Feedback Sparande Kontantinsats

Hej Allihopa

Länge lurat i forumet och läst många inlägg men aldrig deltagit.

Jag skriver för att få lite utomstående syn på mitt sparande, samt hur ni tycker man ska göra med kontantinsats som student.

Bakgrund
Jag är 20 år, studerande och sparar främst till kontantinsats om ca 4-5 år. Sparar 6000kr i månaden (CSN + Extrajobb)

Som student har jag en buffert på 20k. Känner inte att det kan uppstå några större oplanerade utgifter än så. Följande information innefattar alltså sparande utöver bufferten.

Just nu har jag en mix med hälften på sparkonto med ränta, samt andra halvan investerat i LF global (50%) Spiltan Investmentbolag.(25%), Tillväxtmarknader(15%) samt 10% Tin Ny Teknik.

I Nuvarande bostadsmarknad räcker pengarna på sparkontot till en kontantinsats på 15% inom min tänkta prisklass. Alla nysparade pengar åker direkt in på börsen enligt fördelning ovan.

Jag undrar om främst om det är dags att börja avveckla aktie/fonddelen och flytta till sparkonto för att på så sätt kunna få ihop en så stor kontantinsats som möjligt, eller skall man nöja sig med 15% kontantinsats och låta pengarna jobba på börsen? Har ni några åsikter om min fördelning på aktiefonder/sparkonto? Alla förslag och tankar är varmt välkomna. Tack!

1 gillning

Allt beror på hur risktolerant du är och hur du ställer dig till att kanske behöva vänta några månader (eller år) extra ifall värdet på aktier skulle halveras under den kommande tiden.

Jag skulle troligtvis ha låtit aktierna och fonderna ligga, fortsatt lägga in 10% av CSN och men lagt överbliven inkomst på sparkonto. På så sätt är du fortsatt investerad men bygger på det riskfria sparandet som du sedan kan använda till kontantinsats. Du slipper då sälja fonder i framtiden och du slipper lägga in mycket pengar sent i en konjunkturcykel.

Skulle jag sälja något av dem så skulle jag definitivt sälja TIN ny teknik. Mycket pekar på att den sektorn är i en bubbla (bl.a Are We In a Stock Market Bubble?)

Hänger lite på hur du känner inför ett två frågor:

• Vill du kunna köpa dyrare eller tror du att priserna kommer gå upp? I så fall behöver du nog mer pengar med en lägre risk än din nuvarande fondportfölj.
  • Kan du tänka dig att låta investeringarna ligga vid en nedgång? Om inte har du kanske för hög risknivå.

Med 4-5 års horisont kan du enligt 10%-tumregeln ha 40-50% akter och resten räntor för de pengar du tänkt använda till kontantinsatsen. Glöm inte att skruva ned aktiedelen under tiden.

Men med tanke på att många tycker att delar av aktiemarknaden är lite högt värderad just nu så är ett alternativ till att flytta in till/ut ur portföljen att styra om t.ex. hälften av månadssparandet till sparkontot.

Jag tror det är bäst byta aktiedelen till 100% SPP Aktiefond Global A. Då slipper du hålla på med att vikta tillväxtmarknadsfonder. Då köper du hela aktiemarknaden som är tillgänglig justerat efter storlek på företagen. Dvs du får den högsta riskjusterade avkastningen på ett enkelt sätt till lite högre avgift.

Personligen skulle jag undvika TIN Ny Teknik, därför att Ny Teknik har haft hög realiserad avkastning på grund av hög oförväntad avkastning. Undvik därav det om du inte satsar på att ha tur. https://famafrench.dimensional.com/essays/investing-in-faang-stocks.aspx

Sen när det gäller Spiltan Aktiefond Investmentbolag så tycker jag personligen historiken är för kort samt att om antar att avkastning är förknippat med risk så borde inte den här fonden undkomma det heller, eller? Vi brukar ju basera risken vi tar med max drawdown, och det är genom att titta tillbaka på finanskraschen, IT-kraschen, osv.

1 gillning

Tack för svar! När det gäller första fråga vill jag klargöra att investerat kapital inte ska användas bostadsköp. Om bostadspriserna går upp räknar jag med att istället flytta nysparande till sparkonto och därmed till kontantinsatsen. Alltså har jag (för mina investerade pengar) ett horisont på 10+ år. Är fördelningen då okej? Fråga 2: Eftersom att pengarna ändå inte skall användas på många år tänkte jag ta lite högre risk i fondfördelningen.

1 gillning

Jag månadssparar ju även i tillväxtmarknader just för att täcka upp det som LF global saknar? Känns ändå lätt att bara låta sparandet ligga. Gällande Spiltan använder jag detta som ett substitut mot en Sverigefond, då båda ger exponering mot Svenska Storbolag, samt att jag gillar starka huvudägare som i investmentbolagen, men är det bättre att istället byta mot en svensk indexfond? Tack för tipset om att sälja/dra ned på ny teknik, verkar som att det är lite för hög risk för min del. Har du någon rekommendation att byta ut den till eller ska jag bara slänga in det i LF global?

Eftersom att jag redan har tillräckligt till kontantinsats utan att sälja aktier/fonder så undrar jag vad som skulle tvinga mig att avstå månader(eller år) från ev. bostadsköp? Tack för tipset, ska dela upp månadssparandet samt sälja ny teknik.

Visst, man kan köpa exempelvis Avanza Emerging Markets till LF Global för att få en mer “korrekt” viktad portfölj. Det är enklare med en fond till en lite dyrare avgift dock.

Jag investerar själv inte i Sverige indexfonder, bortsett från det som är i global fonder, då jag tror att den riskjusterade avkastningen blir sämre samt att det blir mindre enkelt. Men ja det skulle kunna vara ett alternativ om du vill ha home bias.

När det kommer till hur högt belånad du bör vara på bostadsrätten, Riksbanken tyckte 2016 att man bör vara maxbelånad och investera i fonder istället. Tänk på att bostadsrätt är en konsumtion och man ska vilja bo länge dit man flyttar.

“Resultaten visar att det för i stort sett alla hushåll sannolikt är optimalt att belåna sin bostad maximalt (upp till bolånetaket) för att sedan investera den resterande delen av förmögenheten i aktiefonder eller i långa räntefonder”

https://beta.rikatillsammans.se/belana-aktieportfoljen-eller-inte-belana-det-ar-fragan/comment-page-1/#amortera-p-boendet-eller-investera-pengarna