Jag har läst ganska mycket på forumet under ett par månaders tid och har imponerats av kunnandet, välvilligheten att dela med sig och den trevliga ton frågeställare möts av, oavsett kunskapsnivå.
Jag tänkte därför våga mig på att be om synpunkter och förslag kring min strategi för långtidssparande. Lite hejarop är ju trevligt men ffa är jag ute efter andra tankar än mina egna. Tankespjärn helt enkelt. Rätta mig gärna också om ni tycker jag är helt ute och cyklar.
Jag och min fru är välavlönade med marginell risk för ofrivillig arbetslöshet med ca 10-13 år kvar till pensionsåldern. Håller vi ut kommer våra pensioner vara så pass höga att vi kan leva ett bra liv utan behov av tillskott. Vår bostad är numera belånad till endast 10% (mkt god nattsömn). Vi har under 10 års tid satt av 10% av nettolönen i ett långsiktigt fondsparande, som visserligen inte följt de föreslagna principerna på forumet men som har gått bra ändå. Vi har dessutom en bra buffert, målsparande och en lagom stor lekhink parallellt med det långsiktiga sparandet. Med andra ord upplever vi, med stor glädje och tacksamhet, en fantastiskt bra ekonomisk situation.
Målet med vårt långsiktiga sparande är att, om vi vill, (1) kunna gå i pension tidigare än ordinarie ålder, (2) med 3-4% uttag från vårt långsiktiga sparande få lika mycket netto som pensionärer som vi har nu, (3) kunna byta upp oss i boende, inte till yta men till läge/funktionalitet, (4) kunna ge våra barn en rejäl skjuts in på bostadsmarknaden eller (5) kunna lösa någon okänd katastrof livet kan kasta i vår väg. Jag har inga tankar om att kunna göra allt detta med sparandet men några av punkterna ska kunna klaras av. Uttag från det långsiktiga sparandet kan således vara allt från en större delsumma om 5 år eller som mindre, kontinuerligt uttag först om 10–13 år.
Rannsakar jag mig själv som sparare, är jag nog relativt riskavers med taskiga investeringsnerver och har tillhört de som sålt av en del vid större nedgångar. För hög risknivå helt enkelt. När jag har försökt tajma “smarta” beslut har det ofta blivit fel och jag letar därför alltmer efter en regelstyrda strategi utan jättehög risk.
Jag ser mig fortfarande i en “inte alltför hög risk get-richer-fas" och försöker hitta ett sätt att om 10 år vara i en “stay-rich-fas" med lägre risk, utan att behöva ta några egna beslut vid specifika tillfällen (som ju ofta blivit fel). Med andra ord vill jag slippa byta från olika portföljtyper vid specifika tillfällen. Jag har en “målidé” om vad den långsiktiga portföljen gärna får vara värd om 10 år och jag ligger just nu på ca 45% av det värdet. Jag är fullt medveten om att en genomsnittlig avkastning med den investeringsmix jag tänker mig inte kommer att nå hela vägen, men vill mest ha en jämn och fin siffra att arbeta mot.
Jag har inspirerats av de portföljförslag som finns på RT och tror jag funnit en modell för den risknivå och glidande övergång jag söker för den långsiktiga portföljen. (Ett alternativ är såklart att använda LYSA men det är ju samtidigt lite kul att pula själv.) Modellen bygger i stora drag på en glidande förskjutning mellan “100% aktieportföljen” och en Golden Butterfly/RT-liknande-portfölj.
Aktiefonddel
- 70% Globala Storbolag
- 10% Globala småbolag
- 10% Tillväxtmarknader
- 10% Svensk indexfond
Övrigt
- 1/3 Amerikanska/Europeiska långräntor
- 1/3 Guld
- 1/3 Räntekonto med insättningsgaranti
Alla fonder enligt RT standardförslag.
I utgångsläget (nu) ligger vi med 80% i aktiefonddelen och 20% i “övrigt”. Under de följande 10 åren tänker vi, i samband med årlig ombalansering, minska aktiefonddelen med 4 procentenheter per år tills vi når 40/20/20/20, för “stay-rich”-fasen. Den andra mekanismen för förskjutning mellan delarna, kickar in om börsen skulle fortsätta ha samma oerhörda utveckling som de senaste åren. För varje 5 procentenheter portföljen stiger mot “målidén” görs samma 4% förskjutning från Aktiefonder till långräntor/guld/räntekonto. Enligt vad jag tycker mig kunnat modellera fram på Portfoliocharts ger denna lösning hanterbar drawdown i djup och tid samtidigt med chans till fortsatt tillväxt.
Jag tar tacksamt emot alla era synpunkter.

? Grattis 

.
) upplägg om 40/20/20/20 blir motsvarande siffror: avkastning 6,1%, drawdown 17% och 7 år samt PWR 4,4%.

)