Kortsiktigt sparande 3-4 års sparhorisont

Hej,

Jag och min sambo sparar inför ett framtida husköp. Vi skulle vilja köpa idag, men med dagens priser är det 3 - 4 år bort. Vi har kommit överens om att spara 6500kr var i ett räntekonto som typ Komplett Bank 0.85% med ränta och amortera 2500kr var på vårat nuvarande boende. Jag har precis fått lönelyft som gör att jag kommer kunna spara ytterligare 8000kr per månad. I och med att priserna på villor i Stockholm har ökat med 20% hittills i år känns det svårt att komma ikapp om jag lägger dessa 8000kr i ett räntekonto som ger 0.85%. Därför funderade jag på att investera pengarna enligt följande:

Då sparar jag 47% i fonder och 53% i “räntor” dvs som en räntefond. Är det här en bra idé?

Jag har ett buffertkonto motsvarande 3-4 månaders utgifter.

Bonusfråga: Har ungefär 200k i fonder/aktier som jag lagt in helt på måfå efter

Placeras köpvärda aktier/fonder

för typ 1.5 år sedan. Jag hade tänkt placera om dom till fonderna ovan. Är det en bra idé?

Mitt standardsvar i denna typen av frågor är allt under 3 år i sparhorisont så är det sparkonto med ränta som gäller.

Är det över 3 år så kör jag enligt 10%-regeln det vill säga 10% aktier per år som det är kvar till pengarna ska användas. Åtminstone när det gäller målsparade.

Angående de fonder du valt så skulle jag skippa LF fastighetsfond och istället invända Plus fastighetsfond som ska komma till en avgift på 0,2%.

2 gillningar

Liknande som @MattiasA90 skriver så passar inte aktier för att sparande på kort tidshorisont.
Hade också kört på sparkonto med insättningsgaranti.

Hur kommer du fram till den siffran, fonderna du hänvisar till är 100% aktier?:blush:

Småbolag hade jag själv bytt mot PLUS Allabolag Sverige för att få en bas i Sverige med alla bolag. Sedan isåfall haft småbolag som kanske 10% istället.

Kanske småbolag och Fastighetsfonden ska dela på 10-15% om du vill ha dom båda?:thinking:

Själv hade jag kört på detta om det hade varit ett långsiktigt sparande, men nu är det inte riktigt det egentligen:

*65% LF Global Indexnära
*25% PLUS Allabolag Sverige(gillar homebias)
*10% LF Tillväxtmarknad Indexnära

Så att köra på 10% regeln som @MattiasA90 är inne på hade ju kunnat vara en idé om du ändå vill investera lite.

Då hade en portfölj kanske sett ut såhär:

*20% LF Global Indexnära
*10% PLUS Allabolag Sverige
*35% AMF Räntefond Lång
*35% Spiltan Räntefond Sverige

Jag tänkte att jag amorterar 2500kr och sparar 6500kr på räntekonto, dvs 9000kr sparande i “räntor” varje månad. Sen sparar jag 8000kr i olika fonder. Då blir det 8000/17000 = 47% av mitt månadssparande i fonder.

Med mitt resonemang ovan, dvs att jag sparar själv i räntor, behövs väl inte räntefonder? Om jag istället omfördelar procenten så jag investerar 30% av mitt månadssparande i fonder (enligt 10% reglen) borde jag väl kunna lägga dom pengarna i rena indexfonder? Eller tänker jag fel angående vad en räntefond är?

Utan större insikt i ämnet tänker jag att om du har högre ränta på lånet än vad du har i ränta på sparkonto, tjänar du inte på att betala av lånet då? Isf skita i ränte konto och köra allt på amortering

1 gillning

Ahh men då förstår jag​:blush::ok_hand:t2:

Stämmer!:ok_hand:t2:

Håller med.
Den enda gången detta inte är värt det är om du verkligen vill ha likvida medel tillgängliga för någon anledning, pengarna blir inte så rörliga om du lägger in dom i bostaden :slightly_smiling_face:

1 gillning