Hej. Jag såg precis att min värdepappersutveckling på 1 år är större än min årslön netto. Snacka om att snöbollen är i rullning så att säga. ![]()
Ett stort tack till forumet för många bra tips på vägen som har format min portfölj till vad den är idag. ![]()
Hej. Jag såg precis att min värdepappersutveckling på 1 år är större än min årslön netto. Snacka om att snöbollen är i rullning så att säga. ![]()
Ett stort tack till forumet för många bra tips på vägen som har format min portfölj till vad den är idag. ![]()
Coolt. Får jag fråga hur länge du sparat får att komma ditt? Måste vara en enormt underbar känsla iaf ![]()
Sedan ca 2000. Men i början visste jag inte vad jag gjorde (ex: all-in i Rysslands-fonder och sånt). ![]()
Jag har svårt att känna särskilt mycket eftersom jag vet att det inte går att räkna med 20+ procent utveckling på årsbasis i snitt i framtiden. Nästa år kan det lika gärna bli en årslön back… Eller kanske rentav två årslöner? Utvecklingen i pengar känns för mig bara som låtsaspengar. Det enda jag egentligen betyder något för mig är hur långt ifrån mitt fire-kapital jag är och visst, med en bra utveckling känns det ju lite bättre eftersom det går framåt så mycket
Enormt stort grattis! Såklart blir man inspirerad och nyfiken - hur stor del av ditt kapital är investerat och ungefär hur ser din portfölj ut?
Absolut @Gabriel . Jag håller helt med. Och det räknar jag med också, dvs. att det kommer att gå upp och ner.
Men det jag tycker är häftigt med detta är att jag nu inte längre kan sätta in mer pengar själv än vad “maskinen” gör åt mig så att säga.
Ja, utvecklingen på investeringarna senate 18 månaderna är helt mindblowing…
Stort grattis! ![]()
Måste varit en lärorik resa. ![]()
100% investerad. Jag låter pengarna jobba åt mig.
90% Avanza Global
10% Avanza Emerging Markets
Bara där får jag väldigt bra diversifiering.
Plus lite värdepapperskredit (lägsta nivån).
Visst, det kan alltid bli bättre. Men jag känner att jag har landat i ngt som passar mig.
Jajamensan. Som den dagen jag förlorade ca 200 000kr på FX trading. ![]()
![]()
![]()
Grattis! ![]()
Det måste ha varit en extrem tid sista 6-12 månaderna. Jag började ta ut tjänstepension 1 januari i år med 5 års uttag. 1 juli har jag 5 % mer i kapital än jag hade 1 januari trots att jag med 0-tillväxt skulle ha tagit ut 10 % av kapitalet.
Indexfonder regerar, i alla fall i den här tidsperionden.
Stort grattis! Det är magiskt när det händer eftersom det blir så konkret att det faktiskt fungerar. Mitt tips är att ta ut en liten del, fira och berätta för tex eventuell partner/barn att det är tack vara sparandet. Då blir det mer verkligt för dem också. ![]()
Och tack för att du delar! ![]()
Skulle säga att många gånger är misstagen danande och i längden en framgångsfaktor. Även om det inte känns den dagen det händer.
Been there done that. (Inte med FX men med massor av andra saker). ![]()
Delar helt känslorna i tråden. ”Det går bra nu!” som man brukar säga.
Med vänlig hälsning,
F
Hehe, jo, jag höll faktiskt en liten kurs i somras för mina barn. ![]()
Jag håller med. På ngt sätt så letar man upp den väg som passar en själv. Tricket är att inte ge upp.
Men att månadsinvestera hjälper helt klart!
Jo, tack. Jag minns fortfarande den dagen då jag gick all-in i Sensys Gatso dagen innan rapport. Och den rapporten var inget bra. ![]()
Haha, jag kanske också ska skriva en bok fast om alla saker man inte ska göra… ![]()
Men skämt åsido. Jag tror faktiskt att alla mina “failures” har helt klart hjälpt mig komma dit jag är idag. Om marknaden skulle tanka 50% imorgon så hade jag nu fortfarande suttit stilla i båten och fortsatt månadsinvestera i globala indexfonder. Det hade jag inte gjort för 10 år sedan. Då hade jag nog fått panik och sålt nära botten.
Vad spännande, kan du inte säga något mer?
Exakt så för mig med.