Nybörjare med 2 miljoner på kontot från en vinst på V75

Hej allihop.

Ni får ursäkta om jag missat någon äldre tråd som tar upp mina funderingar.

Jag är 36 år gammal (ung i mina ögon) , har handlat med aktier och fonder på hobbynivå för att lära mej under drygt 2.5 år. Jag känner väl trots detta att jag är en nybörjare speciellt nu när det börjar handla om större pengar.
Kort förklarat har jag i skrivande stund cirka 25tusen kronor på Avanza som jag sakta men säkert får att öka i värde.
Men tack vare V75 i lördags har jag nu 2 miljoner att tillgå. Det är ju givetvis lite av en chock men jävligt skoj. Jag och min sambo vill göra det bästa av pengarna för att få de att växa på ett vettigt sätt.
Pengarna dyker inte förrän slutet av denna vecka så inte pratat med banken heller men jag antar att de vill försöka sälja på en nån fond med dålig avkastning och höga avgifter så vill gärna sköta det själv istället.

Har ingen superbrådska att skicka pengarna vidare till avanza utan vi vill ha en bra plan innan vi sjösätter båten så att säga.

Jag kikade klippet på fyra hinkar principen igår kväll och den känns intressant.
Även läst lite om barnportföljen, saken är att jag funderar på att få in ett gäng utdelningsaktier i någon av dessa hinkar. Har ni något tips? Har jag missat en tråd som täcker mina frågor så ber jag åter om ursäkt och hänvisa mej jättegärna till “rätt” tråd.

9 gillningar

Grattis!

Hoppas du hunnit fira :slight_smile: Rekommenderar först att du ser detta.

2 gillningar

Tack!

Ja det blev allt en flaska bubbel när den värsta chocken lagt sej :smiley:
tack så mycket för länken, det ska jag absolut kika på

1 gillning

Grattis till vinsten! Finns ganska många poddavsnitt på denna blogg som touchar på liknande situationer Senaste avsnitt #191.

Jag skulle råda er att inte göra någonting med pengarna innan ni har en god grund för hur investeringsmarknaden fungerar. Vad som är bra/dåligt, nybörjarmisstag osv.

Ta några veckor och lyssna igenom så många poddavsnitt på denna blogg som ni kan. Efter det kommer ni ha en bättre grund och stå på för att ta bättre beslut :slight_smile:

1 gillning

Grattis :ok_hand:

Säger som Christian100.

1. Njut och fira!
  2. Sätt in pengarna på 2 räntebärande rörliga konton direkt, undvik storbankerna. Ni bör kunna få 0,7-0,9% i alla fall. Ev binda 1/2 på t ex 1-2år eller liknande. Då kan man få 1,25-1,4% ungefär
  3. Ta sen lite tid på er att läsa på och fundera ut er framtida strategi. Men det är ingen brådska, pengarna står ju där och tuggar på skyddat mot nycker och hastiga förändringar.

Jag skulle tittat på att ta hjälp av en oberoende rådgivare. Alltså verkligt oberoende son tar betalt av dig per timme.
Det kostar många tusen men är nog guld värt i en sån här situation.

Oavsett, ta det lugnt. Stressa inte in i någon investering. Det är inte brottom att jaga några kronor i avkastning.

1 gillning

Tusen tack för era svar. Vi har väl båda två en klump i magen av att mer eller mindre fått det här kastat i knät på oss. Vi har pratat om att ha lite pengar för att fira, betala av ett lån på 80 000kr osv.
Ni pratar om 2 separata konton/banker, det behöver jag söka lite på för att få koll på varför.
Nu ska pengarna vara på gång in på kontot så tänkte ringa banken för ett möte mest för att kolla vad
de har för alternativ så man får så mycket info som möjligt innan man väljer något.
Jag har Länsförsäkringar så räknas kanske inte riktigt som en av storbankerna ?

1 gillning

Grattis :slight_smile:

Jag skulle rekommendera dig att lyssna på de flesta av kommentarerna här. Klokt att köra in det mesta på något eller några räntekonton, och fundera lite medan ni lyssnar igenom några av avsnitten.

Sedan skulle jag ändå säga att det kan vara klokt att komma igång med sparandet om inte allt för länge, inte för att jaga högst avkastning utan för att komma igång och lära sig mer. Till en början med en mindre del av pengarna för att med tiden öka det. Man lär sig betydligt mer av att faktiskt göra det än enbart läsa om det, enligt mig.

Insättningsgarantin är på 1 050 000 kr/låneinstitut per person. Därav att du/ni bör sprida ut det på minst två institut ELLER på två personer på samma institut. Så att ingen person själv har mer än det beloppet på ett enskilt institut. (Så jag skrev lite slarvigt 2 konton)

2 gillningar

Jag håller med om alla tipsen i tråden. Tänkte bara tillägga att på Avanza kan man via deras sparkonto+ ha pengarna på samma inloggning, men två olika institut. Ganska smidigt faktiskt. :+1:

Än en gång grattis! :clinking_glasses:

Tack alla för tipsen, vi kikade igenom videon i lugn och ro hemma och har landat i att sätta undan pengarna på ett sparkonto under 24 månader nog är det klokaste valet tills allt lugnat sej.
Så kan vi knega på som innan medans pengarna kan ligga säkert men lite ränta under tiden.
Har skype möte med LF på måndag morgon så får se vad de kan erbjuda till att börja med annars lockar avanzas sparkonto +

Återigen tusen tack för bemötandet och tipsen, så ses vi i framtida trådar hoppas jag :slight_smile:

5 gillningar

Lägg en mille på Manchego som vinnare av Elitloppet 2021. Resten av pengarna kan du chansa lite med…

10 gillningar

Hahaha jag gillar såna där safebets

1 gillning

Jag får kalla kårar av obehag efter ryggen när det gäller mötet med LF… Kan sluta vart som helst när det gäller försäljare från olika banker etc.

Vad du/ni än gör så gör ingenting vid sittande bord/möte, tänk på att det är era pengar som ni gör vad ni vill med, inte vad banken vill. Beslutet behöver inte tas i närtid, det är bättre att det tar ett år och ni vet vad ni vill.

6 gillningar

En alternativ fundering här. Givetvis skall man läsa på och investera på ett sätt som gör att man känner sig trygg. Men att direkt låsa fast pengarna 2 år på sparkonto är enligt mig kanske något som du om 3-4 månader kommer ångra dig över då du fått lite mer kunskap vilket inte kommer ta 2 år. Varför inte bara låsa fast halva beloppet och sedan prova lite med några mindre summor. Gissningsvis kan det inte gå så väldans fel om man lägger lite i en index-fond eller provar en Lysa-robot. Och det är dessutom betydligt roligare än att ha det på kontot om du frågar mig.

1 gillning

Tänk bara för guds skull på att rådgivare stavas SÄLJARE :joy::scream:

Och se till att ställ frågor kring avgifter, inte bara fondavgifter, utan också giftet - kapital avgifter.

Be dem förklara ordentligt vad det kostar årligen och även att räkna om det i KR och inte bara i %. Det kan låta lite i % så de pratar gärna om det :wink:

Känns lite som vi håller på att släppa in en kanin i en lejonbur, vi hoppas kaninen hittar ut ur buren innan den blir uppäten :worried:

2 gillningar

Ja att banken vill sälja på oss det de tjänar på är ju inte långsökt :slight_smile:
Vi har lite alternativ och vill höra om de har nån bra anledning till att välja de.
Det kommer inte tas några beslut under mötet, det vill jag mest ha för att som JFB skriver om här höra vad de har för avgifter osv.
Annars finns ju alltid Gamestop :joy:

2 gillningar

Var observant på om banken presenterar en färdig lösning eller om de direkt börjar diskutera vilka fonder ni ska ha. Då skulle jag avsluta mötet vänligt men bestämt.

Det ni behöver är någon som bollar tankar kring vilket liv ni lever idag och vilka framtidsplaner ni har. Hur kan pengarna användas för att komma närmare dessa mål. Först bestämma mål och tidshorisonter. Sen titta på fondval.

1 gillning

Kan du inte spela in rådgivningssamtalet @Forshem så jämnar vi ut oddsen? :smiling_imp:

2 gillningar