Behöver tips å råd fondsparande

Hej!
Vilket inspirerande och lärorikt forum!!
Skriver mitt första inlägg då jag behöver råd om hur jag ska tänga ang. mitt fondsparande.
Har sparat 300 kr/månad i drygt 6 år i swedbank transfer 70. Först nu jag kommit på hur roligt detta är😂 Värdet ligger nu på ca 33500 kr. Håller på att göra värdepappersförflyttning till isk på Avanza. Målet för detta sparande har varit pension. Så långsiktigt. På Avanza har jag nystartat fondsparande totalt ca 1000kr. 75 % Storebrand global all countries, 15% Plus alla bolag Sverige samt 10% Spiltan aktiefont investmentbolag.
Kommer månadsspara minst 1000 kr i månaden. Nu funderar jag om jag ska byta ut transfer 70 till nuvarande fondportfölj? Blir billigare… Eller vänta, är ju inte uppe i 50000 kr, så får tillbaka alla fondavgifter. Målet är ju att förhoppningsvis bygga upp ekonomisk trygghet i framtiden.
Har en gammal privat pensionssparande (traditionell) på Swedbank som ska överföras till privat pensionsförsäkring på avanza… Värde ca 5000 kr, funderar över fondval… Har kanske 24 år kvar till pension. Min tjänstepension håller jag på att flytta till Swedbank i fondförsäkring. Har just nu mesta kapitalet i kpa traditionell försäkring… Överför ca 240000 kr till Swedbank…

2 gillningar

Hej och välkommen till forumet! :slightly_smiling_face:

Fin portfölj du startat på Avanza. Bara att hålla i och vara långsiktig och fortsätta månadsspara. :+1:

Vill du få ner avgiften på Swedbank så flytta antingen sparandet från transfer till Avanza också i samma portfölj du redan skapat. Alternativ bara byt till billigare fonder på Swedbank. Finns billiga och bra fonder där också. Både Storebrand Global all countries och Spiltan investmentbolag finns. Swedbank robur access Sverige är en bra och billig svensk indexfond. Deras egna globalfond heter Swedbank robur access global.

Jag har också delar av min tjänstepension på Swedbank. Har det mesta placerat i Swedbank robur access global och Swedbank robur globalfond I. En liten skvätt i Swedbank robur technology också som jag ser som lite lekportfölj eftersom fonderna oftast har bra rabatt inom pensionen. Dock ingen köprekomendation.

Brett och billigt är vägen som gäller :slightly_smiling_face:

Lycka till!

2 gillningar

Tack för respons!
Håller på att flytta från Swedbank till Avanza… Klart vilken dag som helst… Velar bara om jag ska behålla fonden eller byta till portföljen jag har på Avanza med en gång… Eller vänta tills mitt sparande kommit upp i 50000, då det inte är avgiftsfritt längre.

1 gillning

Jag hade bytt ut Transfer direkt åtminstone. Så småningom kommer du ju ändå komma upp över 50k så känns inte som det spelar roll.

3 gillningar

Är ju mycket och tänka på när det gäller vilka fonder och rekommender. Hur länge du vill spara.

Vill du vara på den säkra sidan
Lysa och global/index

Lite focus på avkastning med lite risk
Usa fonder eller industri fonder.

Vill du chansa på så mycket avkastning som möjligt
Fastighet, teknik, elbatterier, eller ai som disruptor innovation på avanza.