Sparar ni i enskilda aktier?

Ja, 1000kr! :rofl:

Två olika aktier, 35% minus totalt.

Indexfonder ftw! :sloth::tada:

1 gillning

Japp, sparar i enskilda aktier, men trappar ner. När jag gick i på börsen var fonder “onödigt och dyrt” och indexfonder hade jag inte ens hört talas om (80-tal).
Först de 10 senaste åren har fonder varit ett alternativ för mig och efter att ha hittat hit har jag en mycket mer systematisk tanke med mitt sparande. Allt månadssparande går in i RT basportfölj. Men som sagt, ca 20% är fortfarande kvar i enkilda aktier och jag har svårt att släppa taget om den portföljen :yum:

Tror jag hade tjänat mer pengar om jag hade haft en global indexfond över åren, men jag har inte gått på några superallvarliga nitar sedan Fermenta och Ericsson. Tvärtom, det är trevligt att följa kvartalrapporterna, utdelningar, nyheter. Portföljen består av 15 olika aktier så några går ju bättre och några sämre, totalt 10% upp hittills i år.

Jag gör ingen djupare analys, väljer ut några brancher jag tror på och tar sedan 5-7 lönsamma företag i varje branch.

Mvh Kroken

Hur vet du om ett bolag är undervärderat?

Har aktier. Dock lite mera säkra pjäser, som fylls på vid sur börs.
Aktierna ligger -0,7% i år……

Gjorde det innan men sålde av alla nu i höst. Även om det var stabila bra bolag så går vissa ner 50%. De kommer säkert tillbaka men helt säker kan man inte vara så var inte värt den ångesten. En index fond kan man vara bra mycket säkrare på att den går upp igen.

Sparar ca 1000 kr/mån i investmentbolag :slight_smile: Gick mycket bra ett tag men sämre på senare tid. Tittar på Ibindex för att se substansrabatt/-premie varje månad.

1 gillning

Snabb analys: nyckeltalsanalys, sedan jämför jag med branschen.

Djupare analys: Kassaflöde, bolagets tillväxttakt, Diskonterade kassaflödesanalys, etc.

Min framtidstro om bolaget och marknaden.

Framtiden får utvisa om man har rätt eller inte.

Om det är så enkelt, varför gör inte alla på samma sätt? Finns ju enorma pengar att tjäna om det stämmer.

Personligen så gör jag det för att det är roligt och för att investmentbolag har bra track record historiskt. Men absoluta majoriteten i investeringarna ligger i indexfonder eftersom det är störst chans till bra resultat på sikt :slight_smile:

Vem sade att det var enkelt. :wink:

2 gillningar

Hej!
Härlig läsning!
Kul att du hittat en egen väg och kör båda delar!
Tack för inspirationen :blush::sunny:

2 gillningar

Kassaflödesanalys, nyckeltal, etc är ju inget som är speciellt svårt. Kanske för gemene man, men inte exempelvis för personer som sysslar med aktieanalys professionellt. Men trots det presterar sådana ”proffs” inte bättre än index i genomsnitt.

Om du kollar in avsnitt #199 med Professor Barras så menar hans forskning att det beror på andra faktorer än skicklighet om du med proffs menar fondförvaltare.

Från avsnittsbeskrivningen:

Tvärtom visar Barras att många fondförvaltare har “skill” (sv. färdighet) men att den inte översätts i “performance” (sv. fondens utveckling) till följd av bland annat fondernas avgifter, struktur eller storlek.

Att den stora massan misslyckas är inte ett bevis på att något är omöjligt. Exempelvis är det en försvinnande liten skara entrepreneurer som tar en start-up till framgångsrikt företag. Rent statistiskt är alla som försöker dömda att misslyckas. Trots det finns det ändå folk som lyckas. Så tänker jag lite att det fungerar på börsen med.

2 gillningar

Men hur vet man om det är skicklighet eller bara tur att vissa lyckas prestera bättre än index under en viss tidsperiod?

I genomsnitt presterar ju även ”proffs” under index, vilket tyder på att det inte finns någon bra och säker metod att ”analysera” sig fram till vilka aktier som är under/övervärderade.

Sen kan jag förstå att man kan ha intresse av aktier och att följa hur det går för företag, så man kanske därför ändå vill placera i individuella aktier. Lite som ett lotteri också, då den möjliga vinsten (men också förlusten!) är större med aktier.

Ja, det där är ju den svåra frågan. För egen del kan det lika gärna vara tur som skicklighet. …eller kanske en blandning av båda där mer än hälften är tur. :innocent: Minns inte vad Barras hade för modell för att avgöra skillnaden.

För min egen del spelar det ingen roll om det är tur eller skicklighet. Jag tror på att det är både och. Inget av det jag skrev sa något om att det är enkelt, där jag delade hur jag utvärderade. Men svårt är ju en tolkningsfråga, har man gjort det ett par gånger så är det ju inte svårt längre.

En helt säker metod kommer man aldrig finna, men de saker jag pratade om är ju vedertaget angående hur man analyserar bolag. Om jag har valt “Rätt” bolag får ju tiden utvisa. Om jag får rätt så slår jag index för den tidshorisont jag har tänkt mig (mina egna förväntningar). Om jag har fel, är det inte hela världen. Då har jag gjort min egenbedömning och tror inte heller bolagen kommer gå i konkurs. Skulle de mot förmodan, gå i konkurs, är det inte hela världen heller. Visst man förlorar kapitalet, men jag har gjort min egen bedömning och står för det.

Ska försöka svara på frågan: Varför inte alla gör det?

• Inget intresse, för hög risk för deras eget välbefinnande, klarar kanske inte av variationen (säljer i panik).

Därför jag även pratar om hög risktålighet så att man inte säljer i panik, när tesen för bolaget är detsamma som tidigare, det är enbart makrofaktorer som har ändrats.

Vad som är bäst mellan att investera i enskilda aktier och index, är ju en helt egen fråga mot vad trådskaparen frågade om.

Jag argumenterar varken för enskilda aktier, eller mot indexbaserad investering. Jag vet också vad data säger.
Men jag förutsätter att även vid indexbaserad investering så har man en årlig förväntad avkastning över tid i åtanke.
Samma sak för mig, när jag investerar i enskilda aktier. Sen att den är baserad på gissningar och inte kanske faller in, är jag fullt medveten om.

Om din originalfråga, var genuin så ber jag om ursäkt för mitt tidigare meddelande: Om det är så enkelt, varför gör inte alla på samma sätt? Finns ju enorma pengar att tjäna om det stämmer.

Nej. Även om jag kan vara ganska ombytlig av mig i sparandet så är den tiden förbi. Alldeles för riskfyllt. Finns i princip inga säkra case, däremot gott om krossade förhoppningar och teorier om hur saker ”borde” ha fungerat. Och oftast allt detta medan andra, stabilare investeringar tuffar på.

2 gillningar

Så gott som bara enskilda aktier.

• 1,50% hittills i år.

2 gillningar

Har du någon speciell strategi? :slight_smile:
Ser att du verkar köpa många “blue chip” aktier.

Jag handlar en hel del enskilda aktier. Gillar att analysera bolag och läsa rapporter. Fast jag investerar mest i väldigt stabila företag och har byggt en diversifierad portfölj. Skulle säkert funka lika bra att följa en helt passiv strategi men jag tycker det är kul att följa ’mina’ bolag…

3 gillningar