Förra året fick jag ett arv på ungefär 7 miljoner kronor. Jag är i 30-årsåldern och har bestämt mig för att försöka maximera kapitalet tills jag når ungefär 40-årsåldern, för att sedan gå in i FIRE. Mina utgifter per år är runt 120 000–140 000 kronor. Jag har även en bostadsrätt som är värd ungefär 1 miljon kronor och inga lån.
Jag har läst en del på forumet och blivit inspirerad av Zinos allvädersportfölj. För mig lutar det mot att investera ungefär 5 miljoner i en sådan portfölj och resterande 2 miljoner i en bred global indexfond på ett ISK.
Innan jag tar detta steg skulle jag uppskatta åsikter kring min strategi samt tips på vad jag kan göra för att maximera avkastningen, då jag är väldigt ny på börsen och bara har några månaders erfarenhet av den.
Hittills har jag satt in cirka 3 miljoner på Avanza, som ligger i breda indexfonder, vilket har gett mig en avkastning på 12 procent i år. Planen är dock att flytta över hela kapitalet till Montrose för att ta del av deras fördelar som Platinum-kund.
Du har verkligen extremt låga kostnader om dina TOTALA utgifter bara är mellan 120 000-140 000:- per år!!
Enligt 4% regeln kan du ta ut 280 000;./år redan idag med 7M i kapital så egentligen kan du ta FIRE redan nu med god marginal.
Du har så att säga redan vunnit spelet så frågan är hur säkert du skall förvalta detta. . jag hade nog satt i en “vanlig” 60/40 portfölj i ISK
Om du vill maximera avkastningen är det bättre att sätta allt i index än att skaffa en allvädersportfölj.
En allvädersportfölj kan däremot vara bra om du tror att du kan bli orolig av hastiga börssvängningar (vilket är helt rimligt att bli om man plötsligt har 7M och ingen börsvana).
Viktigast att du ligger investerad och inte i panik säljer när det har fallit. Om det känns som att allvädersportföljen kommer underlätta det, är det nog en god idé. Samtidigt kräver det lite pillande och ombalansering som kan kännas jobbigt eller kul, beroende på läggning.
Oavsett val är prognosen oavsett vad du bestämmer dig för att du kommer ha väldigt mycket pengar med tiden, så länge du inte lyckas klanta till det rejält.
Är väldigt intresserad av hur allvädersporföljen utvecklar sig så det blir åtminstonde en miljon i en sådan portfölj! Tror det kan vara en kul grej att ombalansera och hålla koll på.
Svängingarna kommer jag kunna hantera utan att sälja av. Kommer nog ha en buffert på 200-300k som jag kan leva på utifall det sker en krasch.
Då skulle jag säga att det viktiga är att “landa i det nya läget” och inte bli en av dom som vunnit på lotto o bränt pengarna på några år.
Håll tyst om att du nu har pengar, investera dom smart och lev som innan ett tag medans du planerar hur du VILL leva och vad det skulle kosta.
Ta fram en månadskostnad som känns bra och sen börja räkna.
Finns extremt bra möjligheter här. . .och några “fällor” som du vill undvika .. .som typ att berätta för alla o bränna massa pengar på “skräp” och "du kan betala som har pengar “vänner” "
Nja, han skriver att han är 30år o vill gå i FIRE i 40års åldern så det blir inga 45år . .
Men visst han kan vara aggressiv ett tag om han vill. . .MEN egentligen är han redan i hamn om han lever så billigt som han gör, så att chansa nu och ta större risker än som behövs kan kännas lite “onödigt” även om det självklart är frestande
Om 10 år kommer hans portfölj att vara så stor att räntedelen i 85/15 (ca 2 miljoner) kommer att räcka med riktigt god marginal.
Det är också möjligt att han gör nya insättningar under de kommande 10 åren, vilket innebär att räntedelen i en 85/15‑portfölj blir ännu större än de 2 miljonerna.
Och jag skrev inte sparhorisont utan placeringshorisont och det stämmer eftersom den är minst 45 år.
Du är i en oerhört god ekonomisk situation, särskilt för din ålder.
En fråga du borde ställa dig är inte hur mycket kapital du behöver för att täcka dina nuvarande kostnader, utan snarare vilka kostnader skulle du vilja ha och vad behöver du för att täcka dem.
Själv hade jag dunkat in allt i en global indexfond men fine, kan leva med allväders också.
Mitt viktigaste medskick är att sitt still i båten.
Du kommer ha dagar när din portfölj rasar, sitt still i båten. Börsen kommer gå upp igen.
Du kommer ha en massa folk som tycker saker, sitt still i båten. De får leka med sina egna pengar.
Du kommer ha en massa ”professionella investerare” som bjuder in dig till olika bjudningar med alla möjliga lockande investeringar, sitt still i båten. De tjänar pengarna på dig, inte på att du lyckas.
Största faran är att du blir lockad att göra saker som fäller dig.
Du behöver inte hitta några spektakulära investeringar, du behöver bara undvika att trassla till det.
50-100 000 på lättåtkomligt sparkonto. Till buffert och till det jag kan tänkas vilja göra som förgyller min vardag.
300 000 på 3 st rullande fasträntekonton, med 100 000 på varje som då är bundet i 3 månader. Till planerade resor eller sådant som jag tror att jag kan komma på att jag vill köpa eller göra de närmaste åren.
6,6 miljoner på Lysa med 90 % aktiefond och 10 % räntefond. Detta är den del som ska växa ifred oavsett om börsen går upp, ner eller sidledes.
Så hade jag gjort. Tankesättet och beloppen kanske inte funkar för dig.
Har du någon annan inkomst? Vad har du för planer och drömmar för de närmaste åren? Du behöver inte svara här, men det är sådant du behöver fundera igenom för dig själv så att fördelningen mellan aktier och räntor blir rätt för dig.
Om du vill placera i aktier på egen hand så kan du välja ett begränsat belopp till detta. I exemplet ovan kunde du då avsätta 600 000 till att välja andra investeringar och då minska beloppet på Lysa till 6 miljoner.
Framför allt vill jag skicka med: Ta det lugnt! Och ta hand om dig!
Jag skulle öka kapitalet till 5 miljoner på breda indexfonder och hålla 2 miljoner i sparkonto med marknads högsta ränta. Billigt, enkel, stabilt, inget att tänka på
Jag vill tacka forumet för alla gyllene råd, läsvärda resurser och all feedback!
Det verkar som att jag har varit lite väl defensiv i min strategi. Efter att ha läst igenom kommentarerna funderar jag istället på att gå över till en 80/20-portfölj och ha löpande räntekonton, som Lynx rekommenderade.
Jag är fortfarande ganska nervös över att välja strategi med ett sådant stort belopp. Ska tänka fram till det nya kvartalet och sedan lägga in pengarna för att undvika ISK-skatten.
@Agaton-Sax Jag har pluggat de senaste tre åren, så jag har försökt att hålla nere utgifterna. Däremot kommer dom öka när jag känner mig bekväm med det, men tanken är försöka forsätta leva samma belopp under åtminstonde 5 år för att öka kapitalet.
Annars har jag ingen inkomst just nu, men kommer att börja jobba inom ett år. Barn och fru har jag inte heller, och om jag får det i framtiden kommer jag se till att ha något deltidsjobb efter 40.
Om nya läsare har fler inputs är ni väldigt välkomna att dela med er!