Har en lekhink på typ 20.000 som jag lagt i lite olika aktier, Investor, latour, kinnevik, tesla
bara för skojs skull. Varken gått dåligt eller bra, haha.
Har merparten i enskilda aktier.
Går bättre än de flesta fonder/index, men lägger ganska mycket tid på teknisk analys och försöker hålla mig någorlunda informerad ![]()
Jag har mest enskilda aktier, ungefär 80% av mitt totala “sparande”.
Ibland går det bra, ibland dåligt.
Jag har aktier i många branscher och tycker inte att det känns särskilt riskfyllt. Just nu har jag kanske lite för mycket bankaktier. Mina största innehav är Avanza och SHB. Avanza har gått bra och jag sålde av en del, ungefär 1000 aktier, nära toppen så det har hittills varit en bra investering. SHB började jag köpa för nästan 30 år sedan. Inte jätterolig kursutveckling men en stadig utdelare genom åren.
Jag har typ 95% av mitt sparande i enskilda aktier.
Jag läser mest andra analyser, tar de all med nypa salt sedan bildar jag mig en uppfattning om branschen sedan köper jag de aktier i det första som jag tror på närmaste 10-20 åren.
Jag har valt att satsa på företag med hög utdelning, stor del i bankaktier. Köpte en del kring 2009, så de är betalda i form av utdelningar. Så är min strategi, finns lite olika synpunkter på vilken strategi som är bäst. Så har jag valt att göra. Din portfölj blir mer volatil, senaste veckan har min portfölj sjunkit mycket! Is i magen, de studsar tillbaka.
Hur det går?
Generellt går det bra, jag har 90% av mitt sparande i långsiktiga företag, olika branscher. 10 % har jag som likvider som jag köper högrisk aktier/företag eller daytradar lite med. Mest för det är roligt och spännande, går väl sisådär med det. Går lite plus men inte mer än så. Kräver mycket tid om du ska daytrada! De 10% lägger jag främst i högrisk bolag i X månader sedan säljer jag av och letar nytt. I mån av tid! Krävs en del tid att hitta guldkornet. Jag gått på några minor också, gjort min förlust affärer genom åren också. Inte bara vinster hos mig iallafall. ![]()
Spekulera inte några större summor i tex fingerprint eller liknande företag för att göra snabba pengar, hög risk företag. Stor risk=snabba/stora pengar.
Lite tips/råd ang aktier
- sprid ut på olika branscher
- ha is i magen, inget köp/sälj varje vecka/månad.
- Va långsiktig.
- köp aktier som du tror på, läs på om företaget/branschen
- enskilda aktier kräver lite mer tid för att hitta “rätt” företag att investera i.
Jag har en lekhink på ca 10 % av innehållet och den har sen jag började 2018 gått drygt 130 % plus, så jo det har ju för mig iaf dessa år varit betydligt mer lönsamt än mina indexfonder som resten ligger i, men jag har ju bara haft tur kan inte mkt alls om aktier, så jag litar på Jan o rika tillsammans o följer vad forskningen säger, så nästan allt ligger hos Lysa.
Tack för fint o utförligt svar! ![]()
Grymt förvånad över att så många faktiskt sparar i direkta aktier!
Funderar på om man kan göra samma sak som med fonder… att man månadssparar oavsett hur börsen går. Med stora bolag. Jag kanske är ute och cyklar?! ![]()
![]()
Gillar det starkt att man kan se sina köp o sälj i grafen! Förstår att du gillar resultatet ![]()
![]()
![]()
Fasen vad roligt att det gått så bra! Måste bara våga ta klivet ut!
Veta vilka bolag man ska rikta in sig på osv… tänker att Volvo o såna stora drakar borde ju inte gå omkull i första taget…
Investmentbolag har ju gått sådär sista tiden men kanske man kan se det som rea ![]()
Inte jag, läst om Dunning-Kruger-effekten? ![]()
Är nog själv lite likadan inom vissa områden, men vet också om att jag högst sannolikt är lagom ok. Så låter mina Fonder göra jobbet och satsar min tid på mer givande aktiviteter. (För mig!) ![]()
Har en andel av min portfölj som är direktägda aktier.
Delad i två delar:
En del som är istället för Sverigefond. Dvs investmentbolag (Investor, Industrivärden, Lundbergs, Latour…). Jag ser det som en “fond där jag slipper betala löpande fondskatt”.
En andra del med företag som jag av någon anledning gillar.
Hade ICA innan det togs privat (Företag som inte behöver vara billigast för att få kunder).
Ett annat exempel är Bahnhof då jag gillar dem också av en annan anledning än pris (att de faktiskt kämpar emot lite vid integritetsinskränkningar…)
Sämst har min position i SHB gått (vald då det är en stor svensk bank som inte behövt bailouts etc…).
Försiktig bara kan gå snett snabbt med enskilde aktier ![]()
Och skitsvårt slå index över lång tid sm forskningen säger
Ha ha jag missade den röda säljknappen o trodde du gjort världens kap:weary:
hade du hållt kvar hade det gått kanon! Typiskt!!!
Borde väl egentligen köra all in på en fondrobot men så är man så intresserad o vill lära sig mer😩 trots att de inte hjälper ha ha
Ja, lär sig, det gör man hela livet ![]()
Vill bara säga en sak - alla “experter” där ute, de vet lika lite som alla oss andra om framtiden.
De kan många svåra ord och låter som gurus, men som grupp uppnår de inte bättre resultat än vemsomhelst.
Så om du vill ha en liten aktieportfölj, lyssna på dig själv (och vad forskningen säger)
Mvh Kroken
Absolut. Men man ska inte glömma att de mest populära indexfonderna har blivit väldigt koncentrerade de senaste åren. Har du alla pengar i en indexfond som passivt följer MSCI World då har du 5% av alla dina pengar i Apple. Det är mer risk gentemot ett enskilt bolag än vad många diversifierade investerare skulle tillåta sig i en hemmasnickrad aktieportfölj.
En annan anledning till att jag sparar i enskilda aktier är att jag lägger pengar på sånt som intresserar mig. Dvs ju mer jag fokuserar på börsen och investeringar och håller uppe det intresset desto större proportion av mina pengar går till investeringar. Jag är ingen naturlig FIRE person som tycker det är helt givet att man ska försaka lyx idag för trygghet om 20 år, så jag måste se upp med vad finsmakaren i mig lockas av. Senaste veckorna har jag inte hängt med vad som händer på börsen lika mycket och har istället börjat kolla på dyra klockor på instagram när jag är trött och vill ägna mig åt eskapism. Danger danger.
Hej, jag heter Jan, jag är ägare av några enskilda aktier. Men det har gått mer 12 månader sedan jag köpte någon enskild aktie själv. På senare tid har jag sålt majoriteten av mina investmentbolag och jag försöker sälja av mina onoterade innehav när det går. De senaste 2 veckorna har jag stängt 10 ISK-konton. Numer är jag bara fondrobot- och indexfondberoende. Jag är i riskzonen för räntefonder.
Kom ihåg en disclaimer också att det är beroendeframkallande ![]()