Ärvd förmögenhet på 15 MSEK | Vad kan jag räkna med för årlig avkastning med låg risk?

@A_I

Har tänkt på det också…men det kan visa sig vara en krånlig affär pga av BRF.

Har du testat det själv, eller känner några i din omgivning som livnär sig på det?

@Pareto

Leva på avkastningen är tanken. Vad trror du - hur mycket kan jag ta ut varje månad med årlig ränta på ca. 4% och med en ganska, sparsam, konservativ livsstil??

Mycket bra fråga! Viktigt att reda ut detta, och gärna skriva ner, innan man börjar göra en massa med pengarna.

Om du investerar för att avkasta 4% så kan det väl vara klokt att avsätta 1% till avgifter. Med 3% i avkastning så genererar 15 miljoner 37500 kronor i månaden i ren och skattefri avkastning.

2 gillningar

Vill inleda med att beklaga den förmodade förlusten. Håller med flera som skrivit att det kan vara klokt att parkera en stor del av pengarna på “trygga” konton under en tid. Sedan är det två frågor som jag skulle fråga mig själv (och här kan vara klokt att ta hjälp av ett bollplank likt Jan:s förslag med någon som honom själv eller Moa):

1. Hur ser du på dig själv i förhållande till arvet? Är du en förvaltare eller en förbrukare? Här spelar ju din livssituation in mycket, lever du i en relation, har du barn har du syskon eller andra nära släktingar?
  2. Hur mycket är du intresserad av att jobba för “dina” pengar?

När du har svaret på dessa frågor klart för dig själv så är det nog klokt att ta in olika förslag från olika oberoende rådgivare (som du bör betala arvode per timme för initialt).

Arv är sällan okomplicerat och det är lätt att fastna. Har själv varit i en sådan sits och pengarna blev kvar på parkeringsplatsen väldigt länge. För mig blev lösningen en kombination av olika fasträntekontot och en gradvis överflytt till Lysa. Jag har tidigare försökt med mycket annat, t.ex. olika portföljer hos Avanza och Nordnet, fått PB förslag från storbanker etc, men jag har inget intresse av att jobba för mina pengar, jag vill i stället låta mina pengar jobba för mig. Därför tyckte jag att det var helt OK att betala en liten avgift till Lysa som löste mina “problem” på ett bra sätt.

En sista brasklapp: om du inte tidigare är van vid att ha mycket pengar “på kontot” så är det lätt att få en livsstilsinflation som heter duga.

Lycka till!

2 gillningar