Mitt sparande är i en väldigt speciell situation just nu. Jag sparar pengar som jag behöver om ca tre år.
Om vi ser det hela som en stor hink för diskussionens skull, så är min tanke att bygga en portfölj som nästan inte kan tappa mer än 15-20%. Jag är också rätt orolig för en stundande börskrasch.
Utifrån ovanstående har jag funderat och funderat och kommit fram till någonting som liknar en plan:
25% i guld, för att jag tror på att guld går upp när börsen går ner. Det här funderar jag på att utöka vidare. Jag har även någon procent i silver.
10% eller mindre i aktier. Däremot testar jag aktier som jag tänker kanske kan kringgå rasen. Jag är lite osäker på om detta kommer att fungera, mtp att alla fonder som jag tittat på ändå följer index rätt bra, bara med en viss avvikelse. Det jag har tänkt här så här långt är:
Auag silver bullet 2%
SPP Multifactor PLUS 2%
Avanza Emerging Markets 5%
Så ser det ut nu ungefär, men jag har också varit intresserad av Proethos och Auag Precious gold. Risken där finns dock att det är mycket teknik, som ju har rusat mycket på sistone, och det verkar också vara mycket bolag med stor potential, och sådana bolag kanske klarar sig ännu sämre i krasch. Fördelen är att det är en viktig bransch som bara kommer att fortsätta att växa.
SPP Multifactor är ett sätt att försöka hitta en billig fond med värdeinriktning, och Emerging Markets kanske kan fortsätta att växa trots att väst faller.
Fördelen med aktier är också att de eventuellt kan bära upp om guld går ner.
Det klurigaste är kanske fasträntekonto vs AMF räntefond mix/lång: Här tänker jag att skillnaden i genomsnittlig avkastning är väldigt liten, men att det kanske eventuellt kan vara en fördel att äga räntefonder vid krasch, om räntan faller för att kompensera rädda börsen? Jag vet inte exakt hur man balanserar olika tillgångsslag, men kanske kan det rädda en del av nedgången i guldet om det skulle floppa också. Om det blir deflation så bör räntefonder öka i värde, t ex?
Slutligen så har jag hört att ökade räntor leder till att guld också går ned. I sådana fall verkar ökade räntor leda till att hela min portfölj går ner, och dessutom att fasträntekontot är uppbundet i dåliga avtal. Då kanske de mellanlånga räntorna egentligen mest blir ytterligare ett sätt att göra min portfölj känslig för räntehöjning snarare än att vara en försäkring?
I och med att jag vill frångå index just nu, så tänker jag att det kanske finns andra möjligheter. Jag har varit aktiv redan i att fråga lite om olika alternativa investeringar som Switchr. Jag har dock svårt att avgöra hur solpaneler står sig vid börsnedgång. Om det blir recession arbetar industrin antagligen mindre, men hushåll måste ju fortfarande ha el, och det är så mycket tjafs i energipolitiken kring solpanelers huvudkonkurrens kärnkraft att detta enkelt skulle kunna tvinga upp elpriset ändå. Jag förstår att likviditeten är lång i dessa investeringar, men det gör inte så mycket. Jag kommer inte behöva alla pengarna löst.