Jag har nyligen hittat hit och läser varje dag. Välsigt intressant mä jag säga. Jag upplever att väldigt många sparar med Avanza. Själv har jag sparat i fonder hos min bank Swedbank.
Idag har jag strax över 100k i fonder där jag helt enkelt månadssparar via ISK. Det är 100% passivt sparande. Inga aktier.
Min fråga egentligen är om jag ska byta till Avanza? Jag förstår att flertal är positiva till detta men vad är skälet i så fall?
Kan tillägga att jag är totalt nybörjare och genom att läsa här på forumet är lite som en djungel med alla nya termer.
Jag har själv sparat och investerat i 30år och har allt mitt på Swedbank och det fungerar alldeles utmärkt för mig.
Sen kan jag tycka Avanza är lite mer modern men det ger inte mig något mervärde dock.
Du kan absolut fortsätta som du gör om du frågar mig.
Tänk på att välja de fonderna som heter Swedbank Robur Access om du vill ha billiga passiva indexfonder.
Började invistera i Access Global häromdagen efter jag läste i en tråd att den är värd att spara i. Mestadels av mina pengar ligger faktiskt i Robur Technology som har mer eller mindre rusat upp.
Jag har också Swedbank och sen även Länsförsäkringar, gillar deras enkla sidor och att det är befriat från massa extra “ludd”. Med ludd menar jag en massa funktioner och broderier som jag vet Avanza erbjuder, vilket de troligen har för att det leder till mer komplicerat investerande, vilket ger mer klirr i kassan för Avanza.
När jag startade ett konto där så kändes det som det inte var för mig, så vände i dörren, tydligen inte helt ovanligt. Jan har nämnt att många startar ett konto där, men sen aldrig investerar något.
Har man ett stort aktieintresse och gillar att pilla, eller vill ha en lekhink för detta, så passar troligen Avanza, men vill man att sparandet ska sköta sig själv för det mesta, utan att bli påpassad med reklam och trender, så passar bankernas funktioner toppen tycker jag.