Enskilda aktier eller indexfonder? ![]()
Mitt aktieinnehav tar ingen tid, men det kanske borde…
Inte mina heller! ![]()
Men sen har jag bara två.
Väldigt smart och bra att lägga fokus på investeringar när man vill konsumera. Klockor har väl dock varit en god investering över tid? Känns som man får pengarna tillbaka o mer iaf av de fina märkena ?![]()
Du kan absolut månadsspara i enskilda aktier. Samma princip som med fonder. Du kommer aldrig köpa på botten och aldrig sälja på toppen. Statistiskt sett, men man kan vinna på lotto men chansen är liten. Det säkraste är att köpa månadsvis.
Jag är kanske lite mer strategisk, dvs sparar ihop en summa och när jag ser att en av mina aktier har en rejäl dipp så köper jag en större del. Lite mer risk men man vill tjäna lite mer. Som sagt jag träffar aldrig botten men är rätt så nöjd ändå.
Sedan återinvesterar jag mina utdelningar, iallafall tills min pension sen kommer jag dryga ut pensionen med utdelningen.
Har säkert nämnts men ska man handla med enskilda aktier ska man ha intresse och lite tid.
Jag känner väl mest att jag funderar hur man ska lära sig på ett bra sätt.
Tex måste man ha flera aktier i samma kategori? Osv…
Har du tips där man kan läsa på grunderna eller är det bara att googla o de glad ut?
Jag tycker aktier är roligt för att det stimulerar min aptit på att ibland ta hög risk.
Extra stolt över mitt innehav i O.P
Titta gärna genom denna tråden som en del i läroprocessen ![]()
Och
All in i Storskogen ![]()
Sålde av alla enskilda aktier. Orkar inte spekulera enskilda aktier bättre att investera i en bred Sverige indexfond.
Med stolthet kan jag säga att jag indirekt äger alla aktier på Stockholmsbörsen.
tro mig jag har lyssnat igenom podden både två o tre ggr ![]()
Fast det är ganska bra att gå in o läsa för då inser man att man inte vill ta den risken😳
Man borde bli som Caroline o våga vägra logga in på sin depå . ” var är mina tesla aktier” ![]()
![]()
Jag gjorde så som man inte ska göra köpte mina första aktier utan att läsa på. Med andra ord ung och dum, började handla när jag va 17-18 år. Tvungen att gå till banken för att köpa aktier.
Mitt amatör råd är att köpa ett par företag i olika branscher. Mycket hänger på hur stor risk du vill ta. Flera företag=mindre risk, få företag = högre risk.
Börja kolla företag i en bransch som känner till, annars är det läsa sig till vilka företag som verkar lovande.
Tex:
Byggbranschen, de har de väldigt tufft nu och troligtvis närmaste året. Köpläge??
Industri aktier, beror lite på. Säljer företaget i Sverige eller utomlands. Vilken sorts produkter säljer de?
Finans/bankerna. Hur ser det ut för dom? Ränteläget?
It branschen, hur ser det för dom? Företag som skapar datorspel?
Hur påverkar lågkonjunktur olika branscherna? Vilka företag är mest konjunktur känsliga?
Ofta reflekterar börskursen idag hur man tror att det kommer går närmaste året. Beror lite på vilken bransch.
Jag personligen går inte i branscher som jag inte känner till, tex it branschen. Inget bransch som jag kan någonting om så därför undviker jag den.
Annars funkar också en Sverige fond. Då köper du många bra svenska bolag. För dig kanske det bra att ha en fond som grund och sedan investera i enskilda aktier när den dagen kommer. Iallafall i början…
Jag månadssparar huvudsakligen i enskilda aktier och ägnar mig åt att bygga upp en koncentrerad portfölj. Dock, för att inte missa möjligheterna och för att minska risken, inkluderar jag också en global indexfond som utgör upp till 30% av portföljen. Det är i slutändan en fråga om personlig preferens hur du väljer att gå tillväga. Min portfölj innebär högre risk, men också större potential för högre avkastning, även om det är osäkert vad utfallet blir över en 15-årsperiod.
Vad tycker du är nackdelen med att enbart ha index fonder?
Finns inga vad jag kan komma på. Det blir roligare ju mer pengar du har i dom. ![]()
Ja jag spara mest i enskilda aktier och jag har lyckats slå index dom senaste 3 åren.
Jag tycker att vanliga globalfonder innehåller för mycket tillväxtbolag som tesla och amazon som inte ger nån utdelning.
Ett tips för bättre jämförelser på avanza, jämför med fonderna:
- avanza global (eller storebrand global all-countries)
Och med
- SEB Sverige index
För Sverige. Det är bättre än de förvalda indexen.
Sen på ett sätt är det svårt att jämföra jag har ju 25% ädelmetaller 47% dom senaste 3 åren mot avanza global 53% är tycker jag ganska dött lopp. Sen känner jag motivation när utdelningen kommer in på kontot. Jag hade nog inte orkat hålla på om jag hade haft enbart fonder.
Jo så är det. Vissa märken tenderar att hålla sitt värde ganska bra och modeller som blir väldigt populära kan mångdubbla i värde över tid. Helt klart mindre ‘value destroying’ än att köpa en ny bil, men inte tillräckligt bra/säker avkastning för att klassas som en investering i min värld.
Ja alltså lite måste du plugga om du ska kunna förvalta dina egna pengar. Men långt ifrån så mycket som du nog tror. Det är mycket jargong i finans, men det är egentligen inte så svåra koncept. Du behöver läsa på kring grundläggande finansiella koncept såsom diversifieringen, risk (speciellt hur riskfylld en enskild aktie är i relation till övriga marknaden) och skillnaden mellan olika typer av aktier såsom utdelningsaktier och tillväxtaktier. Och följ absolut inte hypade instagramkonton à la 100 miljoners mannen eller dylikt.
Om du inte har tid eller lust att lära dig grunderna skulle jag föreslå att du investerar helt passivt såsom Jan förespråkar. Det är som sagt väldigt svårt att slå index över tid även om man lägger mycket tid på sina investeringar. Men å andra sidan är det inte jättesvårt att få samma resultat som en fondrobot heller, utan att betala nån annan för förvaltningen.