Om jag inte klarar smärtan av att hålla räntefonder när börsen går upp, hur ska jag då klara av att hålla aktiefonder när börsen går ner? Att se sina räntefonder stå still eller gå aningen ner är bara en svag bris av lidande jämfört med stormen när aktierna rasar 30%, 60% eller mer.
Men ja, jag tycker räntefonder och guld är skitjobbigt
Det gör ont att se dom stå still när aktiefonderna går upp
Det är jobbigt att veta vad opportunity cost är.
Fördelarna med räntefonder är att dom har en chans att gå upp märkbart när börsen faller, där vanliga sparkonton med ränta bara skulle ligga still. Man kan se det på långa amerikanska statsräntefonder under Corona-dippen, t ex: som i denna onödigt dyra fond med långa USA-räntor. Jag ser dom inte riktigt som samma sak som sparkonto. Cash är cash och räntefonder är räntefonder.
Så varför skulle man vilja ha mindre än 100% aktier?
Aktiefonder är bra när man sätter in pengar. Räntefonder är bra om man vill kunna ta ut pengar. Kan man komma undan alla scenarier när man kan tänkas behöva ta ut pengar ur portföljen–sure, skippa räntor/guld. Kan man inte hantera/komma undan dessa scenarion, då gör det stor skillnad att blanda in räntefonder.
Min inställning är att man ska ha så lite räntor och cash som man kan komma undan med, men absolut inte mindre.
Man måste som vanligt försöka identifiera vad målet med sparandet/investeringarna är. Vill man skydda sig mot arbetslöshet, långvarig sjukdom, oväntade stora utgifter, då är fyra-hinkar-metoden en ganska bra modell, tycker jag, och då blir det en del räntor+cash. Min åsikt är dock att man ska ha 100% aktiefonder i den längsta hinken–jag håller inte alls med om tanken att ha lite räntor+guld även där.
Vill man inte skydda sig från den typen av scenarion, och man sparar för 10 eller kanske 30 års sikt, då tycker jag det är fullt rimligt att köra 100% aktiefonder. Man får fundera igenom vilka scenarier som kan uppstå: behöver man få ut 100 000 ur portföljen plötsligt, då kan det hända att det “egentligen” t ex kostar 200 000 det tillfället (om man säljer mitt i en 50%-dipp). Hur stor andel av portföljen är det? Hur lång tid tar det att komma ikapp de extra uttagna pengarna med pågående månadssparande? Finns det en realistisk risk att detta sabbar ens sparmål eller kraschar portföljen–då bör man kanske skydda sig mot det. Har det mindre effekter som man tycker man kan hantera på annat sätt–då kanske man kan hoppa över att skydda sig mot det scenariot.
Det finns många i Sverige som inte har något sparat alls, och är helt oskyddade för oväntade utgifter, arbetslöshet osv, och positivt nog har vi byggt ett samhälle som hjälper till att hantera det. I ett dåligt scenario så måste man kanske förbruka hela sin portfölj och man hamnar sedan i samma sits som dom. Är man i ett läge där man kan påbörja ett nytt sparande då? Pallar man med det? Det är svåra frågor…
Yale-studien som säger att man oddsmässigt inte bara ska köra 100% aktiefonder som ung, man ska även köra med massiv hävstång och kallt räkna med att portföljen kanske helt kraschar några gånger i tidiga år, är relevant i sammanhanget. Kanske också något orealistisk om man funderar lite på hur människor faktiskt funkar. Skitjobbigt att hållit på och sparat några år, och så wipear man hela portföljen plötsligt! 
För mig är alla oplanerade engångsutgifter som jag kan se tillräckligt små att jag kan ta om det blir dubbelt eller fyra gånger dyrare, så jag har inget specifikt skydd mot det nu (men hade det tidigare när besparingarna var mindre). Däremot har jag ju skydd för att kunna täcka mina minimi-månadskostnader. För mig är det viktigt då jag vill känna trygghet i att jag kan få ut dessa pengar varje månad, så att jag kan känna mig helt oberoende av jobb eller andra intäkter. Det är det målet jag har med min portfölj, och jag har justerat tillgångsklasserna för att försöka uppfylla det, med MonteCarlo-simuleringen som vägledning. Jag känner egentligen instinktivt att jag borde dubbla mängden räntor och guld i portföljen, men simuleringarna talar för att det för mig inte skulle ha någon jätteeffekt–det som verkligen höjer möjliga uttagsnivån för den sämsta procenten av scenarierna är om jag fortsätter månadsspara något år till, så det är det jag lägger min energi på just nu.