20-25 mkr att investera i "stay rich"-fasen – lump sum eller intrappning i dagens AI-tunga klimat? (Montrose Global + X% belåning)

Hej alla,

47 år, entreprenör, med en förmögenhet på drygt 100 mkr där merparten sitter i fastigheter, fordon och onoterade bolag jag är delägare i. Min löpande lön är däremot begränsad, ca 37 500 kr/mån före skatt, så avkastningen från den likvida delen spelar en större roll för mig än totalförmögenheten kanske antyder.

Totalt har jag ca 28 mkr i likvida medel, varav 20-25 mkr nu ska investeras på börsen med lång horisont. Jag har historiskt kört 100% aktier i “build rich”-fasen, men känner att jag nu är inne i “stay rich”-fasen snarare än “get rich” – fokus har flyttat från att maximera tillväxt till att bevara kapitalet och samtidigt kunna ta ut ca 4% per år som en form av extra lön.

Det gör att jag funderar på om jag verkligen bör fortsätta med samma höga risknivå som tidigare, eller om stay rich-fasen motiverar en annan struktur – t.ex. lägre aktieandel, mer diversifiering, eller mer konservativ hantering av likviditet och belåning än vad jag hade kört för 10-15 år sedan.

Tanken just nu är Montrose Global (0,09% avgift) som bas, eventuellt kompletterat med deras värdepapperskredit – t.ex. 10% belåning av portföljen till 0,74% ränta för att skruva upp exponeringen något.

Några konkreta frågor jag är nyfiken på vad ni tycker:

• Stay rich-fördelning: Om ni själva var i stay rich-fasen med samma mål (4% uttag, lång horisont) – hur hade er portfölj sett ut? Fortsatt hög aktieandel, eller mer mot 60/40, 70/30 aktier/räntor?
  • Lump sum vs intrappning: Är AI-koncentrationen i dagens index ett tillräckligt skäl att trappa in över tid snarare än att gå in direkt, särskilt i stay rich-fasen där nedsidan känns mer kännbar än uppsidan?
  • Belåning i stay rich-fasen: Är 5-10% värdepapperskredit till 0,74% rimligt när målet är kapitalbevarande snarare än tillväxt, givet att resten av förmögenheten redan sitter i onoterade, illikvida tillgångar?
  • Koncentrationsrisk: Skulle ni komplettera Montrose Global med något utanför de stora AI-tunga indexen – value, räntor, obligationer, andra regioner – för att minska svängningarna i just denna fas?

Tacksam för raka svar, gärna med motivering snarare än bara “kör index och glöm det” :slightly_smiling_face:

4 gillningar

Vänder på frågan. Behöver du mer pengar än 27 miljoner för att leva ditt liv framöver? Jag vågar svära i kyrkan och säga utdelningsaktier för din del. Du vill ha lite mer “lön” och öka din likviditet. Då hade jag letat upp månadsutdelare/kvartalsutdelare och kört på. Gärna en kapitalförsäkring som innehåller Boston pizza, läs gärna den här inlägget från petrusko, 2014

Anledningen är att du ska få mindre brus och att pengarna bara kommer varje månad. Du slipper göra det aktiva valet för att sälja.

2 gillningar

Känns som det behövs ett proffs här , men frågan blir väl vad målen är och vad och när pengarna från onoterade bolagen och fastigheter mm kommer bli tillgängliga.

För mig känns dessa 25M som pengar du kan “göra av med” i en takt på runt 1M per år utan problem då större summor finns bundna i annat

1 gillning

100% att du bör ta hjälp av en oberoende rådgivare. Se listan i första länken som @VikingJon la in ovan :backhand_index_pointing_up:

Det är så pass mycket pengar och så pass komplex situation att du kan vinna mer på att ta råd av proffs än vad det kan kosta

Det är sannolikt helt omöjligt för oss på forumet att sätta oss in i din exakta situation för att ge vettiga förslag … och du bör nog ändå inte lägga ut så detaljerad information som skulle krävas på ett anonymt internet forum :sweat_smile:

Lycka till och grattis till väldigt fin situation :raising_hands:

3 gillningar

En lång diskussion om ämnet om TS vill utforska,

Även artikel
Uttagsstrategier: att leva på sina pengar | RikaTillsammans

Som nämnt ovan , ta hjälp av oberoende rådgivare. Har själv varit i din sits och tog hjälp av 3-4 st olika för att få lite olika perspektiv.

Tog även mig tid att läsa på en hel del och låta allt sjunka in , innan jag bestämde min strategi.

Det finns många faktorer att ta hänsyn till, så var försiktig när folk ger snabba råd om vad du bör göra.

2 gillningar

Förstår inte, du har 75M i fastigheter, med säkert 4-5% driftnetto (minst). Men du funderar ändå på 4% regeln för en 25M investering?

Intrappning är dumheter. Gårdagens portfölj har frånsett transaktionskostnader helt enkelt ingen bäring på hur dagens bör se ut.

TS kan förtydliga om han vill, men 75 Mkr var ju både onoterade bolag och fastigheter. Det skulle ju kunna vara 50Mkr onoterade bolag och 25 mkr fastigheter (kanske egen bostad+sommarstuga?). Dvs. inte säkert att det är några fastigheter som avkastar annat än eget boende.

Men en fråga till TS, har du några planer på att sälja dina onoterade innehav, eller att de börjar dela ut pengar till dig? Det påverkar ju också dina planer tänker jag.

Grattis till en fantastiskt fin ekonomisk situation tidigt i livet. Som alla andra rekommenderat - ta möten med de finansiella rådgivare vi har på denna sidan. De är vana vid folk i din situation, vet flera som har ungefär samma situation som du som varit väldigt nöjda:

Det som jag vill ge dig credd för är att du tänker på likviditet. Upplever att många i din situation gör misstaget att binda för mycket i onoterat och fastigheter. Det gör att man är väldigt cash-poor och upplever att livet inte är så rikt som det skulle kunna vara.

Jag svarar utifrån hur jag har tänkt själv så blir det mest konkret och du kan justera/ignorera baserat på skillnader och likheter i våra ekononomier och behov.

Bakgrundsinfo
Har mest pengar i TJP, allt annat är litet (huset netto är 10% av TJP). Går i FIRE pension 2027.
Mitt liv skulle inte förbättras så mycket om jag fick mer uppsida, däremot vill jag skydda mig mot inflation och mot nersida

Hur jag gjort = “Tänket”
Har postionerat mina TJP i 3 potter kan man säga:
1 använda nästa 5 år
100% kortränta. “Uttagsplacerad”

2 Brygga till jag börjar ta statlig pension från 2032 till 2035 eller 2037 beroende på när jag startar AP
60% Kortränta, 30% Global idx samt 10% nån slags försök till allvädersportfölj med 3% guld, lite långa räntor, realräntefond mm (kunde struntat i de 10% och splittat mellan de 2 andra men vill testa). Tanken är att jag skall dra upp ränteandelen ca 5%-enheter per år. Denna är “säkrad från store fall, men borde ge lite tillväxt”

3 Komplettera statlig pension livet ut + kvar i arv
Denna är postionerad för tillväxt ca 70% Aktieindex (Global, SE, Tillväxtmarknad, småbolag mm i ett försök optimera), 5% korta räntar och 25% är i ett försök till allvädersportfölj. Min ISK ligger placerad på samma sätt. Jag har inte vågat gå “full allväder” pga att jag inte har kompetensen och jag inte kan hitta exakt de bästa tillgångarna i mintjänstepension.

Du kunde göra ett liknande sekventiellt tänk baserat på vad varje del skall ha för horizont.

1 gillning