Vad har du provat för investeringsstrategi / investeringar som INTE har fungerat för dig?

Jag kan börja. Notera att jag nedan inte skiljer på “har oddsen emot sig” / “kan fungera men kräver uthållighet” och fungerar inte alls. Det finns säkert människor som har lyckats med vissa enskilda saker nedan i perioder.

• Höll på med teknisk analys och fundamental analys av enskilda aktier i nästan 13 år (1996-2009) men insåg att på 10+ år hade jag haft mer pengar om jag investerat i en indexfond.

• Har provat köpa och hyra ut grejer, fungerade, men inget för mig. Droppen gick vid en husvagn vi köpte och hyrde ut under en period (ni vet med min förmåga med tummen mitt i handen och dessutom att aldrig ha bott i husvagnt själv - något jag kan skratta åt idag).

• Har testat med att köpa lägenhet utomlands som skulle hyras ut / säljas. Slutade med att jag blev stämd i en domstol i turkiet.

• Magic formula, Z-score, trendföljning (t.ex. Meb Fabers fonder), kvantitativa portföljer, utdelningsportföljer, IPO-strategier m.m.

• småspararfavoriter - ericsson, anoto, sting networks, framfab, northland resources, flyme m.fl. dvs generationen innan sync

• investmentbolag - ratos (någon?), investmentbolagsfonder, investmentbolag i Sverige, investmentbolag utomlands.

• Alternativa investeringar med inriktning mot hållbarhet (typ Trine)

• Onoterade aktier - här har jag dribblat massor men konstaterar efter 20 år att det mesta är illikvitt och även om det har ett värde kommer det vara svårt att få ut pengarna… Vissa har gått jättebra (spiltan t.ex. där vi var med innan Paradox sköt i höjden, men summan av alla onoterade aktier är förmodligen plus minus noll på 20+ år. Dvs. indexfond hade varit bättre över hela perioden)

• olika arbitragestrategier, både på egen hand och som andra skulle göra, både inom forex, sportsbetting och andra värdepapper.

• derivatstrategier - t.ex. optionsvaggor, warranter, futures och andra mer eller mindre avancerade grejer.

• hedgefonder - allt från lynx, stella nova och massa andra fonder.

• aktivt förvaltade och dyra fonder som gått bra på sistone.

• alternativa investeringar guld, vin och annat.

Kommer säkert på fler saker efterhand. Därav min frustration med:

och jag är idag beredd att ta en diskussion med vem som helst om att det enda en normal sparare behöver löses med en kombination av:

• Sparkonto
  • Ränteexponering (kort, lång, high-yield, real) beroende på syfte
  • Bred aktieexponering

Därav min förtjusning i LYSA som har just sparkonto, ränteexponering och aktieexponering som är tillräckligt bra i alla tre grenarna.

Och samtidigt som jag idag mer eller mindre kan skratta åt ovan och inte ångra mig för mycket, så är jag tacksam för att jag idag har lugnet att inte behöva hoppa på nya saker. Dvs. alla misstagen ovan har kanske varit nödvändiga för att komma dit där jag är idag. Dvs. annars hade jag kanske alltid undrat - men tänk om?

7 gillningar