Hej!
Här kommer ytterligare en tråd om fondsparande och vilka fonder som ligger i mina korgar. Hade gärna mottagit tips och lite råd kring sparandet. Jag har själv sparat i fonder samt aktier i snart två år så jag är inte helt novis kring ämnet men det kan vara bra att få nya ögon på sparandet.
Jag har idag två stycken ISK som är avsatta för sparandet i fonder på Avanza. Ett konto för långsiktigt sparande och ett för lite kortare perspektiv på ca. ~5 år eller något år mindre. Anledningen till varför detta kortsiktiga sparande görs i fonder är på grund av den historiska avkastningen som gjorts på börsen. Jag känner därför att pengarna gör större nytta på börsen än på ett sparkonto med 2-3% ränta. Allt för att kunna maximera avkastningen helt enkelt.
Den långsiktiga portföljen på 2500 kr/mån ser ut som följande:
- Avanza Global (35%)
- AMF Aktiefond Småbolag (15%)
- Spiltan Aktiefond Investmentbolag (20%)
- Aktiespararna Direktavkastning B (15%)
- Avanza USA (15%)
Den kortsiktiga portföljen på 2500 kr/mån ser ut som följande:
- Avanza Global (35%)
- Avanza Zero (35%)
- Spiltan Aktiefond Investmentbolag (20%)
- AMF Aktiefond Småbolag (10%)
Utöver detta fondsparande har jag ytterligare 1000 kr/mån på ett Lysa-konto med fördelningen 100% aktier och ungefär 2500 kr/mån som går till aktieköp på Avanza. Samt för att vara på den säkra sidan, 5000 kr/mån in på ett sparkonto med 2,3% ränta hos Santander. Så ja man kan väl ungefär säga att mitt sparande är ganska stort jämfört med medelsvensson. Detta beror på att jag är ung, bor hemma och har precis fått jobb efter att ha pluggat färdigt min kandidatexamen. Givetvis kommer min ekonomiska situation att förändras när jag väl flyttar hemifrån och det är jag medveten om. Mitt kortsiktiga ISK-sparande ska därför försöka bygga upp en kontantinsats till en lägenhet i runda svängarna 150-300k. De 5000 kr/mån som går till sparkontot med räntan är för att ha en buffert ifall något skulle inträffa. Planerar åtminstone att spara dessa 5000 i månaden året ut vilket skulle innebära att jag har runt 60k på sparkontot, därefter får jag se om jag fortsätter med sparkontot eller om jag ökar på sparandet på det långsiktiga kontot.
Känns detta vettigt eller ska jag strunta i det kortsiktiga sparandet och istället spara dessa pengarna på sparkontot? Vad tycker ni om mitt val av fonder? Jag vet att RikaTillsammans-portföljen brukar bestå av sådär 60-70% Global indexfond, 10-20% Sverigeindex, 10% småbolag, 10% tillväxtmarknad.