Skulle vilja ha hjälp med hur man ska tänka ang. kapital på börsen, hur mycket vågar man ha där, vad är en bra summa? Hur mycket kapital har ni? Är målet “bara” att ha så mkt som möjligt eller att ta ut allt när ni nått den summan ni behöver för att köpa något ni vill ha?
Jag började spara pengar på Lysa för några år sedan för att spara ihop till en större lägenhet till mig och mina barn, det var mitt primära mål. Målet är en miljon kronor och även om jag inte är där ännu på några år så kan jag iaf se ljuset i tunneln.
Har byggt om min nuvarande lägenhet så den kan mkt väl fungera för oss några år till och nu när räntor mm stiger så känns målet med en större lägenhet inte lika aktuellt.
Jag får dock lite panik av att inte ”göra något” med pengarna.
Om jag köper en bostad så har jag den kvar även om dess värde kanske sjunker men det drabbas jag inte av förrän dagen jag måste sälja.
Men om jag inte köper en bostad, ska pengarna bara ligga där? Tänk om börsen går ner 50% och jag förlorar en massa pengar?
Jag får panik av tanken att ta ut alla pengar och att det då är helt tomt på kontot och samtidigt lika mkt panik av att pengarna ska sjunka i värde…
Hur gör ni? Tar ni ut alla besparingar när ni uppnått en viss summa och köper den där bilen/båten/sommarstugan och sen är det tomt på kontot och sen börjar ni om? Skulle vilja veta hur ni tänker och resonerar.
Jag håller med @Nightowl 4-hinkarsprincipen är jättebra tycker jag för att hitta rätt risknivå. Själv har jag allt kapital på börsen investerat förutom pengar som behövs på kort sikt 0-3 år typ samt buffert utanför börsen.
Att det ökar och minskar i värde ingår på börsen. Vill man att sitt kapital med hög sannolikhet ska öka på lång sikt så måste man tåla börsens volatilitet. Det är ingen förlust förrän du säljer till förlust.
I princip såhär också. Både när det kommer till privata pengar och mitt företags pengar.
Undantaget utdelningen jag tog från mitt AB i år som ska gå till att betala en del andra utgifter närmsta 3 månaderna.
I normalfallet när jag jobbar 100% och har ett långvarigt uppdrag åker allt överskott in på börsen direkt, förutom en buffert på ungefär 2 månadslöner på företagets konto, för att kunna täcka upp en eventuellt sent betald faktura. I regel alltid 0 buffert privat, har kreditkort till det om något behöver införskaffas.
Mer pengar på börsen nu = mer pengar sen
Nu har jag varken bil eller båt och skulle inte låna till någonting i denna klassen som anses vara ett “dåligt” lån.
Skulle jag köpa en sommarstuga skulle jag köpa den med så mycket lån det bara gick, och hyra ut den så mycket det går och använda den själv när den inte är uthyrd.
Jag brukar tänka som så att hur mycket vågar jag inte ha på börsen.
Alltså risken man tar i att ej våga ta risk.
Men för att jag själv ska sova gott om natten så har jag ändå vidtagit lite åtgärder som fungerar dämpande vid tapp av jobb etc och där är.
1.Se till att göra sig kvitt alla lån.
2.Ha en buffert på 1 års utgifter på banken.
3.Ha en avbetald bostad.
4.Ha lite ädelmetaller för några månaders utgifter.
Utöver det så känner jag ej ett behov av o bygga ett större “skyddsnät”.
Men vi alla är olika och beoroende på fas i livet så kanske behovet ökar för en större såkerhet etc.
Alltså det här stämmer ju inte, finns inget som säger att så är fallet. Historiskt har det varit så men vi vet inget om framtiden. Kan lika gärna bli en kris imorgon.
Så här resonerar jag också, även om jag avstår krypto.
Om kassaflödet är tillräckligt stort så finns ingen anledning att ha en stor buffert med låg avkastning.
Om jag plötsligt skulle behöva ett belopp större än en hel månadslön och börsen dippar samtidigt så resonerar jag så att jag hellre tar ut pengar under sådana omständigheter än sitter vid sidlinjen med bufferten alltid.
75%börsen, 25% sparkonto med ränta. När börsdelen är stor nog att täcka mina grundläggande utgifter lägger jag övrigt på upplevelsekontot där pengarna ska brännas. Känns som en bra balans mellan YOLO och hållbarhet.
Ja, det kan mycket väl hända. Det är därför du inte ska spara/investera pengar som du behöver i närtid.
Under den initiala coronakrisen dippade världens börser ordentligt. Om man då paniksålde och inte var snabb in igen så tappade man mycket riktigt någonstans mellan 30-50% av ett börsexponerat innehav, om inte mer. Men sen gick det fort upp…
Jag kan rekommendera att du tänker igenom hur du TROR att du vill agera om din portfölj vacklar och faller 10, 20 eller varför inte 50%. Det är inte samma sak som att faktiskt VETA hur man kommer reagera om/när det verkligen händer, men det kan underlätta att åtminstone ha ett embryo till en plan.
Själv var jag med både i finanskrisen och it-bubblan och är det något jag lärt mig är det att inte panikera. Men då måste man ha en plan och en underliggande strategi.
Massor med frågor i trådstarten. Kanske speglar en vilsenhet. Gör det då så enkelt tankemässigt som möjligt.
Tipsen om 4-hinkar är utmärkta. Alternativt så här:
Ha en buffert för största tänkbara utgift du kan råka ut för inom någon vecka och som inte kan täckas av månadsinkomsten på ett sparkonto.
Ha alla pengar och allt sparande som du vill kunna använda inom 3 år på sparkonto.
Pengar du ”vet” inte behövs inom 10 år = 100% aktier.
3 till 10 år = lagom blandning aktier/räntor.
Känner du på dig att du kommer sova dåligt om börsen sjunker 50% = minska andelen aktier.
”Aktier” = 100% fondrobot (exv Lysa) eller global indexfond.
Detta är såklart inte den modell som maximerar möjlig avkastning men är ”good enough”.
Mentalt svårt med ”tömt konto” när köpet är gjort? → Ha ett dedikerat målspararkonto där syftet är att tömma det efter inköp. Förhoppningsvis har du även ett annat investeringskonto med lite pengar kvar på.
FOMO? Något att lära sig hantera. 4-hinkar eller på annat sätt öronmärkta pengar kan vara en modell att hantera det på.