Missade du tech / ny teknik / X-tåget för 3 år sedan? Ingen fara din indexfond har nu gått bättre

Jag tycker t.ex. det här är illustrativt för alla som kände att de “missade” tech-racet för 3 år sedan…

Tittar man på 5 år, så ligger tech fortfarande plus (även om jag inte skulle bli förvånad om reversion to the mean):

Men om jag ska spekulera lite utifrån nedanstående bild:

så tror jag inte särskilt många köpte och var intresserade av tech runt 2017 när det gick sidledes i period (1) utan det blev intressant först i period (2).

Bevis i fallet när vi kollar på startdatum för techfonder.

25 gillningar

Ytterligare en jämförelse av Tin Ny Teknik med 133 924 st ägare på Avanza och 10 mdr i förvaltat kapital med:

• SEB Sverige Indexnära (=Stockholmsbörsen)

• Länsförsäkringar Global Indexnära (=Globalt index)

Så ser det ut så här sedan startdatum för Tin Ny Teknik.

Notera att det är per i måndag 2 maj innan raset i tech denna veckan. Finns nästan aldrig någon anledning att på lång sikt jaga det som är hett här och nu. Det går alltid “mode” i det här över tid.

9 gillningar

Snart kommer Pelle och förklarar till dig att han sålde Tin på toppen. :joy::+1:. Ska man inte sälja dyrt för att köpa när det är billigt igen :thinking: ?

6 gillningar

Roburs teknikfonder var ute i “god” tid. De kraschade första gången redan under IT-bubblan :smiley: Jag har haft Robur Technology sedan dess. Hette Contura i början.

6 gillningar

Ledsen att du missade SBB-tåget? Lugn, sedan start hade en svensk indexfond slagit SBB… Notera 178 834 st ägare och då gissar jag att majoriteten av dessa inte köpte 2015 utan typ 2021… :worried:

Ledsen att du missade SINCH? Ingen fara, din globala indexfond är i princip ikapp:

4 gillningar

Hallå!

Är väldigt tacksam till RT finns :relaxed:

Alternativet skulle vara att jag investerade dessa fonder med ett högre belopp än 1000 kr :sweat_smile:

3 gillningar

Tack! Har väntat länge på den här tråden…

Jag sålde motvilligt all TIN Ny Teknik i juli 2021 på grund av ett konstant nötande härifrån och även Ben Felix tror jag över att nisch-fonder, teknikrevolutioner etc inte ger överavkastning. Rätt glad över det nu även om timingen bara var ren tur.

Bytte dock ut TIN Ny Teknik mot svenska och globala småbolag istället som visserligen har bättre stöd i forskningen (småbolagsfaktorn) men som också gått rätt dåligt. Men men, bättre med -3% (globala småbolag) och -13% (svenska småbolag) än -30% (Ny teknik) (senaste helåret).

Äger tyvärr fortfarande SBB, men köpte på 15 så ligger inte på minus än. Får hoppas på en mean-reversion uppåt… :smiley:

6 gillningar

Momentum strategin så gick man ifrån Tech för länge sen och nu satsar man på Afrika fonder :innocent:

2 gillningar

Spiltan aktiefond investmentbolag vs Länsförsäkringar Global Indexnära på 5 år. :

Dock ska det sägas att på 10 år så ligger Spiltan-fonden bättre:

1 gillning

Om man får vara petig en fredagskväll missar du att få med utdelningen från SBB. Räknar man med utdelningen har man med nöd och näppe slagit index, och tagit en sjujäkla större specifik bolagsrisk…

8 gillningar

Vill du gå djupare in i svenska småbolagsfaktorn så kanske PLUS Mikrobolag Sverige Index kan vara av intresse?

5 gillningar

Apropå PLUS Teknologi så var det ungefär likadant för PLUS fastigheter. Startade i samma veva som nedgången började för den branschen.

Således när PLUS startar sin branschfond då är det dags att gå tillbaka till indexfond :wink:

13 gillningar

Toppen är svår att pricka, det räcker att byta när andra fonder har bättre trend, vilket på totalen faktiskt kan ge motsvarande resultat som att sälja på toppen. Men just TIN har jag inte nappat på, Roburs fond har varit minst lika bra. Nu är det ett bra tag sedan teknikfonder trendade, men förr eller senare tar de fart igen. Fram till dess äger jag fonder i andra marknader.

1 gillning

Visar hur svårt det är att lyckas pricka in rätt fond och både köpa den och sälja den i rätt tid. Några lyckas säkert men för majoriteten av folket skulle ha en bättre långsiktig avkastning i sin aktiedel om de höll sig till en global indexfond eller liknande basportföljen.

2 gillningar

Ibland ska man bara hålla i…. Fick tips av denna från en bekant 2001 och började spara i den. Har varit bra och mindre bra tider, men minst sagt ff nöjd sparare…

6 gillningar

Om man bara fick välja en fond och aldrig få byta så brukar jag tänka att den fonden skulle vara LF Fastighetsfond. Men nu får man ju välja och byta fritt och just den sektorn har gått uselt den senaste tiden så jag äger inte någon fastighetsfond för tillfället.

1 gillning

Och har tur med valet av aktiv dyr fond.:grin::+1:. Grattis.
Man kunde köpt Investor vid samma tidpunkt och bli ganska rik under den den tiden. :+1:

Din observation tycks ha stöd i forskningen

6 gillningar

Intressant bild idag från Reddit. För den som ångrade sig att man missade “Corona”-bolagen.

7 gillningar

Ja, detta gäller även Stockholmsbörsen som säkert överpresterade under pandemin på att vi hade relativt få restriktioner i Sverige.

Men jag vet att det var väldigt många frågor om Swedbank Robur Ny Teknik här på forumet redan 2018-2019 så nog var det många som investerade i “ruta 1”. I mitten av 2018 hade Robur Ny Teknik gett 3 ggr pengarna på en 5-årsperiod och låg på alla topplistor:

Varenda portfölj som folk frågade om i forumet innehöll fonden: Sökresultat för 'robur ny teknik before:2019-12-31 order:latest_topic' - RikaTillsammans Forumet

Hittade min första sågning av Robur Ny Teknik från augusti 2018, samma vecka som toppen. Så här har fonden rört sig sedan dess:

7 gillningar