Jag har en del pengar som jag vill investera på börsen på sikt respektive ha lättillgängligt inför bostadsköp. Jag undrar hur jag bibehåller värdet/köpkraften på dessa pengar i tider med inflation som snabbt rör sig mot 10%?
Jag har en stark tro att börsen (sverige, europa och troligen USA) kommer fortsätta ner till augusti och kanske ännu mer ner till december. Globalfonder som Länsförsäkringar Global har upp till 70% USA.
Olika sparkonton verkar ge 0,5-1,5% vilket ju ändå blir -8% reellt före skatt.
Räntefonder verkar backa ju mer räntorna går upp, vilket de lär fortsätta göra. Har på skoj en liten Lysa 100% räntor och den går stadigt mer minus även före inflation och skatt.
Risk att fastigheter går ner när räntorna går upp.
Amortera är dels onlönsamt om man bundit till lägre ränta och dels sitter ju pengarna närmast permanent fast sen.
Som jag förstått det finns det klar risk att silver går ner om börsen eller ekonomi går ned, pga hög industriell användning. Dock borde väl inflationen driva upp priset så lite osäker på detta?
Guldpriset är rekordhögt
Så vad kan man göra för att behålla värdet på pengarna? Vad gör ni själva? Placeringen bör ju gå +10%/år för att bibehålla sin köpkraft.
Idéer:
A) Acceptera inflationen och gå back 9-10%
B) Köpa någon valuta
C) Köpa aktier i någon specifik bransch, tex Skogsbolag eller Banker eller …
D) Köpa guld eller möjligen silver trots att det är “dyrt”
E) Köpa Globalfond eller Lysa trots att magkänslan är noll till negativ utveckling på 6-12månader.
F) …
För den delen som du vill använda till bostadsköp om 6-18 månader skulle jag välja alternativ A, men håller inte med om att du går back 9-10% då du inte skall använda de pengarna till vanlig konsumtion, utan det kan bli tvärtom om din punkt 4 besannas.
För investering av resten på lång sikt (5-10 år) alternativ E.
Varför ens bry sig om allmäna prisökningar när bostadspriser inte ingår i detta mått?
Bostadspriserna tyder på att sjunka, vilket är mycket mer fördelaktigt i din situation. Det tidigare klimatet med låga allmäna prisökningar men hög bostadsprisökning borde vara det som skapat mest oro för bostadssökande.
Ha pengar på sparkonto med insättningsgaranti.
P.s Inse även att ordet “inflation” är det mest bullshit begreppet inom den ekonomiska sfären.
Tack och superbra med påminnelsen att inflationssiffrorna inte tar hänsyn till bostäder, så att det med lite tur för min del snarare ändras att pengarna räcker till mer bostad och mindre konsumtion. För den delen av pengarna blir det troligen sparande med insättningsgaranti även om det inte känns hundra.
Till delen som jag vill förvalta mer aktivt men där jag inte vet vad jag ska göra av dem just nu. Jag har förstått att en globalfond statiskt är den bättre investeringen över tid särskiltl med hänsyn till risk, men det tar ändå emot att köpa om man tror att den kommer gå ned under året, börsen känns lite väl optimistisk/kortsiktig samt trög ibland som fallet att det inte skulle bli krig i Ukraina trots all offentlig information innan eller att SAAB ändå klättrade måttligt de två första dagarna efter krigsutbrottet (och gick ned tillsammans med allt annat ett tag första dagen).
Så vad kör ni guld, valutor, specifika brancher?
Jag har redan bostad, pengar i Lysa, Nordnet och Avanza, men har en klump på sparkonto också.
Hur ska man placera den klumpen med tanke på inflationen och andra oroligheter?
Just nu går ju börsen skit och jag stödköper lite varje vecka men vågar inte köpa mer med risk för att det kommer fortsätta falla hela året.
Så den här klumpen på sparkontot med kass ränta…
Vad kan man investera i mer? Jag behöver den inte på 5 års sikt men nu äts den ju bara upp…
Ska man köpa prylar? Typ bilar?
Finns det någon sida där man kan investera summor i mindre företag som behöver investerare?
Renovera ett gästhus för att hyra ut borde ju vara en lönsam investering som ger bra cash med minimal risk.
Låna ut pengarna borde ju kanske funka. Eller är det för stor risk om nu folk börjar få ekonomiska problem kanske?
Hej Stina, helt OK att du hoppar in i tråden!
Bland min pott för aktiv och mer långsiktig investering så stödköper jag också halvhjärtat vissa tillväxtbolag i brancher jag tror på på lång eller mycket lång sikt som miljö/energieffektivisering, rymd, viss teknik/tillverknings-utveckling och viss digitalisering etc, men tror som sagt egentligen att de kommer fortsätta nedåt ett tag till och det blir billigare att köpa mer senare. Frågan är då fortfarande vad man gör med pengarna fram till dess i 6-18månader?
Den som har svaret på det sitter nog på the holy grail
Det finns inga bra svar här utan bara olika grader i helvetet. Jag tänker
Bankonto och hoppas på att fastigheter går ner mer än inflations urholkningen av cashen. Det är nog det jag satsat på 6-18 mån sikt för att inte missa ”rätt” boende pga en krasch
Permanenta / RikaTportföljen med 25% aktier, 25% långräntor, 25% korträntor, 25% guld. Designad för att inte gå ner eller gå ner så lite som möjligt. Problemet många har, inkl mig själv, är just långräntorna som gått uselt. Jag har dock den portföljen ändå just för pengar jag inte vet när de ska användas. Nackdel är också att den är lite knepig att sätta upp med mix av fonder och ETFer. Gått ca -6% i år vilket är bättre än mycket annat. Vill man ha lite mer risk så är Allvädersportföljen med 40% aktier ett alt. RT portföljen finns i avsnittet nedan från 2021. Jan övergav dock den inför i år just pga långräntor (som jag tolkade det)
Alla pengar som behövs till husköpet och de närmsta 2-3 åren på sparkonto med insättningsgaranti och ränta. Då förlorar du åtminstone bara inflationen. Allt annat som är på börsen är för chansartat på så kort sikt.
På längre sikt så brukar jag tänka 10% aktier (indexfonder) per år i sparhorisont.