Stor buffert på LYSA, lite rädd för att det ska krascha, hur kan jag tänka?

Hej, har läst här ett bra tag och gillar forumet.
Nu till mig själv. Min ekonomi är att jag klarar mig bra på lön, sätter undan 4200kr/mån och lever ändå rätt gott. Nu till sparandet, känner att jag inte har ngn långvarig strategi, just nu ser det ut som följande:

Lysa, 20% aktier / 80% räntor, 300.000
Lysa Månadssparande 4200kr/mån 100% räntor
Buffert: 130.000 SBAB räntekonto, tror det är 0,5%
Extra inkomster, in på lysa kontot 20/80
Problemet jag har är att jag inte vet vilken sparhorisont jag har, SBAB pengarna kan jag behöva inom kort, 3-12 mån, resten kan jag behöva inom 1-10 år…

Alla råd är goda råd :slight_smile:

Känns som du tar lite för låg risk?

Du verkar ju redan ha en bra buffert.

Din 20/80 portfölj borde du kunna öka till en 60/40 portfölj istället och ha som din mellanhink.

Ditt månadssparande som du har i 100% räntor skulle du nog med gott samvete kunna ändra till t.ex 90/10 och ha som din passiva hink?

4 gillningar

Instämmer helt med @MattiasA90 . Med denna låga risk så är det ju risk att pengar äts upp i inflationen om du inte behöver allt väldigt snart, vilket skulle vara synd för du har ju helt klart sparat ihop väldigt duktigt! Hur hög risk du vill ha beror ju på dig själv men försökt sikta på minst +2-5% avkastning utöver dina SBAB-pengar. (Mattias tips är en jättebra strategi, jag tycker också en 90/10 hink är mer rimligt än en 0/100 hink i denna situation)

1 gillning

Jag är lite feg när det kommer till pengar, vill gärna få dom att växa men i dessa tider känns det som att det kommer att rasa snart…ingen vet, men tar till mig dina råd, tack.

Så det jag egentligen skulle ändra är att från att gå från 100% räntor med mitt månadssparande är att går till 90% aktier, i övrigt låta det vara? problemet jag har har är att att 20/80% sparandet vet jag inte när jag behöver…
Men tillbaks till sparandet, jag är amatör inom detta men något säger mig att börsen är övervärderad nu och att det snart kommer ett ras, ja nu spelar kanske inte mina småpengar (4200/mån) så stor roll men är inte läget just nu att säkra sina pengar lite, börsen kan väl inte fortsätta upp så mycket mer? som sagt, jag är en amatör men vill och försöker lära

Jadu det kan nog ingen svara på. Men för långsiktigt sparande (10 års+ horisont) gör en börskrasch inte så mycket egentligen. Men ja, pengar man behöver inom kort ska man ju inte riskera.

Hej Anders,

Då bör du inte ta högre risk än vad du gör med en 20/80 portfölj :slight_smile:

Vad är det som säger att börsen egentligen är “övervärderad” bara för att den är på ATH?
Om man går ned och kollar på bolagsnivå och deras vinster under coronaåret 2020 så finns det otroligt många bolag som ser attraktiva ut i värderingsmässigt och kollar man på bolag utanför alla de tech-bolag som finns så är det inte jättehögt värderat generellt.

Lägger man sedan till att vi har tryckt mycket pengar (speciellt USA) som ska förstöra värdet på valutorna så hade jag sagt att det inte går att mäta ett index värde rakt av mot tidigare nivåer.

Lätt att säga att det är dyrt på börsen, men dyrt kan alltid bli dyrare och man har ingen aning om när det vänder :slight_smile:
Så att istället vara investerad med den summan so mdu känner dig bekväm med och sedan fortsätta månadsspara hade väl varit det sundaste för sinne och ekonomi långsiktigt.

1 gillning

Tack för svaret, blir mer övertygad att det är rätt strategi för mig. Behåller mitt 20/80 sparande men kommer nog att köra in 4200/mån på 100% aktier framöver…om jag nu inte vinner på eurojackpot ikväll :grinning:

Det där med privatekonomi är inte helt rationellt. Under hela min uppväxt så har jag undvikit risk. Det gör också att man blir lite fattigare för varje år som går. Grundtanken med investeringar är att de med tiden ska utgöra en “pengamaskin”. Den ska ge avkastning, i genomsnitt 7% per år, men vissa år så kan man ligga -30%. Det är något som man måste lära sig att hantera.

För att strukturera upp sin ekonomi så är 4-hinkars-principen rätt populär här.

Första hinken - En buffert som ska täcka dina utgifter under de kommande 12 månaderna.

Andra hinken - Mellanrisk 60/40 (aktier/räntor), horisont 2-7 år

Tredje hinken - Passiv, 90/10 , horisont 7-20 år.

Fjärde hinken - lekhinken (spekulativ och alternativa investeringar).

Utan risktagande så får man ingen belöning. Ska man tänka att man absolut inte se minus någonsin under några omständigheter. Då är ett räntekonto 0,7% man får satsa på. Den man inte får glömma att inflationsmålet är 2%. Det innebär att även om det nominella värdet inte sjunker, så tappar du i köpkraft för varje år som går.

För min egen del så spelar det ingen roll om börsen dyker 50%. Jag klarar mig ändå. Har ett kassaflöde (jobbar fortfarande) och kan pumpa in mer pengar. Därför kan jag ta risk med mina pengar, då både bufferthinken och mellanriskhinken är välfylld. Det tar tid att nå dit, så det är mest börspsykologi som spökar hos dig.

1 gillning