Gå från fonder till aktier

Hej,
Tack för alla goda råd som jag fått här redan.

Vill nu bara stämma av att jag gör rätt, började spara mer seriöst för ett år sen (vet, sen i gamet) och flyttade då spridda skurar av sparande, pension mm till Avanza.

Började med att placera allt i fonder i stil med RT barnportföljen. Sedan ett halvår har jag även börjat köpa aktier (ca 10-15’ i mån).

Nu undrar jag:

1. Bör jag organisera sparandet på Avanza på något sätt, dvs är det ok att ha allt på samma ISK eller bör det delas upp på olika konton? Aktier o fonder ligger nu lite ”huller om buller”. Spelar det någon roll? Barnspar ligger redan i separat KF.

2. Sparandet sedan ett halvår har nästan uteslutande varit aktier (förutom barnspar). 93% fonder och 7% aktier finns i portföljen nu. Finns någon anledning att fortsätta spara något i fonder eller är det ok att mest foka på aktier (kör Investor, SBB, investmentbolag)? Något jag missar?

Tack för råd!

Skattemässigt spelar det ingen roll, men om du har OCD som många andra här så kan du dela upp det snyggt i olika ISK med egna namn osv. :joy:

Finns inget rätt eller fel, men om du varit med i gemet i ca 1år och så skulle jag rekommendera dig att köpa 90% indexfonder och max 10% i aktier, då du statiskt sett mer eller mindre garanterat kommer underprestera mot index över tid om du inte har en stor portion av tur.

Edit:
Kan tillägga att jag själv investerat sedan 2006 och inte äger en enda enskild aktie längre (bortsett från mitt eget AB).

4 gillningar

Jag tycker Avanza delar upp aktier och fonder snyggt i olika kategorier även om man har det på samma konto. Det är mest en smaksak.

Jag har några få enstaka aktier men skulle personligen aldrig ha det som seriöst sparande. Ser det som mer besläktat med mitt spel på lotto. Tycker inte jag är tillräckligt kunnig eller intresserad för den delen och skulle helt enkelt behöva förlita mig på tur. Vilket jag inte har. Köpte Sinch för några hundralappar för några dagar sedan och två dar senare hade det gått ner 27 %. Möjligt att sånt hade gått att förutse om jag hade kollat upp lite bättre (och det är väl mindre risk om man håller sig till gamla stabila bolag) men vill inte att besparingarna ska hänga på det.

Därmed inte sagt att andra inte kan vara väldigt framgångsrika med aktier, och så det är bara att önska lycka till.

Tack, och intressant med era svar.

Ja, jag har tänkt att så länge jag har absolut större delen i fonder så har jag velat testa aktier också. Men det är också för att jag är så rastlös, och fonder är såå tråkigt;) Lite som att se målarfärg torka.

Men kanske får bli lite nysparande i fonder också framöver. Trots allt.

Om du vill bli en riktigt duktig investerare behöver du ha tålamod. Om du kan hålla en tråkig indexfond i tillräckligt lång tid kommer du bli rik som en hel hög med troll. Ränta på ränta effekten är svår för människor att förstå. En av dom på det här forumet som kommer vara rikast av alla om 30-40år är troligtvis @Jacke77 som är supertråkig och bara har en liten buffert och lägger resten av sitt kapital i en enda fond.

3 gillningar

Jo jag vet allt det där. Och tålamod är inte roligt - men nödvändigt. Därför bra att få ha en lekhink också, om man nu får kalla investmentbolag för det :blush:.

Tråkigt men effektivt :slight_smile:
Grundrecept för att bli en långsiktigt bra investerare: Var en tråkig medelsvensson med låga utgifter, köp gubbaktier och tråkindexfonder för allt du får över varje månad, håll ut i 30 år + :sob:

1 gillning

Jag har ett ISK för mitt långsiktiga investerande, likt globala barnportföljen. Sedan startade jag ett nytt, lekportföljen där jag köper lite aktier för låga summor, tror jag har 1 - 2 % i den av mitt totala värde. I början slog jag min långsiktiga portfölj med 50 - 70 % utan problem men sedan har det börjat gå ner till mer “normal” avkastning. Så mitt tips är att göra såhär för att jämföra och inse att det kan vara dumt att ha allt kapital i den portföljen med enskilda aktier. Tyvärr tror jag att jag kommer underprestera men tycker samtidigt det är roligt :slight_smile:

Tyvärr är jag inte 100% tråkig. Har gjort lite fondbyte under året mest olika global indexfonder och lyckades tappa några % på mina dumheter :joy::+1::-1::grin:. Det svider i alla fall haha :-1:.

2 gillningar

Även solen har sina fläckar :joy: