så tror jag inte särskilt många köpte och var intresserade av tech runt 2017 när det gick sidledes i period (1) utan det blev intressant först i period (2).
Bevis i fallet när vi kollar på startdatum för techfonder.
Notera att det är per i måndag 2 maj innan raset i tech denna veckan. Finns nästan aldrig någon anledning att på lång sikt jaga det som är hett här och nu. Det går alltid “mode” i det här över tid.
Roburs teknikfonder var ute i “god” tid. De kraschade första gången redan under IT-bubblan Jag har haft Robur Technology sedan dess. Hette Contura i början.
Ledsen att du missade SBB-tåget? Lugn, sedan start hade en svensk indexfond slagit SBB… Notera 178 834 st ägare och då gissar jag att majoriteten av dessa inte köpte 2015 utan typ 2021…
Jag sålde motvilligt all TIN Ny Teknik i juli 2021 på grund av ett konstant nötande härifrån och även Ben Felix tror jag över att nisch-fonder, teknikrevolutioner etc inte ger överavkastning. Rätt glad över det nu även om timingen bara var ren tur.
Bytte dock ut TIN Ny Teknik mot svenska och globala småbolag istället som visserligen har bättre stöd i forskningen (småbolagsfaktorn) men som också gått rätt dåligt. Men men, bättre med -3% (globala småbolag) och -13% (svenska småbolag) än -30% (Ny teknik) (senaste helåret).
Äger tyvärr fortfarande SBB, men köpte på 15 så ligger inte på minus än. Får hoppas på en mean-reversion uppåt…
Om man får vara petig en fredagskväll missar du att få med utdelningen från SBB. Räknar man med utdelningen har man med nöd och näppe slagit index, och tagit en sjujäkla större specifik bolagsrisk…
Toppen är svår att pricka, det räcker att byta när andra fonder har bättre trend, vilket på totalen faktiskt kan ge motsvarande resultat som att sälja på toppen. Men just TIN har jag inte nappat på, Roburs fond har varit minst lika bra. Nu är det ett bra tag sedan teknikfonder trendade, men förr eller senare tar de fart igen. Fram till dess äger jag fonder i andra marknader.
Visar hur svårt det är att lyckas pricka in rätt fond och både köpa den och sälja den i rätt tid. Några lyckas säkert men för majoriteten av folket skulle ha en bättre långsiktig avkastning i sin aktiedel om de höll sig till en global indexfond eller liknande basportföljen.
Ibland ska man bara hålla i…. Fick tips av denna från en bekant 2001 och började spara i den. Har varit bra och mindre bra tider, men minst sagt ff nöjd sparare…
Om man bara fick välja en fond och aldrig få byta så brukar jag tänka att den fonden skulle vara LF Fastighetsfond. Men nu får man ju välja och byta fritt och just den sektorn har gått uselt den senaste tiden så jag äger inte någon fastighetsfond för tillfället.
Men jag vet att det var väldigt många frågor om Swedbank Robur Ny Teknik här på forumet redan 2018-2019 så nog var det många som investerade i “ruta 1”. I mitten av 2018 hade Robur Ny Teknik gett 3 ggr pengarna på en 5-årsperiod och låg på alla topplistor: