Nyfiken på hur många här inne som sparar i enskilda aktier!?
Om JA… hur går det? Månadssparande? Är ni duktiga på analys osv?
Eller är det fondsparande som är det gäller för oss alla?
Nyfiken på hur många här inne som sparar i enskilda aktier!?
Om JA… hur går det? Månadssparande? Är ni duktiga på analys osv?
Eller är det fondsparande som är det gäller för oss alla?
Jag har en minimal lekportfölj (typ 2% av det investerade kapitalet). De består av ca 20st olika aktier likaviktade.
Jag lägger 0 minuter på analys. Väljer bara bolag jag själv gillar och använder deras produkter.
Resultatmässigt så har den gått ungefär som en vanlig globalfond men mer volatil.
Spännande! Sparar du regelbundet?
Är sugen på att testa men rädd för att ”freaka” ut ![]()
Nej, har enbart en väldigt liten del kvar. Har haft all min tur där och har inte nerver till det. ![]()
Sparar enligt globala barnportföljen nu och dom vise tvistar här på forumet vilken globalfond som är bäst. ![]()
Låter som en bra idé! Undrar varför man alltid letar efter mer spänning o sen klarar man inte av pressen ändå!![]()
![]()
![]()
Investor och lite ströaktier i en lekhink
Jag köpte stabila kvalitetsaktier och freakade ut rätt omgående när jag inte hade sann övertygelse i mina investeringar. Trots att vi pratar rörelser på typ -5% ![]()
Men vad gör det om man gör det med en liten summa pengar?
Det var en intressant upplevelse, och jag lärde mig att jag inte behöver eller vill ha enskilda aktier. I alla fall inte just nu.
Med hela börsen överhuvudtaget hade jag en enorm tur. Därför jag gillar den så mycket nu.
Fick ärva pengar och köpte indexfonder för rubbet. (Rekommenderas inte!)
Sen blev det ett fantastiskt börsår. Först efter det kopplade jag att man måste ha buffert osv.
Hade det gått ner 30% första månaden hade man kanske blivit lite avtänd på hela grejen. ![]()
Jag trejdade enskilda aktier när jag var 25-30, det gick rätt dåligt.
Nu har jag inte ägt någon enskild aktie på väldigt många år. Det går bra.
Månadssparar i aktier ungefär en fjärdedel av totala månadssparandet. Framförallt i investmentbolag och aktier från 30-listan.
Utifrån ekonomiska perspektiv borde jag skifta fokus till att enbart köra fonder/lysa, men jag tycker det är roligt med utdelningar
är skitkass på analys.
Nej det gör jag inte. Men nån hundralapp då och då kanske.
Det är därför jag har rätt så hårda regler mot mig själv att det inte får handla om något relativt stort kapital, samt bra spridning med max 5% i varje aktie.
Tänker samma! Om man har lite lekpengar o provar sig fram så får man se vad man tycker!
Det svåraste är vilka man ska välja! Tänker att man får en bra blandning investmentbolag i spiltans fond så det känns onödigt att köra dubbelt.
Men som sagt provar man sig fram med stora bolag så får man känna sig fram😊
Härligt med självinsikt iaf:rofl:![]()
Kul att blanda lite!
Jag borde testa fondrobot men dras mer till Opti men alla säger att den är för dyr! Vilket i-landsproblem ![]()
![]()
Jag skulle rekommendera Kvalitetsaktiepodden för inspiration. De fokuserar på bolag som generellt är lite mer stabila och har konsekvent vinsttillväxt. Inte totala bingolotter i alla fall.
Tack för tipset:blush:![]()
Jag har inte en enda fond i min portfölj. Dock några ETF’er. Jag tycker om att själv välja vad jag ska köpa. En del av nöjet med att vara på börsen. Har även lyckats slå index flera år på raken. Får se hur länge lyckan varar. Man kan se det lite som en möjlighet att sätta ihop sitt eget lilla index.
Spenderade oerhört mycket tid på fundamental analys förr i tiden. Numera är jag för lat för att plöja igenom rapporter, granska konkurrenter, branscher osv. Tycker därför om investmentbolag där Investor utgör basen i min portfölj.
När det kommer till månadssparande så ökar jag alltså inte hela portföljen proportionellt vid varje tillfälle. Det brukar istället bli ett instrument åt gången. Över tid får man den balansen man vill ha.
Ja, med en koncentrerad portföljstrategi.
5 bolag just nu, där bolag A och B står för 69 % av portföljen.
Där jag initialt tar en större position, därefter köper jag i dem varje vecka så länge de är undervärderade. Gör en initial analys av bolaget (finansiell) samt att bolaget har en stark moat, eller att bolaget är undervärderat.
Tiden är en viktig faktor i min modell som i alla former av sparande.
Att säga att det går bra eller inte är svårt att avgöra här och nu.
Portföljen är röd, men det har jag också räknat med att den kan komma att vara i upp till 2-3 år på grund av makroekonomi.
Har hög risk i portföljen men är också risktålig. Säljer inte bara för att någon aktier tappar 30 % eller mer. Säljer endast om min initiala tes ändras.
Låter väldigt roligt och inspirerande! Tack😊
Jag har faktiskt haft redigt tur med mina enskilda aktier då jag köpte många förhoppningsbolag innan börsen blev “sur”.
Och jag lyckades sälja av dessa bolag när de låg hyffsat på top.
Så under mina 5 år där jag investerat i enskilda aktier så ligger jag cirka 500% plus.
Jag har dock lagt av med förhoppningsbolag inom medecin o liknande dock investerar jag en del i lite tråkigare aktier så som investmentbolag etc men är en realtibt liten del av portföljen jag har där det mesta ligger i index ![]()
Jag har SEB sedan många år som jag fick av svärfar, även en del Volvo.
Kan absolut ingenting om aktier, men det har gått bra. Köper bara nya av utdelningar.
Annars är det bara indexfonder för min del numera sedan jag hittade RT😊.