Då vi har haft ett par trådar på temat “Global Trendföljningsexperiment”, “Tips och trix - för att bli rik snabbt?” och “S&P7 vs. S&P500 - kan detta slå index?” och min insikt att jag förmodligen varit där och gästspelat. Kan vi inte - för skojs skull dela med oss av vad du har provat som du sedan insett inte var något för dig / inte fungerade?
Jag kan börja. Notera att jag nedan inte skiljer på “har oddsen emot sig” / “kan fungera men kräver uthållighet” och fungerar inte alls. Det finns säkert människor som har lyckats med vissa enskilda saker nedan i perioder.
-
Höll på med teknisk analys och fundamental analys av enskilda aktier i nästan 13 år (1996-2009) men insåg att på 10+ år hade jag haft mer pengar om jag investerat i en indexfond.
-
Har provat köpa och hyra ut grejer, fungerade, men inget för mig. Droppen gick vid en husvagn vi köpte och hyrde ut under en period (ni vet med min förmåga med tummen mitt i handen och dessutom att aldrig ha bott i husvagnt själv - något jag kan skratta åt idag).
-
Har testat med att köpa lägenhet utomlands som skulle hyras ut / säljas. Slutade med att jag blev stämd i en domstol i turkiet.
-
Magic formula, Z-score, trendföljning (t.ex. Meb Fabers fonder), kvantitativa portföljer, utdelningsportföljer, IPO-strategier m.m.
-
småspararfavoriter - ericsson, anoto, sting networks, framfab, northland resources, flyme m.fl. dvs generationen innan sync
-
investmentbolag - ratos (någon?), investmentbolagsfonder, investmentbolag i Sverige, investmentbolag utomlands.
-
Alternativa investeringar med inriktning mot hållbarhet (typ Trine)
-
Onoterade aktier - här har jag dribblat massor men konstaterar efter 20 år att det mesta är illikvitt och även om det har ett värde kommer det vara svårt att få ut pengarna… Vissa har gått jättebra (spiltan t.ex. där vi var med innan Paradox sköt i höjden, men summan av alla onoterade aktier är förmodligen plus minus noll på 20+ år. Dvs. indexfond hade varit bättre över hela perioden)
-
olika arbitragestrategier, både på egen hand och som andra skulle göra, både inom forex, sportsbetting och andra värdepapper.
-
derivatstrategier - t.ex. optionsvaggor, warranter, futures och andra mer eller mindre avancerade grejer.
-
hedgefonder - allt från lynx, stella nova och massa andra fonder.
-
aktivt förvaltade och dyra fonder som gått bra på sistone.
-
alternativa investeringar guld, vin och annat.
Kommer säkert på fler saker efterhand. Därav min frustration med:
-
Lossp0rn - dela med dig av dina affärer som inte gick som du tänkte dig
-
Vilka FOMO-investeringar har du gjort eller undvikt som visat sig inte vara supersmarta?
-
Missade du tech / ny teknik / X-tåget för 3 år sedan? Ingen fara din indexfond har nu gått bättre
och jag är idag beredd att ta en diskussion med vem som helst om att det enda en normal sparare behöver löses med en kombination av:
- Sparkonto
- Ränteexponering (kort, lång, high-yield, real) beroende på syfte
- Bred aktieexponering
Därav min förtjusning i LYSA som har just sparkonto, ränteexponering och aktieexponering som är tillräckligt bra i alla tre grenarna.
Och samtidigt som jag idag mer eller mindre kan skratta åt ovan och inte ångra mig för mycket, så är jag tacksam för att jag idag har lugnet att inte behöva hoppa på nya saker. Dvs. alla misstagen ovan har kanske varit nödvändiga för att komma dit där jag är idag. Dvs. annars hade jag kanske alltid undrat - men tänk om?
- Teknisk analys i rätt många år
- Momentum strategi med Börslabbet
- BetterWealth som skulle mäta risk och agera före börsen föll
- Magic Formula. Tyckte det mest blev en massa skumma amerikanska småbolag i special situations
- Bear/Bull certifikat
- Optioner / warranter
Kvar har jag indexportföljer som det STORA kapitalet (privat och pensioner) samt en hobby hink med två fack
-
det stora hobby facket med värde/utdelande bolag globalt som jag är rätt nöjd med. Syftet är heller inte att slå index utan kassaflöde och låg volatilitet
-
ett litet fack med tokhögrisk start ups för spänningens skull. Kan nog gå precis hur som helst även på 10+ års sikt.
Kul med hobby hink att hålla på med för att låta det stora kapitalet jobba ifred.
Ett mycket yngre jag bestämde sig för att satsa enbart på fonder med riktigt koola namn, det gick inte riktigt så bra som jag hade hoppats. Fast sett till att koola namn och höga avgifter verkar gå hand i hand så var det iaf någon som tjänade på det ![]()
Är ganska tidigt i min sparkarriär så jag har inte hunnit testa så himla mycket ännu.
Men en sak jag testat är att köpa in mig på IPO och sälja första dagen.
Gick väl helt ok. Men insåg redan efter 5-10 IPOs att man som småsparare bara får en andel av de aktier man lämnat intresse för av de bra och poppulära IPO:erna (de som ofta går upp på IPO dagen).
Men på de usla får man hela det beloppet man efterfrågat.
Sammanfattat är man garanterad större investeringar i de dåliga IPO:erna och mindre de bra.
En fråga till @janbolmeson och @JFB vad gäller certifikat / warranter.
Hur står sig egentligen mini futures i allt detta. Teoretiskt borde det ju kunna liknas vid en hävstångsinvestering? De balanseras ju inte om. Så om man köper och håller ett antal rullande över olika perioder så blir de teoretiskt samma sak som hävstång?
Det var så länge sedan jag höll på med optioner/warranter (som tur är) att jag inte kommer ihåg mycket av det. Sorry. Förträngt ![]()
Blev som typ 27-åring erbjuden delägarskap i den onoterade konsultbyrån jag jobbar på mot att jag köpte aktier för nästan 100 000 kr (dvs nästan allt jag hade sparat ihop vid tillfället) enligt den vedertagna värderingsmodellen som revisionsbyrån tagit fram sedan tidigare tillfällen. Det var säkert tänkt som ett ärligt och välvilligt erbjudande av företaget men pga konjunkturen och företagets allmänna prestation ger nu samma värderingsmodell att aktieposten idag är värd 0 kr.
Sedan dess har LF Global gått +105%, så hade jag kört på RT-strategi istället för att agera efter mitt smickrade ego så hade jag haft nästan 200 000 kr istället för 0 kr. Sen tillkommer att jag är effektivt inlåst i företaget med allt vad det innebär för löneutveckling osv om jag inte vill realisera förlusten (men sen finns det andra orsaker som gör att jag fortsätter att jobba på företaget också).
Ur ett investerarperspektiv är det inte min stoltaste affär ![]()
Kanske inte men garanterat väldigt lärorikt ![]()
![]()
Förmodligen! Saker jag lärt mig (på rak arm) :
- Basera inte investeringsbeslut på att du känner dig smickrad (eller är känslomässigt investerad på annat sätt)
- Lägg inte alla äggen i en korg, utan gör endast högriskinvesteringar med en liten del av ditt sparande
- Investera utanför ditt bransch, för om det går dåligt för branschen kan du bli av med både kapitalet och jobbet (inte hänt mig dock men hänt andra i samma situation) och därför ska man kanske vara ännu mer på sin vakt om man blir erbjuden delägarskap än av lärdomarna ovan.
- Be någon annan som är ekonomiskt/juridiskt kunnig att granska underlaget till investeringsbeslutet om du själv är oerfaren. Nu i efterhand har jag hittat andra saker som jag skulle reagerat på om jag fick erbjudandet idag (annat än den generella utvecklingen som kanske är svår att veta på förhand).
Min sämsta aktieinvestering någonsin ![]()
Jag sparade länge på nollräntekonto. Det funkar inget vidare ![]()
F-n, denna. Pinsamt nog var jag där så sent som i våras… ![]()
Spiltan Aktiefond Investmentbolag ?
Har varit på alla - den, Kavaljers (LMM hette den väl innan?) samt den där som aktivt viktar om (har glömt var den heter). Jag har även varit på onoterade investmentbolag och utländska konglomerat, självklart Berkshire Hathaway m.fl.
(shit vad jag inser att jag har varit runt på alla ställen)
Mest förvånad över att du tycker det inte fungerat för dig. Varför? Vad jag kan se är det bra avkastning och låg avgift.