morrow Bank med månatlig utbetalning, rörligt 2,20% ränta. Funkar bra för mig och gjort i många år.

Jag hade också Morrow Bank tills alldeles nyligen, och startade det sparkontot där när räntan var 2,4%. När de sänkte till 2,2% strax efteråt blev jag putt och bytte till Collector med 2,35% :wink: Det gör väl ingen skillnad i det stora hela, men det kändes bra. Trevlig att få räntan utbetald månadsvis oavsett.

Nortmill funkar smidigt för mig. Deras kortkonto (VISA) har 1% medan deras rörliga sparkonto har 1,8 %, är utan avgifter med ögonblicklig överföring till kortkontot. Från kortkontot kan swish användas till ens huvudbank. Deras 3 månaders sparkonto har 2,6 % ränta för närvarande. Att VISA-kortet är kostnadsfritt och inte har några avgifter eller dålig kurs vid uttag i utlandet, ser jag som ett extra plus.

Med summorna du nämner, vikta för sparkonto, kan skillnader i ränta ge en relativt stor skillnad / år. Typ en eller flera “gratis” weekendresor.

Jag tycker det låter väldigt defensivt. Så 2,5 miljoner på sparkonto och 2,5 investerat är det vad du siktar på?

Jag hade betalat så lite handpenning på huset som möjligt och slängt in resten DNB global indeks och bara haft kvar bufferten på 500k på sparkontot, det kommer säkert gå åt lite i avgifter och renoveringar i början.

rullande fastränta 3 mån där 1/3 placeras om (2M= 700, 700, 600) var 3e månad = tar 3 mån innan allt kommer ut men det kommer ut rejäl summa varje månad nu typ 2,6% ränta

500k i buffert låter lite mycket om ni bor i lägenhet och inte har barn (än).

Personligen hade jag valt två småbolagsfonder som investerar på olika marknader som komplement till global index men om det är bra eller dåligt kan jag inte svara på.

Gratulerar till en fin ekonomisk situation. Det är lämpligt att tänka till vad pengarna är avsedda att användas till i närtid och på längre sikt och hur mycket ekonomisk risk du vill ta för att i troligt utfall få fin värdetillväxt.
Det låter på dina ideer som om du lutar mot relativt låg risk.

• OM pengarna skall stå någon längre tid på sparkonto bör du välja någon av nischbankerna med bra ränta. Vi har haft Santander bank flertal år med Norsk bankgaranti och fria uttag. 2,35% ränta.
    Fungerar på samma sätt som AVANZA:s mycket sämre konto. Finns fler banker med bra ränta. Ha max beloppet som är skyddat med bankgaranti dvs högst ca 1 Miljon på varje bank.
  • Att spara så stor summa på bank är bara rimligt vettigt om ni avser spendera större delen ex köpa huset inom säg 5 år ELLER om ni liksom vi är runt pensionsåldern och vill skydda pengar för snar konsumption ELLER om du verkligen vill minimera risk för stort värdefall en period genom att i praktiken avstå real värdetillväxt över tid.
  • En fördel om huset ni köper senare betalas och ägs 50/50 av er båda. Enklast så.
    Man kan käbbla lite om vad lämplig belåning på huset är. Strikt ekonomiskt och på lång sikt lönar det sig historiskt med relativt hög belåning eftersom avkastningen på aktiemarknaden brukar överstiga netto låneräntorna med ett par procent i snitt över längre tid. Många inklusive jag tycker det känns bra och säkert med en lägre belåning i alla fall under 70% om man har rejäla tillgångar. Jag anser dock att man för en normal villa bör sluta amortera när man når 50% belåning. Inflationen kommer amortera lite varje år sen också rimligen. Finns få scenarion där den belåningen skulle medföra nämnvärd risk.
  • Pengar man behöver på längre sikt bör man investera på aktiemarknaden. Bra globala indexfondval och annat kan du få bra tips om här på forumet.