Jag hade en skrivit en jättelång post om mina tankar och åsikter om mitt nya sparande, men inser att det inte är relevant för frågan utan jag går rakt på sak
Drygt 275kkr att flytta från nollräntesparande (fråga mig inte varför…) till ett 80/20 indexfond/obundet räntesparande hos Avanza.
10kkr per månad till 80/20 indexfond/obundet räntesparande hos Avanza och ytterligare 10kkr buffert på lönekontot.
Årlig bonus i form av upp till 20% av årslönen till obundet räntesparande hos Avanza.
Fonderna jag tittat på är Avanza Global och Avanza Zero med 80/20 fördelning.
Är jag helt ute och cyklar med mitt upplägg?
Borde jag se över fondvalet?
Långsiktigt sparande i form av fonder och kortsiktigt sparande i form av obundet räntesparande - borde jag titta på mellansiktigt sparande med bunden ränta?
Avanza Zero är extremt smal med sina 30 innehav. För 0.2 i avgift kan du få t.ex. Plus AllaBolag som nästan har 400 svenska innehav.
80/20 fördelning låter sunt.
Den stora skillnaden är att alternativ 2 innehåller tillväxtmarknader också, tänkt Sydostasien mestadels. Det finns nämligen en dold extra kostnad i Avanza Global, då den fonden är baserad i Luxemburg. Det gör att den blir aningen dyrare än Länsföräkringars fond jag har i alternativ 1.
Jag har gjort en kort men intensiv djupdykning i nybörjarportföljer och räntesparande och kommit fram till följande räkneexempel:
Av 10.000 fördelas 80% (8000) i fonder enligt nedan:
6400 (80%) Länsförsäkringar Global Indexnära
1600 (20%) PLUS Allabolag Index
Resterande 20% (2000) sparas i obundet räntesparande.
Extrapolerar vi detta räkneexempel till mitt nuvarande kapital blir det enligt följande räkneexempel:
Av 275.000 fördelas 80% (220.000) i fonder enligt nedan:
176.000 (80%) Länsförsäkringar Global Indexnära
44.000 (20%) PLUS Allabolag Index
Resterande 20% (55.000) sparas i obundet räntesparande.
Om inget extremt oförutsett händer kommer jag att kunna avsätta 10.000 varje månad enligt första räkneexemplet och ändå ha en buffert på minst 10.000 på lönekontot. Den buffert som eventuellt finns kvar vid månadens slut kan användas för att titta på tillväxtfonder (exempelvis Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära A) eller hobbyspekulationer.
Värt att veta är att utöver denna sparform avsätter jag 10% av min nettolön varje månad till vårt ESPP där vi erbjuds köpa aktier i företaget jag jobbar åt till ett reducerat pris.
Utöver detta (Ja, jag har världens bästa arbetsgivare) får vi som tidigare nämnt en årlig bonus på upp till 20% av årslönen och kan också tilldelas aktier till ett värde mellan 2000USD och 7000USD.
Jag ber om ursäkt om bumpning inte är tillåten, men jag har en sista fråga innan jag börjar samla alla mina likvida medel under ett och samma paraply.
Enligt modellen ovan så täcker jag två av de tre rekommenderade hinkarna:
Lågriskhinken med räntesparande och… ja vilken hink då? Jag läste någonstans här på RikaTillsammans att LF Global Indexnära och PLUS Allabolag klassades som låg- till mellanriskfonder och då är optimal i ett sparande på upp till tio år.
Finns det extra avkastning att tjäna om jag väljer andra fonder för en längre sparhorisont?
Inga problem. Jag skulle inte säga att LF Global och PLUS-fonderna klassas som låg- eller mellanriskfonder. De har hög risk oavsett eftersom det är aktiefonder. Se det som gasen i en bil.
Om du kör full gas kommer du få hög avkastning och hög risk och då behöver du en lång tidshorisont. Men om du bestämmer dig för att köra 50 % aktier (dessa fonderna) och 50 % bankkonto, då har du ju en balans och det blir en mer bekväm resa.
Väldigt förenklat kring de fyra hinkarna så tänker jag:
Buffert (lågrisk)-hinken - sparkonto med insättningsgaranti
Mellanriskhinken - 50 % aktier och 50 % räntor/sparkonto
Passiva (högrisk)-hinken - 100 % aktier och 0 % räntor/sparkonto
Lekhinken - valfri
Med “aktier” i ovan avses samma fonder som vi alltid refererar till (eller fondrobot). Det är kombon av annat som är det viktiga.
Så ett 60/40 Fond/Sparkonto med 80/10/10 LF Global, LF Tillväxt och PLUS Allabolag är inte helt konstigt vid ett större engångsinköp (>200kkr) och 10kkr månadsspar?