Starta med ett litet kapital

Hej! Behöver lite råd och hjälp med att få till ett sparande som är hållbart i längden och dela gärna med er hur ni tänker.

Har ett startkapital på 2400kr som jag har just nu uppdelat på Avanza Global 89,83% och Avanza Sverige 10,17%

Tanken med dessa hade jag att det skulle vara enklare att lägga in pengar i fonderna då det har 1kr insättning var.
Har hälften av 50% av kapitalet i fonderna och resterande i aktier (bank och försäkringsaktier) som ger lite utdelning som jag tänkte lägga in i fonderna.

Nu börjar jag tvivla och funderar på att sälja av fonderna och aktierna och köra på med den rekommenderade portföljen (LF global, Plus Allabolag, HB småbolag och LF tillväxtmarknader), men är det värt att ha så litet kapital (2400kr) utspritt på 4 fonder?

90% Avanza global och 10% Sverige är ingen dum portfölj! :slight_smile: Däremot hade jag sålt av aktierna och investerat dessa i fonderna istället. Storleken på kapitalet spelar ingen roll i antalet fonder du väljer. Däremot har de flesta 100kr som minsta insättning.

7 gillningar

Tack för svaret. Har varit inne på den linjen och haft tanke på att äga lite Xact högutdelande och återinvestera utdelningen på fonderna, men det är nog kanske bättre att bara äga dessa 2 fonder och månadsspara.

1 gillning

Med mindre mängd sparat kapital, men tydliga planer är inte exakt fondval och -fördelning din högsta prio. Du kan alltid byta senare. Men… jag håller med om att du ska satsa på just fonder.

Och… välkommen till forumet! :blush:

Jo jag kommer lägga in allt på Avanza global och Avanza Sverige. Och sätta igång ett månadssparande.

Och tack, har läst en hel del på detta forum ett bra tag, har bara just nu registrerat mig som användare.

4 gillningar

Har lyssnat på senaste avsnittet om hinkarna och läst mer på forumet och börjar fundera på om inte det kanske är smartast att köra på 50/50 med LF global och kanske AMF räntefond mix eller klarna + konto med ränta istället ett tag tills jag byggt upp ett större kapital och sedan köra på basportföljen.

Jag skulle rekommendera att du börjar med att fixa bufferthinken om du inte redan har en. Det är inte svinkul kanske när man är ny och vill att det ska växa men rätt skönt att ha när det kör ihop sig framåt.

För egen del vill jag ha en lösning som sköter sig själv. Jag litar inte riktigt på mitt omdömme om marknad rör sig :joy: Jag kör därför Lysa 50/50 och 100/0 som mellan och högriskhink. Set and forget är mer min stil.

Kul att du börjat investera och hoppas på en fin resa framöver :slightly_smiling_face:

1 gillning

Jo jag förstår att den är tråkig, men förmodligen det bästa. Men rätta mig gärna om jag har fel. Är tanken med det att jag lägger hälften av kapitalet i sparkonto med ränta och resten på Avanza Global, alltså 50/50? Och om jag ska lägga på en globalfond och glömma bort hela Avanza appen ett bra tag, så kan jag väl lika gärna köra på Swedbank Robur Globalfond A, då jag för tillfället inte betalar någon avgift då jag ligger under 50.000kr.

Eller kan det vara värt att jag lägger 50% på sparkontot och 50% på Storebrands Global Low Volatility A Sek, och så får det växa ifred. Känns spontant som att dom flesta billiga globala fonderna är så tiltade mot Apple och Microsoft.

Jag är för dåligt insatt i just den storebrandsfonden tyvärr men jag hade nog tänkt som så att satsa på en billigare fond typ storebrand global all countries om du vill ha tillväxtmarknader annars typ Länsförsäkringar Global indexnära när det kommer till din globalfond. Höga avgifter vill vi ju gärna minimera om du har lång tidshorisont.

Har lagt in på Storebrand global low volatility a sek 50% av kapitalet nu innan kl 13 och resten på sparkontot med 1.75% ränta.

Kommer se hur detta utvecklar sig ett tag, annars så får jag göra som en annan berömd människa här på forumet och byta fond till LF global.

Att tillägga: fonder återinvesterar i regel utdelningen. Det vill säga, det blir lustigt om du ska ha en fond som ger dig utdelning som du investerar i fonder, istället för att bara investera i fonderna direkt :slight_smile:

Jo, kändes som en bra idé då, men såhär i efterhand så nej.
Nu kör jag på Storebrand global low volatility a sek. Men funderar på om man kanske skulle köra på Storebrand global all countries med resterande 50% av kapitalet. Då har jag 2 globala fonder, en som inte är så känslig för svängningar och en som kan öka bättre.

Välkommen @Jojje19!
Innan du bestämmer dig för Hur du ska investera så skulle jag råda dig till att tänka över ett par Vad och Varför.

1. Vad är pengarna till för?
  2. När tänker du använda dem?
  3. Hur viktigt är det att de inte minska i värde kraftigt under tiden?
  4. Hur mycket vill du arbeta med pengarna.

Och ffa - se först till att du har en vettig sparad buffert.

Hej!

Jo, jag har ett intresse av att spara i aktier/fonder.
Har inget direkt mål som 5 år eller något sånt. Så för min del får pengarna ligga tills jag trillar av pinnen och barnen får ärva mitt Avanza konto :joy:

Tycker det är roligt att arbeta med pengarna. Men började halva bra med ett sparande, upptäckte 70/10/10/10 bas portföljen och valde den ett bra tag. Kände efter ett år att jag kanske kunde (vill inte säga) bättre, men kände att jag ville köpa lite aktier och ha lite fonder som bas (basen var då väldigt liten) och förlorade lite pengar på det. Kände ingen panik då jag är väl medveten om att det kan gå upp och ned väldigt fort. Började lyssna mycket på vad Warren Buffet, Per H Börjesson och alla andra förmedlar, som att en vanlig billig indexfond är nog det bästa för småsparare (rätta mig gärna om jag har fel).
Nu står jag här med ett val att göra det rätt. Har insett att jag behöver bygga upp en bra buffert. Kanske ta den tråkigaste fonden och sitta lugnt i båten så att säga.
Pengarna som jag har på Avanza är inte till något särskilt som jag planerat att köpa.

Är 40 år och har ett vanligt arbete, så pengarna kan vara tills jag är för gammal för detta.