Väldigt likvid just nu och obeslutsam

Har gått igenom mina investeringar och vill vikta om.
Sållt av allt jag inte vill behålla eller är för dyrt.

1/3 kvar i aktier och fonder.
2/3 likvid …

Jag anser att stor del av marknaden är övervärderad och har svårt att bestämma mig med vad jag ska göra. Hur går man in i en investering man inte tror på?
Dock vet man ju inte hur länge till olika länder komma “trycka pengar” för att stimulera marknaden, kan pågå något år till och då vill man inte ligga likvid.

Ångest :rofl:

Hus, bil och pensioner är inte med i ovanstående

Hur långsiktig är du i ditt sparande? Har du buffert och trygga pengar? Vill du/kan du tajma marknaden?

Personligen är jag fullinvesterad förutom buffert och pengar som ska användas inom 3 år som ligger på sparkonto.

Resten ligger i lite olika portföljer med olika risk och olika lång sparhorisont. Spelar ingen större roll för mig om börsen är övervärderad eller kommer rasa snart. Jag bara fortsätter mata på med månadssparande.

Exakt samma här. Månadssparar i Lysa och alla extraknäckpengar in på Avanza. Fullinvesterad så när som på vår bufftert.

Min buffert ska rymmas i ovan nämnda 2/3. Typ 15% av totalen måste sparas som buffert (och planerade kostnader).

Resten, ska jag kunna investera långsiktigt, men problemet att jag inte tror på marknaden idag. Tar emot att köpa in sig.

Bolag står i kö för att komma in på börsen, företag som Rivian får en sjuk värdering etc.

Håller med om att aktier är övervärderade. Det är pga alla stimulanser. Stimulanser lär fortsätta några år till. Covid finns kvar och även om Covid försvann så skulle det ett par år för ekonomin att återhämta sig. Aktiemarknaden handlar inte längre om värdering och sunda P/E tal. Det har blivit platsen dit alla för sina pengar som man inte vill ska ätas upp av inflationen. Samma gäller bostadsmarknaden.

Räntor och kontanter är det sämsta du kan äga just nu. Du har en garanterad negativ avkastning på dina kontanter på 3% (inflation enligt KPI). Egentligen är det mycket mer. Bostäder har ex ökat 8-9% senaste 12 mån vilket betyder att eventuella kontanter ämnade till bostadsköp har förlorat 8-9% i värde. Inflationen för dig som saknar bostad är 8-9%.

Såhär hade jag tänkt:

Buffert:
100% sparkonto (ex SBAB med 0,5% ränta och insättningsgaranti)

Långsiktig investering:
50% global index plus en tilt mot småbolag och/eller tillväxtbolag
50% bitcoin och/eller guld (ev råvaror / andra reala tillgångar)

Verkar som att Bitcoin har delvis ersatt guld som investering. Är man osäker kan man köra en kombo 50/50 eller tilt åt det man är bekväm med. Oavsett kommer det vara turbulent en tid framöver så det är viktigt med tillräckligt buffert som säkerhet. Då kan du sova gott när dina investeringar åker bergochdalbana.

Förstår din känsla och samtidigt som man logiskt inser att ”galenskapen” kan hålla på ett bra tag till.

Ett alternativ kanske är defensiva portföljer och sektorer som rimligen klarar en lågkonjunktur bättre, eller åtminstone ger någon form av avkastning under tiden man väntar på bättre tider. Samtidigt som du inte är ur marknaden. Tänker tex på läkemedelsbolag, utdelande bolag och RikaTillsammans portföljen. Kanske ett sätta att investera men defensivt tills man tycker läget är böttte (vilket är svårt att avgöra det med).