Ni som investerar i aktier, varför och hur gör ni?

Har investerat länge i fonder (främst billiga och breda) och förstår inte riktigt logiken med att investera i enskilda aktier.

Jag har två frågor för er som gör det- vilka aktier har ni i er portfölj och varför gör ni det istället för att investera i fonder?

3 gillningar

Äger ett par svenska aktier i företag där vänner eller anhöriga jobbar.

Räknar den procenten av min portfölj som min homebias. Så en procent är lagom. :blush:

Räknar inte med att slå index, men det är kul att följa aktierna på grund av anhörigkopplingen.

3 gillningar

Jag har just nu mitt kapital fördelat på aktier i mellan 20 och 30 bolag. De är utvalda och handlas enligt en egen strategi. Jag har dem för att det är kul och hittills har varit en lukrativ hobby.

Den vanliga disclaimern: Detta är ett experiment och försök att långsiktigt slå index under mina förutsättningar. Det har gått bra hittills, men kan vända i morgon. Jag rekommenderar ingen att göra detta med alla sina pengar. Däremot rekommenderar jag att prova att ha en liten strategihink istället för lekhink om man ändå vill testa nåt annat än indexfonder.

6 gillningar

Det var ganska länge sedan jag köpte enskilda aktier, köper bara fonder just nu.

När jag köpte enskilda aktier gjorde jag det antingen utifrån att jag hade en stor tilltro att det skulle vara en bra investering eller att jag gärna ville vara delägare i bolaget, t.ex. Mackmyra (dålig affär rent ekonomiskt) och Ericsson när jag jobbade där (totalt sett en jättebra affär men lite upp och ner…).

Jag investerar i aktier för att jag hade varit mycket fattigare om jag bara köpt globalfonder och andra fonder.

Det här är min utveckling, ligger på 34 % högre avkastning än en globalfond med alla mina besparingar. 34 % på alla ens besparingar från jobb och annat i livet gör en stor skillnad.

Nu har jag ändå varit feg och kört 50% fonder vilket dragit ned avkastningen. Hade jag kört 100 % aktier, hade avkastningen varit avsevärt högre.

Min strategi är väldigt passiv och går ut på att köpa globala världsledare genom att tajma marknaden. Jag köper fantastiska bolag när börsen surnat till lite, sedan behåller jag dem helt enkelt och gläds åt utdelningstillväxten.

14 gillningar

Jag investerar i aktier för att det är ett intresse, det är roligt och jag gillar både fart och risk, men med det sagt försöker jag att vara strategiskt passiv - när det passar mig - likt @Veritas, för att göra väl avvägda investeringsbeslut för att kunna leva ett liv jag vill leva. Inte om 15 år, utan om ungefär 3 år.

Investerade i ett bolag för +10 år sedan som har kunnat leverera +1,3 msek, dvs ett innehav, vilket jag har svårt att se att fonder kan göra på samma sätt. Utifrån min riskprofil, investeringsstrategi och “livsplan”, samt givetvis intresse (är ofantligt trist med fonder) då är det självklart med aktier.

Mitt innehav i aktiefonder uppgår endast till ungefär 4% av totalen. Tanken är väl att det ska ligga någonstans mellan 5-10% i framtiden.

Nedan visar en av tre portföljer, varav nedan enbart är ca 2 år gammal.

2 gillningar

Majoriteten av mina pengar ligger i globala indexfonder, men det är riktigt jädrans kul med aktier. Har gjort några bra investeringar (Tesla ex.). Tkr man det är kul och har ett intresse så ser jag bara fördelar med investera en del av sitt kapital i aktier, förutsatt att man gjort hemläxan på företaget.

1 gillning
  1. Det är kul
  2. En hobby jag delar med familj och vänner där den sociala biten betyder väldigt mycket ska faktiskt ta en öl med en vän ikväll o troligtvis kommer vi sitta och diskutera aktie case i någon timme. Visst kan man diskutera aktier utan att äga dom men tycker det blir roligare att följa olika bolag när man äger dom.
  3. Jag gillar utmaningar så att slå index verkar ju vara en rätt bra utmaning! Ligger än så länge med min nya portfölj lite back mot index 1% men men än är ej loppet slut :wink: Tror även min portfölj med enskilda aktier står starkare vid en börsnedgång än ett vanligt index men det får vi se :wink:

Eftersom jag är trött med ESG hysteria som gör de flesta fonder icke breda. Min KF portfölj är bredare än de flesta fonder. Guld, olja, vapen, tobacco, kärnkraft, fastigheter, BTC ingår. Portföljen har slagit alla index sen 2019 som jag borjade investerar. Just nu kapitalet är ca 3.65 mille.

4 gillningar

Detta är en grej jag tänkt på.

Nu har jag det mesta i en global indexfond men skulle aldrig kalla den bred faktiskt även om den har 1600 bolag så kollar man vikten så skulle jag kalla en globalfond för en techfond.

5 gillningar

Ge det några år. :wink:

2 gillningar

Svaret är Warren Buffets uttryck: ‘om du inte vet vad du ska investera i, så köper du bara allt och hoppas’. :smiley:

Precis. De globala indexfonderna har bestått av cirka 75 % USA, med stor exponering mot teknologi och ESG-skit. Inte bra alls.

1 gillning

Jag tror helt klart man kan slå index över tid. Jag har gjort det, inte alla år men över tid. Men det kräver arbete och tid. Har haft ett starkt intresse av börsen vilket underlättar självfallet. I mitt fall tror jag även det underlättat mitt sparade. Dvs jag har satt av pengar för att investera i enskilda företag som jag trott på. Själv tycker jag en global indexfond skulle kännas ganska tråkig. Men allt bygger på intresse och preferenser. Det viktigaste är nog att se till att sparandet blir av :blush:

5 gillningar

I likhet med vad många skriver så håller jag på med enskilda aktier för att det är kul och intressant. Har räntor och aktiefonder också. De enskilda aktierna är mycket roligare.

Lite lättare med trading också i enskilda aktier eftersom man har full kontroll över vad och när man köper och säljer. Fonder är mer diffusa.

Vanlig disclaimer: Det kan gå bra eller dåligt. Jag har gott om exempel på bägge…

1 gillning

Investor är min home bias.

1 gillning

Imponerande :+1:

Även om det är axiomatiskt korrekt att påstå att indexfonder går bättre än stock picking över tid, för gemene man, så finns det fortfarande en ganska stor del människor som faktiskt slår index konsekvent.

2 gillningar

Investerar bara i ESG skit, ligger 120 % + på aktierna (17% andel)

Köpt på mig när börsen är ner början 2023 och april 2025, ligger bara 70 %+ på de jag köpte i april

1 gillning

Tack :folded_hands:

Jag tror inte jag är speciellt smartare än många andra, särskilt inte på detta forum.

Min styrka har nog legat i att jag har svårt att påverkas av andra människors åsikter och känslor.

I många fall har jag screenat fram bolag som knappt haft några svenska aktieägare och på så sätt hittat dem utifrån egen analys.

3 gillningar

Fått mycket bättre avkastning på enskilda aktier än fonder.

Mitt innehav:

Apple
Clavister
Dynavox Group
Elekta B
Flat Capital
Hecla Mining
Industrivärden C
Investor
INVISIO
JM
Lam Research
Lundbergföretagen B
Lundin Gold
Meta platforms
Microsoft
Mildef Group
NCC B
New Wave B
NIBE industrier B
NYAB
Rocket Lab
SAAB
Scandinavian Astor Group
SoFi technologies inc.
Summa Defence Oyj
Sv. Handelsbanken A
Troax Group
Volvo B

2 gillningar

Främst för att det är kul. Har kört sen 90-talet och stundtals mkt derivat.

Ibland krossar man index totalt. I år är det sämre. Har cirka 60 bolag, lite indexfonder och numera lite mer stabila utdelningsaktier. Förr lite mer vågade grejer.

Köper ofta sånt man vet vad de gör och sånt man tror på. Det är kul att få rätt.

Har alltid optioner utställda. Har kört mkt amerikanskt. Gillar ej bitcoin men var med under några år ändå.
Svaret på frågan är nog ändå att man vill prestera och lyckas - precis som i alla sporter.

Jag tror människan drivs av att visa att de kan och få självkänsla av det.
I det stora hela tror jag inte man skall rekommendera folk generellt att investera i aktier - särskilt inte i bolag som inte tjänar pengar.

2 gillningar