Är också roligt när portföljen svänger en månadslön på en dag ![]()
Förra månaden jobbade jag extra och satte in 15 k extra. Nästa dag var pengarna borta pga en väldigt liten nedgång. Det var smått deprimerande. Lärdom: långsiktigheten är det enda som räknas. Borde inte jobba lika mycket. Pengarna kan sköta sig själv framåt, egentligen.
Det var inte de pengarna som var borta. Det var en liten fraktion av alla de pengarna du redan hade inne som försvann.
Ibland räknar jag ner min portföljs värde med 50% och tänker att med ett 50% fall så är portföljen iallafall värd X. Hjälper mentalt när man från vecka till vecka ser sexsiffriga fall som det varit senaste månaden.
Känner dock viss oro hur man reagerar vid en utdragen långsam nedåtbörs där man månad efter månad över några år ser en nedgång i portföljen trots nyinvesteringar. Kan inte kännas bra att successivt bli äldre och fattigare trots att man fyller på. Kanske även i en typ av inflationsmiljö och i kombo med hårdare samhällsekonomiskt klimat. Det är väll i sånna lägen man ser värdet att ha en del i fasträntekonto och dylikt.
@spader
Jag har också tänkt tanken “hur kommer jag att reagera nästa gång värdet sjunker med ett stort procentuellt belopp, ex: 30% eller mer?”. Generellt sett så brukar jag landa tankemässigt i att värdet brukar återhämta sig inom rimlig tid så det är bäst/enklast att bara sitta still i båten. Om Avanza hade haft ett trading-API så hade jag kanske skrivit några rader kod för att minimera Max Draw Down. En av de största riskerna som jag ser framöver är om det blir ett tredje världskrig. Då flyttar jag nog alla pengar från mina fonder till ngn physical gold ETF eller liknande.
@janbolmeson
Kurs var kanske att ta i, men jag gav faktiskt en liten presentation nu i somras för mina barn. Jag vet att de inte är superintresserade, så jag sålde in det som att jag höll på att jobba på materialet och ville ha deras feedback. Då lät de mig köra en presentation. Jag ville mest så ett frö, så att de ska ha hört talas om investeringar och ränta-på-ränta. Så kan jag enklare ta upp det när de har fått sin första månadslön.
Jag fick dock lite rolig feedback. Den yngsta blev supertaggad och har velat att vi tar en del av månadspengen och investerar. Den äldsta förstod konceptet, men ville vänta med att börja. Och mellersta barnet kom med lösningen “pappa fixar med sina pengar”. ![]()
Förlorade 500.000kr på LM Ericsson för ca 24 år sen, tror det var när de släppte q3-rapporten för år 2000
Kul att höra. Jag kallar det för kapitalets escape velocity. ![]()