Med tanke på dagens ekonomiskt läge, inflation osv. hur mycket är det rimligt att förvänta sig i årlig avkastning på ärvd förmögenhet (ca. 15 miljoner Sek) som man vill förvalta med minimala risker…?? Är medveten om att frågan är ganska bred, men jag ekonomi och jag är två skilda världar faktiskt.
Du kan inte räkna på ett år, om du är investerad på börsen, för då kan det slå på mycket. 20% upp eller ned är ju 3 miljoner. Men utslaget över låt säga tio år så är det ganska troligt att pengarna avkastar +7% om de följt index och på 15 miljoner är det ju ungefär en miljon.
Har du sedan räntor eller annat i portföljen blir det oftast lägre i snitt, men stabilare (är tanken iaf).
Med “minimala risker” landar vi väl snarare på sparkonton och då är vi nere på kanske 2% och därmed 300k i årlig avkastning.
Just nu får du 3,55% på 6 mån-räntan på sparkonto, vilket, i slutet av april , sannolikt höjs med förväntad Riksbankshöjning.
Det skulle generera över 530 000 över helåret, och ger möjlighet att även omvärdera/revidera upplägget om börsen under hösten ger fina ingångsnivåer. Med extremt låg risk bör du nog kunna se fram emot åtminstone 4% under de närmaste åren.
Bra råd, tack! Finns det någon annan oberoende kapitalförvaltare som man kan lita på med sina pengar? Har hört bara gott om Henrik Tell…,Någon annan som kanske vet mer om honom och hur han jobbar?
Bra råd, tack! Finns det någon annan oberoende kapitalförvaltare som man kan lita på med sina pengar? Har hört bara gott om Henrik Tell…,Någon annan som kanske vet mer om honom och hur han jobbar?
Beträffande sparkonton: gå till Compricer och sektionen sparkonton, de är vanligtvis uppdaterade. Där kan du sortera på tidsspann och procentsats. Jag har testat flertalet av de som ligger i topp och samtliga har fungerat bra, eller i vissa fall, utmärkt.
Med så stort kapital (även om du inte placerar allt på sparkonton) så behöver du ju sprida det över ett antal banker eller finansinstitut.(Den statliga insättningsgarantin bryter vid 1050 tkr)
Jag menar inte att det för tillfället är omöjligt att göra bra köp på börsen, men med tanke på hur du formulerade dig (så lite risk som möjligt) så tog jag upp sparkonton. Det är ju lite av hela havet stormar just nu, och personligen tror jag inte vi för tillfället är i närheten av att se de fulla konsekvenserna av inflationens påverkan på tex gemene mans köpkraft.
Det är det här som ställer till det. För att det finns tyvärr inget som är riskfritt. Även att sätta pengarna på ett sparkonto innebär risk (inflation, insättningsgaranti etc).
Spontant kan man väl använda följande tumregler idag och för de kommande 5 - 10 åren.
100 % aktier - ca 7 - 10 % per år realt efter inflation
100 % räntor - ca 3 - 4 %
100 % bankkonto - ca 1-2 %
I ditt fall så skulle jag rekommendera att anlita en eller flera finansiella rådgivare. Framförallt skulle jag rekommendera att shoppa runt tills du hittar någon som du trivs med och som har sunda åsikter. De två som jag skulle rekommendera är:
Ja, lycka till! Kom gärna tillbaka med följdfrågor.
Sedan skulle jag även rekommendera att diskutera de mjuka / emotionella frågorna som uppstår kring skiftet i livet. Det kan du antingen göra med mig eller med @MoaD.
Jag argumenterar inte mot fastigheter, det är ett fantastiskt tillgångsslag för den som har intresset, tiden och kapitalet. Men det är ingen silverkula.
Har flera vänner i min omgivning med portföljer från 15 MSEK till 500 MSEK så jag känner att jag har rätt bra insyn. Jag kommer aldrig köpa en fastighet för uthyrning. Passar inte min personlighet.