Låst i ett IPS-konto hos Swedbank. Byta innehav eller ignorera?

Låst och låst.
Den är ju låst i den mån att du inte kan ta ut pengarna förrän vid 55 år.

Däremot är mig veterligen alla IPS flyttbara till en annan bank. Så om du vill kan du ju tex flytta den till Avanza - se mer nedan

Förvisso inte så viktigt om du bara ser till och väljer Swedbank access fonder i en vettig portfölj på Swedbank.

1: överväg flytt från Swedbank.

• Även fast pengarna är låsta för uttag som kan de flyttas. En flytt till Avanza eller Nordnet ger dig tillgång till fonder och aktier

2: Roburs Access fondutbut brukar vara bland de bättre de har att erbjuda, MEN de är sällan de bästa, och byter du får du ett bättre utbud

Om fondval har Jan producerat massor av matnyttigt som tex modelportföljerna som jag startade mina barns sparande med, men allteftersom har jag skruvat om fördelningen och lagt till indexfonder från Plus och gjort mig av med räntefonder, men I slutändan är det ditt val.

1 gillning

Äntligen tog jag tag i detta. Att ta ut de 35k som mina 12k blivit känns inte så meningsfullt, men nu ligger de inte i nå’t svindyrt längre iaf. Tur att jag började snacka med min moster om hennes dåliga placeringar, så det äntligen blev av med byte. :sweat_smile:

Vad bytte du till?

Mina 1.400.000 kr på Swedbank IPS ligger placerade i Swedbank Robur Globalfond A. Har visserligen ökat 479% sen köp men ändock, 1.41 i förvaltningsavgift :scream:.

Vad ger du mig för tips att byta till? Är ju bara ett begränsat utbud av fonder.

Jag bytte till Avanza global och har i dagarna dessutom tagit ut de nu 50 000 och skattat på skiten.

Jag flyttade det alltså till Avanza för ett par år sedan ochdå stod de för flyttkostnaden också.

Jag bytte nu till Swedbank Robur Access Global A. Betydligt bättre förvaltningsavgift än storebror Swedbank Robur Globalfond A samt har snudd på presterat hack i häl med den.