Som jag har förstått det anser @janbolmeson att man bör ha 10 % räntor/bankkonto i Högriskportföljen (”Globala barnportföljen”).
Dels för att få en krockkudde vid dåliga tider (då bankkonto inte dippar vid börsras och räntor inte dippar lika mycket som aktier).
Dels eftersom inkluderande av räntor/bankkonto får den generelle småspararen att ta svängningarna på börsen med större ro (och därmed undvika beteendemässiga snedsteg, som t.ex sälja av fonder).
Jag är relativt säker på att jag inte kommer att göra beteendemässiga snedsteg pga att börsen dippar lite. Jag vill istället optimera portföljen på lång sikt.
Mina investeringar i Högriskportföljen hamnar dessutom inte i kategorin ”10+ år”, utan snarare ”20+ år”.
Jag ska tillägga att jag även kommer att spara i Mellanriskportföljen.
Sammantaget undrar jag därför om jag verkligen behöver ha 10 % räntor/bankkonto i min Högriskportfölj?
(Ska även tillägga att jag antagligen inte kommer att investera i guld i mina portföljer)
Genom att lägga till ett tillgångslag sänks risken i portföljen ganska radikalt. När du säger att du vill optimera portföljen gör du ett antagande att aktier kommer gå bra över en lång tidsperiod, vilket har gällt de senaste 40 åren. Kollar du däremot på de 40 åren innan dessa, var det inte nödvändigtvis sant. Inte de 40 åren innan dess heller.
Här är en tabell som visar vilka tillgångslag som presterad bäst/sämste de senaste 25 åren. Lägg märke till hur jämt och bra en “diversified portfolio” presterar i jämförelse med t.ex Lage cap som går upp och ned som en jojo
Finns inget entydligt svar på den frågan, allt beror på risktolerans, och sparhorisont.
Var gäller räntefonder skulle Jag avråda från det eftersom man tar risk utan att få reward. Sparkonto gör sig bättre nu, men beakting att inflation urholkar kontanters värde.
Jag själv har i mitt långtidsspar, om man ser till totalen, ca 15% guld och 5% silver istället för samt totalt ~5% i nishfonderna silver bullet och precious green. Nischfonderna ligger i den s.k lekhinken.
Som sagt, jag personligen investerar lite annorlunda och har lagt min räntedel i ädelmetaller istället (samt ska under kommande månaderna lägga i princip hela lekhinken där också). Detta eftersom att jag vet att jag kommer ha en fast inkomstkälla som kan läggas in i aktier vid en eventuell större nedgång. “Borde” kanske rent logiskt köra 10% sparkonto, men ibland måste man gå lite på above and beyond