Har många år drivit bolag och nu närmar sig ett tillfälle som jag är mkt ödmjuk inför. Nyfiken på era tips & erfarenheter.
Kan komma att erhålla en betydande summa vid försäljning +40msek initialt, ytterligare mer 1-2 år senare.
Önskar att investera kanske 10-15msek i fastigheter och placera resten (15-20msek) på ett sätt så att jag kan leva av avkastningen och inte behöva arbeta (säg ex att i handen vill jag ha 80k/mån, ca 1msek säg per år, går det?).
Först antar jag att investering i fastigheter kräver att jag skattar på vinsten först (har en bra K10a med mig också där en del går på 20% skatt).
Hur kan man göra, tänka här? Ska man ta smällen och skatta allt, eller vilka andra lösningar finns?
Är det vettigt att lämna över pengarna till en kapitalförvaltare, finns där några garantier om årlig avkastning? Eller smartare att bygga upp en trygg aktieportfölj i ISK och sikta på en bra årlig utdelningssumma som går att leva av (välja 10-20 trygga utdelare).
Har skrivit lite om det här. Jag tror generellt att det är en riktigt dyr och dålig idé. Att istället följa de enkla råden för en portfölj här på RikaTillsammans kommer man långt med, till en bråkdel av kostnaden.
Sen kan det såklart kännas obehagligt att förvalta så mycket pengar själv, men det tycker jag man istället löser genom att initialt ha mer på sparkonton och räntefonder, än att kasta kanske 400k (1% av 40mkr) på en förvaltare varje år och ändå få sämre resultat än marknaden.
Mitt råd är att hålla det VÄLDIGT enkelt i början, du kan börja göra andra investeringar med tiden. Så många entreprenörer bränner mycket pengar när de ska investera i sådant de kanske inte fullt ut har koll på.
Den andra delen av vad du frågar om är ju en klassisk FIRE-portfölj. Finns så otroligt mycket skrivet här i forumet, kika runt lite. Jag har skrivit en liten grundläggande guide här.
Man kan dels söka den lösning som är bäst rent skattemässigt och den lösning som kanske passar din livsfas och vad du vill göra i övrigt. Eller kombination av de två. Ett 5/25-upplägg är ju väldigt klassiskt och skatteeffektivt, men vill du kunna leva på kapitalet här och nu och kunna jobba så mycket/lite du vill är kanske ett holdingbolag+verksamhetsbolag rätt. 40 mkr är ju också en summa då man kan börja överväga att skatta ut allt direkt…
Här kan det ändå vara värt att prata med en duktig oberoende rådgivare som kan guida dig rätt.
Rörande kapitalförvaltning: Låter som kanske bra idé att ha en bra rådgivare på banken om vilka fonder som är lämpliga och köra den vägen istället. Är det en vanlig Depå som är rätt då och ej ISK, så att man bara skattar vid försäljning/fondbyten?
Investeringar: Denna är intressant. Finns de som säger att man ska “hyra” och istället låta pengarna arbeta. Min tanke är att tex investera i att äga fritidsboende-/en. Då antar jag finns det inte en genväg, ta ut pengar mot 20% skatt om möjligt och investera. I nuvarande marknad ser jag inte hur det ska kunna bli annat än en bra affär långsiktigt med tanke på hur ser varit senare år, ränteläge osv.
Vill du bli “Hyresvärd” och hantera hyresgäster, renoveringar, underhåll osv? Är det din egentliga drivkraft/önskan? Att äga fastigheter som hyrs ut innebär just att du tar dig an jobbet som “Hyresvärd” med ev stödköp av tjänster osv.
Vill du istället spekulera på stigande fastighetspriser? Då kanske du förutsätter att det känns tryggare/säkrare i en slags diversifiering? I så fall kanske någon form av fastighetsaktier passar bättre.
Så vad är din drivkraft till att vilja investera/spekulera i fastigheter om du inte tänkt bo i de själv?
Det är en bra investering med fastigheter om man hittar rätt objekt och gäster. Men det är extremt mkt mer arbete än man kan tro, det är absolut ingen passiv inkomst.
Har du däremot så bra snurr på verksamheten att det finns utrymme att anställa vaktmästare, admin osv så underlättar det betydligt.
Man bör se just den investeringen som ett jobb annars lurar man sig själv.
Även de är säljare och säljer en dyr produkt. Jag skulle kolla exempelvis Småspararguidens lista på rådgivare och börja hos en sådan. Själv tycker jag Patrik Siegbahn är jätteduktig.