Vilka FOMO-investeringar har du gjort eller undvikt som visat sig inte vara supersmarta?

Utbruten diskussion (från denna tråd) på önskemål kring investeringar man gjort, men i efterhand visat sig inte vara supersmarta och den egentliga motiveringen kanske mest var FOMO.
//Jan

Detta har du säkert sagt flera gånger, men vilka var de “alternativa investeringarna”? @janbolmeson

Allt möjligt som jag inte hade en susning om.

• Investerade i en lägenhet i Turkiet som skulle bygas, hyras ut och säljas via något som hette Svenska Investeringsgruppen (slutade med att jag blev stämd i turkisk domstol),

• i ett projekt som skulle investera i onoterat,

• onoterade bolag som jag fortfarande har aktier (utan värde) i,

• i sjunkna skepp utanför sydamerikanska kusten,

• i ett annat projekt som skulle handla med bankcertifikat

• i hedgefonder,

• i aktivt förvaltade fonder,

• strukturerade investeringar,

• direktinvesteringar i guld och andra metaller,

• träden i Afrika och

• en hel mängd andra saker som jag förträngt. :joy::man_facepalming:

Men, jag ångrar det inte numer, inser att jag lärde mig sjukt mycket då som jag har väldigt stor nytta av idag. Det är t.ex. en stor anledning till att jag (kanske felaktigt) inte investerat i krypto.

8 gillningar

Och kanske en stor anledning till att du hjälper andra att göra klokare val. Så din förlust hjälper andra att lyckas.

Alla dessa komplicerade upplägg som man har blivit erbjuden genom åren alltså. Hade man lyssnat på magkänslan…

5 gillningar

Tack! Det har definitivt varit (och är) en ambition. Både med att jag gått varvet runt med att både börjat och slutat i indexfonder samt att veta när det är motiverat att lämna indexfonder och för vad.

hör temat till “Pirates of the Caribbean” i huvudet

Man kan ju förstå varför det är “trista indexfonder” som gäller när du ska rekommendera saker numera. :rofl:

Kan fortfarande säga att den pitchen är topp-3 jag någonsin varit och lyssnat på. Började på 1500-talet med Columbus, resorna till nya världen, skatterna man stal från indianerna, hur skeppen sjönk i vågorna utanför kusterna, hur man förhandlat till sig 50 % av värdet på ett sjunket skepp och så vidare. I slutet av presentationen fick man känna på ett bärgat guldmynt från 1600-talet. Det var verkligen:

“Shut up and take my money…”

Fick till och med en bok om Inkaindianernas skatter. Enda boken i biblioteket som jag betalat mer än 100 000 SEK för… :joy:

10 gillningar

Alltså shit, jag vet inte ens var jag ska börja med alla mina frågor. Helt sjukt intressant på så många plan…

Var det ett riktigt guldmynt med korallpåväxt?

2 gillningar

Eller hur! Det var så jag tänkte också när jag investerade. :rofl:

Nu är jag inte någon expert på guldmynt, men jag minns det som tungt och gammalt. Sedan visade de fler saker de hade bärgat. Så storyn och allt hängde ihop. Stor uppsida också om de hade hittat och bärgat ett skepp, enorma värden. Men det var ju det där med att hitta och bärga… :sailboat:

3 gillningar

Härlig lista!! Kudos för att du står för den :grinning_face::+1::+1:

Själv har jag - utanför börsen - alltid lyckats undvika bli inlurad i allehanda ”schemes” med tanken

If it sounds too good to be true, it normally is

På börsen är det däremot en annan historia. Tror jag varit inne och förlorat pengar på alla hypes, trender och tekniker. Krypto undantaget. Vilket säkert är en indikation på att krypto är for real :flushed_face::grinning_face: Men enig, jösses vad man lärt sig.

Jag kommer säkert också att bli inlurad i något skit utanför börsen bara för att det ska bli fulländat nu när jag jinxat det här. Inkaguldmynt i sjunkna skepp låter som ett intressant sätt :joy:

1 gillning

Jag tänker både det, hur häftigt själva grejen är. Men samtidigt också att du valde att öppna plånboken över snarare än att stänga den riktigt rejält efter en sån pitch? Det låter inte som den Jan jag sett här.

Jag hade nog suttit helt fascinerad under en sådan presentation, velata veta typ allt och samtidigt inte varit beredd att investera ett korvöre. Snarare blivit avskräckt att investera. Då har jag inte ens haft några stora förluster på förhoppningsinvestering (annat än missad avkastning). Bara duckat en sån kula med Amarant Mining. På just en känsla av att det var lite för bra.

Kanske är jag cyniker, på gott och ont?

Så sjukt coolt, hade velat se och höra.

Många andra investerade så det var drag av FOMO, att jag inte visste bättre, att jag drogs emotionellt med, ville att det skulle vara sant, inte fattade företag, risk och en mängd annat. Det som var så dumt var att det var med lånade pengar (hade precis läst Richard Dad, Poor Dad om hur ”rika” människor gjorde). :man_facepalming:

Här är boken alla ”investerare” fick. Hittade den i biblioteket tidigare idag. Så här ser en bok för 100 000+ kr ut. :joy:

18 gillningar

Vet du nånting om hur det gick sedan för andra investerare som var med? Fick de valuta för sina pengar så att säga? Blev det några upphittade skatter?

Av dumma investeringar jag gjort är att sätta allt mitt kapital i strukturerade produkter under ett antal år. Först var kapitalet i en fond i fond lösning (såklart med hög avgift) som lyckades gå ± noll på något år. Då tröttnade jag och ville flytta pengarna till något bättre.
Hamnade då med en säljare av strukturerade produkter och fick pengarna i två såna, där de efter avgifter och skatt efter kanske 6-7 år inte avkastat något utan istället gått back några procent. Före avgifter och skatt däremot, avkastat kanske 20%…

Anledningen till att jag hamnade i den skiten var min då väldigt unga ålder, stora kapital och min totala okunskap. Vilket gjorde att jag inte ensam var inblandad i valen av investeringar. Jag visste inte ens att det var strukturerade produkter eller ens vad en strukturerad produkt var relativt en fond eller något annat. Att en “rådgivare” var en säljare visste jag inte heller. Kanske lagt grunden för min cynicism.

Hatten av för att du erkänner och delar med dig av dina misstag!

1 gillning

Teliaaktien som såldes in som en ”folkaktie”, när den lanserades. Typ 1999? Förstår inte att det inte blev mer liv om marknadsföringen av den när den sen störtdök. Den såldes verkligen in som en FOMO aktie som man bara SKULLE köpa om man kunde. Tror att många som normalt inte ägde aktier hakade på då.

3 gillningar

Hmm. Är ung och rätt riskavers/skeptisk till många Investeringar så hittills har jag faktiskt inte bränt mig på FOMO.

Men jag har en stake i Bitcoin som jag inte köpt utan mineat fram med gamingdatorn av ren princip. Dock överväger jag att diversifiera mig i BTC/ETH via certifikat i ISK som en “tail chance” i fall de fullkomligt exploderar.

Får se om det blir min första FOMO-förlust men det kan jag ta i sådana fall :sweat_smile:

En aktie som jag gjort jätteförlust på till följd av FOMO är Ratos (samma som @RikaKvinnor) till följd av att den var superpoppis runt 2010-talet när Arne Karlsson var VD. Har haft det uppe i Lossp0rn-tråden. Notera vilken magisk tajming jag hade…

6 gillningar

Nu är väl juryn fortfarande ute, men den lilla andelen silverbullet jag har i portföljen grundar sig till stor del i FOMO.

5 gillningar

Haha ja idag kan jag bara skratta åt situationen, och jag är tacksam över lärdomen som gjorde mig ödmjuk inför mina egna begränsningar :rofl: :pray: :blush:

1 gillning

Rolig graf. Man kan nästan se ditt sinnestillstånd framför sig baserat på hur du köpt :sweat_smile:

2 gillningar