Låst i ett IPS-konto hos Swedbank. Byta innehav eller ignorera?

I min första tråd (Nya förutsättningar för lång- och kortsiktigt sparande) hade jag planer på att investera mitt sparkapital och de pensionsfonder jag hade liggandes hos min bank på nya fonder, men tyvärr visar det att fondinnehavet ligger på ett IPS-konto som är låst i 15 år till.

Så nu har jag ~180kkr låst hos min bank och det enda jag kan göra är att förändra min portfölj.

Nuvarande innehav är enligt följande
Swedbank Robur Bas 50 ~20.000
Swedbank Robur Sverigefond ~60.000
Swedbank Robur Transfer 80 ~13.000
Swedbank Robur USA ~86.000

Om jag följer min plan att investera i
Länsförsäkringar Global Indexnära
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära A
PLUS Allabolag Sverige Index
(PLUS fastighet)

Borde jag byta ut fonderna på banken? Satsa på exempelvis Swedbank Robur Ny Teknik A eller annan nischad marknad eller ska de få ha sin lilla gång och tuffa på?

Jag har också IPS låst till Swedbank. Bytte ut Transfer70-fonden mot 85% Access Global och 15% Access Sverige. Nöjd med utvecklingen hittills.

Swedbank Robur har ett gäng indexfonder under namnet “Access”. Det är bara marginellt dyrare än andra indexfonder så satsa på dem istället för LF global indexnära.

Så länge du väljer de bästa fonderna med låga avgifter så är det inget problem att du “är låst”.

Problemet är att ingen (inte ens banken) rekommenderar att pytsa in mer pengar på IPS-konton då de beskattas med 30% vid uttag.

Se detta som ett “försök att få den enskilda summan att växa så mycket som det går under en 15-års period” :slight_smile:

Vem pratar om att stoppa in mer pengar? Problemet här var väl att det inte går att få ut de befintliga då de överstiger en PBB?

Ingen - det ska jag väl erkänna.

Tänker bara på att det finns 10.000 i månaden att aktivt avsätta till ett fondspar utöver de som ligger låsta här

De kan du ju sätta hos Lysa, Nordnet, Avanza, Swedbank. Inget säger ju att du måste ha samma profil på allt sparande.

Antingen egenuppsatt portfölj hos Avanza/Nordnet i en ISK. Alternativt Lysa. Beror på vad som passar just dig bäst :slight_smile:

Det är ju det jag menar :slight_smile:

Vilka fonder hos Swedbank har “störts potential” att växa utan tillskott under de kommande 15 åren samt vilka fonder med aktivt tillskott kompletterar dessa bäst hos Avanza?

Störst potential är det ingen som vet, vi kan tyvärr inte förutspå framtiden.

Kanske blir det teknik eller fastigheter eller så blir det hållbar energi eller så blir det läkemedel eller… Ja, du ser, det är inte lätt att veta. Därför är det oftast mer effektivt att på så lång sikt satsa på indexfonder.

Kanske fördela såhär i ditt IPS
80% Swedbank robur access Global
10% Swedbank robur access Sverige
10% Swedbank robur access Asien

Jag har själv en tjänstepension som ligger hos Swedbank som jag har fördelat på det viset.

När du närmar dig uttag så kan du dra ner risken (om du vill) genom att lägga till en billig räntefond.

Lite off-topic: Jag hann sätta 12k i en IPS innan skattereglerna ändrades. Det är min största källa till humor när jag får årsbesked från den. Jävla mupplösning. Jag minns inte ens hur länge de är låsta, mer än att det är svinlänge.

Är det under ett PBB så kan du nog redan nu ta ut dem. Visserligen skatta inkomstskatt men du kan slippa kontot.

1 gillning

Stämmer säkert. Men det har blivit något av en grej att de får ligga där och bubbla.

Men ja, jag ska ta en titt på eländet en dag.

Riktigt så är det väl inte. 30 procent är en schablon som dras vid uttag. Skatten blir exempelvis betydligt högre om du ligger över brytpunkten för statlig skatt.

Dumt att somna från frågeställningen när barnet ska nattas :slight_smile:

Jag tycker det låter sunt att följa @MattiasA90 's tips att byta till mig en standard 80/10/10 (Global, Home-Bias och Tillväxt)-portfölj på mitt IPS-konto hos Swedbank men vad rekommenderar ni för diversion på Avanza?

Tanken är att jag ska gå in med 50-80k nu den 25:e och sedan avsätta 8k per månad för fondsparandet

Du skriver att ditt IPS är låst till Swedbank, @EVAU. Jag har flyttat mitt IPS från Nordea till Avanza, då Nordea har en årsavgift på 140 kr utöver fondavgifter medan Avanza är gratis. Flyttavgifter betalade Avanza.

Tack för tipset! Det ska jag kolla upp. :blush:

1 gillning